NASA start binnenkort testvluchten met elektrisch vliegtuig
NASA’s experimentele vliegtuig op batterijen komt een stapje dichter bij realisatie. De ruimtevaartorganisatie heeft zijn propellertechnologie genoeg op punt gebracht om te beginnen met echte testvluchten. Het uiteindelijke model bevat 14 en geen 18 propellers, zoals eerst voorzien. Omdat het toestel luchtwaardig wordt geacht, heeft het nu ook een officiële naam gekregen: X-57.
De X-lijn heeft een aanzienlijke geschiedenis in de ontwikkeling van de Amerikaanse luchtvaarttechnologie. X-modellen zijn altijd toestellen geweest die de grenzen in de sector willen verleggen: het X-1 vliegtuig is bekend omdat het als eerste sneller dan het geluid vloog, in 1947. X-57 is het eerste x-model dat het licht ziet na een lacune van tien jaar. “De X-57 zal de eerste stap zetten om een nieuwe era in de luchtvaart in te luiden,” verklaarde NASA administrator Charles Bolden daarover vorige week in een speech tijdens de Aviation 2016 conferentie.
De X-57 draagt ook een officiële bijnaam: “Maxwell”, ter ere van James Clerk Maxwell, een fysicus die de bakens verzette van de kennis van elektromagnetisme. Het team van NASA, ondersteund door de Amerikaanse luchtmacht, wil nu de komende vier jaar bewijzen dat elektrisch vliegen niet alleen mogelijk is, maar ook efficiënter, stiller en milieuvriendelijker dan kerosine-alternatieven. Daarvoor zal het Scalable Convergent Electric Propulsion Technology Operations Research project (SCEPTOR) de propellers monteren op een Tecnam P2006T vliegtuig. Volgens de onderzoekers zou elektrisch vliegen vijf keer minder energie verbruiken voor een privétoestel dat 280 km per uur haalt.
NASA’s experimentele vliegtuig op batterijen komt een stapje dichter bij realisatie. De ruimtevaartorganisatie heeft zijn propellertechnologie genoeg op punt gebracht om te beginnen met echte testvluchten. Het uiteindelijke model bevat 14 en geen 18 propellers, zoals eerst voorzien. Omdat het toestel luchtwaardig wordt geacht, heeft het nu ook een officiële naam gekregen: X-57.
De X-lijn heeft een aanzienlijke geschiedenis in de ontwikkeling van de Amerikaanse luchtvaarttechnologie. X-modellen zijn altijd toestellen geweest die de grenzen in de sector willen verleggen: het X-1 vliegtuig is bekend omdat het als eerste sneller dan het geluid vloog, in 1947. X-57 is het eerste x-model dat het licht ziet na een lacune van tien jaar. “De X-57 zal de eerste stap zetten om een nieuwe era in de luchtvaart in te luiden,” verklaarde NASA administrator Charles Bolden daarover vorige week in een speech tijdens de Aviation 2016 conferentie.
De X-57 draagt ook een officiële bijnaam: “Maxwell”, ter ere van James Clerk Maxwell, een fysicus die de bakens verzette van de kennis van elektromagnetisme. Het team van NASA, ondersteund door de Amerikaanse luchtmacht, wil nu de komende vier jaar bewijzen dat elektrisch vliegen niet alleen mogelijk is, maar ook efficiënter, stiller en milieuvriendelijker dan kerosine-alternatieven. Daarvoor zal het Scalable Convergent Electric Propulsion Technology Operations Research project (SCEPTOR) de propellers monteren op een Tecnam P2006T vliegtuig. Volgens de onderzoekers zou elektrisch vliegen vijf keer minder energie verbruiken voor een privétoestel dat 280 km per uur haalt.