Mozilla vraagt internet om nieuw logo te ontwerpen
Mozilla, de non-profit organisatie die onder andere browser Firefox levert, vindt het tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zich als merk te versterken. Het gebruikt daarbij dezelfde strategie als voor zijn software: opensource. Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de make-over van Mozilla. Hiervoor heeft de organisatie het Mozilla Open Design-project in het leven geroepen.
Klankbord
Mozilla Open Design moet het rebranding-proces met hulp van het grote publiek in goede banen leiden. Hierbij heeft de organisatie vier fases uitgestippelt. De eerste fase, “creative strategy”, loopt deze maand. In deze aanloopperiode stelt het 7 thema’s voor die verschillende kenmerken van Mozilla beklemtonen, waarbij bezoekers moeten aangeven welk thema voor hen het beste de non-profit representeert. Pas in september zal de vereniging met concepten komen voor het nieuwe logo, dat in november dan officieel gelanceerd wordt.
Gebruikers worden uitgenodigd om commentaar te geven op de thema’s en eigen ideeën aan te brengen, maar de controle over het proces blijft in handen van Mozilla. De vereniging heeft duidelijk lessen getrokken uit voorgaande projecten waarbij aan het internet werd gevraagd om suggesties te doen en wilde niet met een situatie als Boaty McBoatface opgescheept zitten.
Mozilla, de non-profit organisatie die onder andere browser Firefox levert, vindt het tijd om zichzelf opnieuw uit te vinden en zich als merk te versterken. Het gebruikt daarbij dezelfde strategie als voor zijn software: opensource. Iedereen kan zijn steentje bijdragen aan de make-over van Mozilla. Hiervoor heeft de organisatie het Mozilla Open Design-project in het leven geroepen.
Klankbord
Mozilla Open Design moet het rebranding-proces met hulp van het grote publiek in goede banen leiden. Hierbij heeft de organisatie vier fases uitgestippelt. De eerste fase, “creative strategy”, loopt deze maand. In deze aanloopperiode stelt het 7 thema’s voor die verschillende kenmerken van Mozilla beklemtonen, waarbij bezoekers moeten aangeven welk thema voor hen het beste de non-profit representeert. Pas in september zal de vereniging met concepten komen voor het nieuwe logo, dat in november dan officieel gelanceerd wordt.
Gebruikers worden uitgenodigd om commentaar te geven op de thema’s en eigen ideeën aan te brengen, maar de controle over het proces blijft in handen van Mozilla. De vereniging heeft duidelijk lessen getrokken uit voorgaande projecten waarbij aan het internet werd gevraagd om suggesties te doen en wilde niet met een situatie als Boaty McBoatface opgescheept zitten.