Apple legt uit waarom iMessage niet naar Android komt
Net voor WWDC werd er een gerucht verspreid dat bij ons, en ongetwijfeld ook bij vele anderen, toch wel even de wenkbrauwen deed fronsen. Apples iMessage-berichtendient zou naar Android komen. We bespraken toen al de voor –en nadelen en besloten dat het gerucht eerder weinig waarschijnlijk was. Apple legt nu zelf uit waarom iMessage blijft waar het is.
Third-party-apps
Hoewel iMessage dus niet naar Android komt, had Apple op WWDC wel groot nieuws in petto voor de berichtendienst. iMessage zal, samen met Siri en Apple Maps, ondersteuning krijgen voor third-party-toepassingen. Apple wil het voor bedrijven mogelijk maken om onder meer tegen betaling eigen stickers te lanceren op het platform. Dat is een grote stap voor Apple, die tegen alle vroegere waarden van Apple onder Steve Jobs ingaat.
Maar Android definitief omarmen was toch nog een brug te ver voor Cupertino, ook al is een berichtendienst net een pijnpunt van Android, waar nog een zware strijd valt te voeren. Google Hangouts is verre van succesvol, en Google gooit binnenkort in het wilde weg nog twee nieuwe communicatie-apps op de stapel. Dé plaats bij uitstek dus voor iMessage om te stralen.
Grote user base
Walt Mossberg van The Verge had contact met een medewerker van het bedrijf, die anoniem wenste te blijven. Hij vroeg hem letterlijk waarom Apple iMessage niet naar Android brengt. De man gaf twee simpele verklaringen.
In de eerste plaats vindt het bedrijf dat de 1 miljard geactiveerde iOS-toestellen een markt opleveren die ruim genoeg is voor iMessage. Als het bedrijf dus met zijn stickers en andere third-party-toepassingen komt aandraven, brengt dat op Apples eigen platform alleen al genoeg op.
Te belangrijk
Toch zal vooral het tweede argument hebben meegespeeld. Apple bewees namelijk met Apple Music in het verleden al dat het er niet vies van is om commercieel succes bij Android te gaan zoeken. Waarom zou die user base, die toch zo groot is, niet genoeg zijn geweest voor Apple Music?
Nu luidt de tweede reden. De medewerker van Apple vertelde aan Mossberg dat iMessage te belangrijk is voor het bedrijf. iMessage wordt bij Apple blijkbaar gezien als zo’n grote meerwaarde, dat het voor potentiële klanten één van de doorslaggevende argumenten kan zijn bij de beslissing om een Android-telefoon of een iPhone te nemen.
Nu weten we dus waarom iMessage veilig binnen de gesloten deuren van Apple blijft. Al werd de deur dan toch op een kleine kier gezet voor third-party-ontwikkelaars om er door te kruipen en met iMessage aan de slag te gaan.
Net voor WWDC werd er een gerucht verspreid dat bij ons, en ongetwijfeld ook bij vele anderen, toch wel even de wenkbrauwen deed fronsen. Apples iMessage-berichtendient zou naar Android komen. We bespraken toen al de voor –en nadelen en besloten dat het gerucht eerder weinig waarschijnlijk was. Apple legt nu zelf uit waarom iMessage blijft waar het is.
Third-party-apps
Hoewel iMessage dus niet naar Android komt, had Apple op WWDC wel groot nieuws in petto voor de berichtendienst. iMessage zal, samen met Siri en Apple Maps, ondersteuning krijgen voor third-party-toepassingen. Apple wil het voor bedrijven mogelijk maken om onder meer tegen betaling eigen stickers te lanceren op het platform. Dat is een grote stap voor Apple, die tegen alle vroegere waarden van Apple onder Steve Jobs ingaat.
Maar Android definitief omarmen was toch nog een brug te ver voor Cupertino, ook al is een berichtendienst net een pijnpunt van Android, waar nog een zware strijd valt te voeren. Google Hangouts is verre van succesvol, en Google gooit binnenkort in het wilde weg nog twee nieuwe communicatie-apps op de stapel. Dé plaats bij uitstek dus voor iMessage om te stralen.
Grote user base
Walt Mossberg van The Verge had contact met een medewerker van het bedrijf, die anoniem wenste te blijven. Hij vroeg hem letterlijk waarom Apple iMessage niet naar Android brengt. De man gaf twee simpele verklaringen.
In de eerste plaats vindt het bedrijf dat de 1 miljard geactiveerde iOS-toestellen een markt opleveren die ruim genoeg is voor iMessage. Als het bedrijf dus met zijn stickers en andere third-party-toepassingen komt aandraven, brengt dat op Apples eigen platform alleen al genoeg op.
Te belangrijk
Toch zal vooral het tweede argument hebben meegespeeld. Apple bewees namelijk met Apple Music in het verleden al dat het er niet vies van is om commercieel succes bij Android te gaan zoeken. Waarom zou die user base, die toch zo groot is, niet genoeg zijn geweest voor Apple Music?
Nu luidt de tweede reden. De medewerker van Apple vertelde aan Mossberg dat iMessage te belangrijk is voor het bedrijf. iMessage wordt bij Apple blijkbaar gezien als zo’n grote meerwaarde, dat het voor potentiële klanten één van de doorslaggevende argumenten kan zijn bij de beslissing om een Android-telefoon of een iPhone te nemen.
Nu weten we dus waarom iMessage veilig binnen de gesloten deuren van Apple blijft. Al werd de deur dan toch op een kleine kier gezet voor third-party-ontwikkelaars om er door te kruipen en met iMessage aan de slag te gaan.