Daarom koopt Microsoft LinkedIn
Nochtans is de zet allesbehalve een onlogische strategie. Microsoft staat te boek als hét softwarebedrijf voor de werkplek, terwijl LinkedIn al jaren dezelfde positie invult onder de sociale media. Dat de twee toenadering zoeken is dan eigenlijk nog niet zo heel ver gezocht.
Alles linken
Grote baas Satya Nadella gaf zijn werknemers wat meer toelichting bij de aankoop via een interne memo. Hij stelt daarin dat LinkedIn het bedrijf zal toestaan om Office 365 aanweziger, nuttiger, socialer en vooral winstgevender te maken. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om via LinkedIn artikels voorgesteld te krijgen rond een project waar iemand of een team aan werkt, terwijl het netwerk evengoed een expert ter zake kan voorstellen.
Abonnementen voor Office 365 en LinkedIn zullen wel varen bij de toekomststrategie, waardoor ook meer en gerichte advertenties kunnen worden verkocht. Bovendien staan de LinkedIn-profielen toe om ervoor te zorgen dat Outlook, Skype, Office en zelfs Windows beter en logischer met elkaar worden verbonden, terwijl ze ook de gebruikers naar elkaar toe een coherenter verhaal kunnen doen uitdragen.
Zware gok
Met LinkedIn zet Microsoft zwaar in op de toekomst van Machine Learning (lees: Cortana), die alles in goede banen zal moeten leiden. Als alles goed op elkaar wordt afgesteld, zullen we kunnen rekenen op een absolute meerwaarde: Cortana die je afspraken beheert via Outlook, je wat meer informatie geeft over je contactpersonen via LinkedIn, terwijl je documenten en presentaties kan delen via het sociale netwerk en Office, zodat iedereen geïnformeerd aan een vergadering kan beginnen.
Ten slotte speelt het natuurlijk ook mee dat Microsoft voor zijn sociale aspect nu niet meer moet rekenen op Facebook of Google. Met zijn eigen sociale netwerk is de ruitenspecialist nu helemaal gewapend om Google en zijn diensten het leven zuur te maken op de werkvloer.
Ondertussen zijn de eerste mopjes ook aan het binnenrollen. Zo vrezen bijvoorbeeld veel Twitteraars voor de terugkeer van Clippy, de irritante paperclip van weleer, terwijl anderen zich afvragen of dit betekent dat LinkedIn compatibel zal worden met Xbox.
Nochtans is de zet allesbehalve een onlogische strategie. Microsoft staat te boek als hét softwarebedrijf voor de werkplek, terwijl LinkedIn al jaren dezelfde positie invult onder de sociale media. Dat de twee toenadering zoeken is dan eigenlijk nog niet zo heel ver gezocht.
Alles linken
Grote baas Satya Nadella gaf zijn werknemers wat meer toelichting bij de aankoop via een interne memo. Hij stelt daarin dat LinkedIn het bedrijf zal toestaan om Office 365 aanweziger, nuttiger, socialer en vooral winstgevender te maken. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om via LinkedIn artikels voorgesteld te krijgen rond een project waar iemand of een team aan werkt, terwijl het netwerk evengoed een expert ter zake kan voorstellen.
Abonnementen voor Office 365 en LinkedIn zullen wel varen bij de toekomststrategie, waardoor ook meer en gerichte advertenties kunnen worden verkocht. Bovendien staan de LinkedIn-profielen toe om ervoor te zorgen dat Outlook, Skype, Office en zelfs Windows beter en logischer met elkaar worden verbonden, terwijl ze ook de gebruikers naar elkaar toe een coherenter verhaal kunnen doen uitdragen.
Zware gok
Met LinkedIn zet Microsoft zwaar in op de toekomst van Machine Learning (lees: Cortana), die alles in goede banen zal moeten leiden. Als alles goed op elkaar wordt afgesteld, zullen we kunnen rekenen op een absolute meerwaarde: Cortana die je afspraken beheert via Outlook, je wat meer informatie geeft over je contactpersonen via LinkedIn, terwijl je documenten en presentaties kan delen via het sociale netwerk en Office, zodat iedereen geïnformeerd aan een vergadering kan beginnen.
Ten slotte speelt het natuurlijk ook mee dat Microsoft voor zijn sociale aspect nu niet meer moet rekenen op Facebook of Google. Met zijn eigen sociale netwerk is de ruitenspecialist nu helemaal gewapend om Google en zijn diensten het leven zuur te maken op de werkvloer.
Ondertussen zijn de eerste mopjes ook aan het binnenrollen. Zo vrezen bijvoorbeeld veel Twitteraars voor de terugkeer van Clippy, de irritante paperclip van weleer, terwijl anderen zich afvragen of dit betekent dat LinkedIn compatibel zal worden met Xbox.