Napster maakt zijn terugkeer
De moeder aller illegale downloaddiensten is terug, al is Napster eigenlijk nooit echt weggeweest. In 2011 werd het opgeslokt door muziekstreamingdienst Rhapsody, dat vandaag heeft aangekondigd dat het zal verdergaan onder de naam van de befaamde piraterijsoftware.
Naar het motief voor die naamsverandering hoeft men niet ver te zoeken. In tegenstelling tot Rhapsody is de naam Napster alombekend, ook al is deze dan sterk geassocieerd met dubieuze internetpraktijken. De muziekstreamingdienst kan bogen op een bescheiden 3,5 miljoen abonnees, veel minder dan giganten als Spotify, Apple Music of Deezer. De online muzieksector is momenteel zeer competitief, wat het moeilijk maakt voor een kleine en vrij onbekende speler als Rhapsody om te groeien. Dan kan je al eens een vergane glorie van onder het stof halen om je bekendheid op te krikken.
Onder de tagline ‘Napster is coming’, eveneens slim gepikt van een ander cultfenomeen, hoopt het bedrijf een nieuwe start te nemen. Napster/Rhapsody verklaart alvast dat de naamsverandering geen impact zal hebben op de dienstverlening: “Same music. Same Service. Same price.”
De moeder aller illegale downloaddiensten is terug, al is Napster eigenlijk nooit echt weggeweest. In 2011 werd het opgeslokt door muziekstreamingdienst Rhapsody, dat vandaag heeft aangekondigd dat het zal verdergaan onder de naam van de befaamde piraterijsoftware.
Naar het motief voor die naamsverandering hoeft men niet ver te zoeken. In tegenstelling tot Rhapsody is de naam Napster alombekend, ook al is deze dan sterk geassocieerd met dubieuze internetpraktijken. De muziekstreamingdienst kan bogen op een bescheiden 3,5 miljoen abonnees, veel minder dan giganten als Spotify, Apple Music of Deezer. De online muzieksector is momenteel zeer competitief, wat het moeilijk maakt voor een kleine en vrij onbekende speler als Rhapsody om te groeien. Dan kan je al eens een vergane glorie van onder het stof halen om je bekendheid op te krikken.
Onder de tagline ‘Napster is coming’, eveneens slim gepikt van een ander cultfenomeen, hoopt het bedrijf een nieuwe start te nemen. Napster/Rhapsody verklaart alvast dat de naamsverandering geen impact zal hebben op de dienstverlening: “Same music. Same Service. Same price.”