Test

Dit is een popup

Daarom koopt Microsoft LinkedIn

Het grote nieuws zorgde gisteren bij menigeen voor gefronste wenkbrauwen: waarom waagt Microsoft zich aan de aankoop van een sociaal netwerk? Het antwoord is simpel.

linkedin microsoft

[related_article id=”182109″]Sommigen fronsten de wenkbrauwen toen ze het nieuws hoorden, anderen hielden meteen hun hart vast: wat is Microsoft van plan met de aankoop van een sociaal netwerk? Het betreft de duurste aankoop ooit voor de softwarespecialist (26,2 miljard dollar). Bovendien zijn de recentste aankopen van Microsoft slechts zelden echt succesvol gebleken: Minecraft doet het nog redelijk, maar Skype heeft moeite om nieuwe gebruikers aan te trekken, terwijl het Nokia-verhaal voor zichzelf spreekt.

Nochtans is de zet allesbehalve een onlogische strategie. Microsoft staat te boek als hét softwarebedrijf voor de werkplek, terwijl LinkedIn al jaren dezelfde positie invult onder de sociale media. Dat de twee toenadering zoeken is dan eigenlijk nog niet zo heel ver gezocht.

Alles linken

Grote baas Satya Nadella gaf zijn werknemers wat meer toelichting bij de aankoop via een interne memo. Hij stelt daarin dat LinkedIn het bedrijf zal toestaan om Office 365 aanweziger, nuttiger, socialer en vooral winstgevender te maken. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om via LinkedIn artikels voorgesteld te krijgen rond een project waar iemand of een team aan werkt, terwijl het netwerk evengoed een expert ter zake kan voorstellen.

Abonnementen voor Office 365 en LinkedIn zullen wel varen bij de toekomststrategie, waardoor ook meer en gerichte advertenties kunnen worden verkocht. Bovendien staan de LinkedIn-profielen toe om ervoor te zorgen dat Outlook, Skype, Office en zelfs Windows beter en logischer met elkaar worden verbonden, terwijl ze ook de gebruikers naar elkaar toe een coherenter verhaal kunnen doen uitdragen.

Zware gok

Met LinkedIn zet Microsoft zwaar in op de toekomst van Machine Learning (lees: Cortana), die alles in goede banen zal moeten leiden. Als alles goed op elkaar wordt afgesteld, zullen we kunnen rekenen op een absolute meerwaarde: Cortana die je afspraken beheert via Outlook, je wat meer informatie geeft over je contactpersonen via LinkedIn, terwijl je documenten en presentaties kan delen via het sociale netwerk en Office, zodat iedereen geïnformeerd aan een vergadering kan beginnen.

Ten slotte speelt het natuurlijk ook mee dat Microsoft voor zijn sociale aspect nu niet meer moet rekenen op Facebook of Google. Met zijn eigen sociale netwerk is de ruitenspecialist nu helemaal gewapend om Google en zijn diensten het leven zuur te maken op de werkvloer.

Ondertussen zijn de eerste mopjes ook aan het binnenrollen. Zo vrezen bijvoorbeeld veel Twitteraars voor de terugkeer van Clippy, de irritante paperclip van weleer, terwijl anderen zich afvragen of dit betekent dat LinkedIn compatibel zal worden met Xbox.

linkedin xbox achievement

linkedin microsoft

[related_article id=”182109″]Sommigen fronsten de wenkbrauwen toen ze het nieuws hoorden, anderen hielden meteen hun hart vast: wat is Microsoft van plan met de aankoop van een sociaal netwerk? Het betreft de duurste aankoop ooit voor de softwarespecialist (26,2 miljard dollar). Bovendien zijn de recentste aankopen van Microsoft slechts zelden echt succesvol gebleken: Minecraft doet het nog redelijk, maar Skype heeft moeite om nieuwe gebruikers aan te trekken, terwijl het Nokia-verhaal voor zichzelf spreekt.

Nochtans is de zet allesbehalve een onlogische strategie. Microsoft staat te boek als hét softwarebedrijf voor de werkplek, terwijl LinkedIn al jaren dezelfde positie invult onder de sociale media. Dat de twee toenadering zoeken is dan eigenlijk nog niet zo heel ver gezocht.

Alles linken

Grote baas Satya Nadella gaf zijn werknemers wat meer toelichting bij de aankoop via een interne memo. Hij stelt daarin dat LinkedIn het bedrijf zal toestaan om Office 365 aanweziger, nuttiger, socialer en vooral winstgevender te maken. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om via LinkedIn artikels voorgesteld te krijgen rond een project waar iemand of een team aan werkt, terwijl het netwerk evengoed een expert ter zake kan voorstellen.

Abonnementen voor Office 365 en LinkedIn zullen wel varen bij de toekomststrategie, waardoor ook meer en gerichte advertenties kunnen worden verkocht. Bovendien staan de LinkedIn-profielen toe om ervoor te zorgen dat Outlook, Skype, Office en zelfs Windows beter en logischer met elkaar worden verbonden, terwijl ze ook de gebruikers naar elkaar toe een coherenter verhaal kunnen doen uitdragen.

Zware gok

Met LinkedIn zet Microsoft zwaar in op de toekomst van Machine Learning (lees: Cortana), die alles in goede banen zal moeten leiden. Als alles goed op elkaar wordt afgesteld, zullen we kunnen rekenen op een absolute meerwaarde: Cortana die je afspraken beheert via Outlook, je wat meer informatie geeft over je contactpersonen via LinkedIn, terwijl je documenten en presentaties kan delen via het sociale netwerk en Office, zodat iedereen geïnformeerd aan een vergadering kan beginnen.

Ten slotte speelt het natuurlijk ook mee dat Microsoft voor zijn sociale aspect nu niet meer moet rekenen op Facebook of Google. Met zijn eigen sociale netwerk is de ruitenspecialist nu helemaal gewapend om Google en zijn diensten het leven zuur te maken op de werkvloer.

Ondertussen zijn de eerste mopjes ook aan het binnenrollen. Zo vrezen bijvoorbeeld veel Twitteraars voor de terugkeer van Clippy, de irritante paperclip van weleer, terwijl anderen zich afvragen of dit betekent dat LinkedIn compatibel zal worden met Xbox.

linkedin xbox achievement

businesslinkedinmicrosoftminecraftnokiaovernamesatya nadella

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!