Test

Dit is een popup

Nvidia ondersteunt enkel nog SLI-opstellingen met twee grafische kaarten

Met de lancering van de nieuwe GeForce GTX 1080 en 1070 neemt Nvidia een drastische beslissing: SLI-opstellingen van drie of vier grafische kaarten worden niet meer ondersteund.

sli

Een degelijke grafische kaart kost veel geld. Twee kaarten in SLI of Crossfire steken kost nog meer. Wie drie of vier kaarten in zijn desktop heeft zitten, behoort tot de lucky few met een flinke geldbuidel op overschot. Nochtans deed Nvidia (net als AMD) telkens zijn uiterste best om bij elk spel opnieuw compatibele, krachtige profielen te voorzien die zo goed mogelijk van de extra GPU’s gebruik maakte. Tot nu.

Wie een GeForce GTX 1080 of 1070 koopt, hoeft er maar maximum twee in huis te halen. Meer worden niet meer ondersteund door Nvidia, tenzij in een handvol heel specifieke toepassingen als zijnde benchmarks om wereldrecords mee te kunnen neerzetten.

Hoewel de diehard kapitaalkrachtige enthousiasteling hierdoor teleurgesteld gaat zijn, is het een logische keuze van Nvidia. PC Gamer heeft vorig jaar nog de schaalbaarheid van meerdere GPU’s geanalyseerd, en kwam tot een opvallende conclusie: je hebt al een hoge resolutiescherm nodig om er het maximale uit te halen, en dan nog is er behoorlijk veel verlies.

980TiScalingSLI
Bron: PC Gamer

Omdat SLI- of Crossfire-opstellingen sowieso al een heel sterke niche zijn, focussen spelontwikkelaars niet op deze groep om hun spel optimaal te programmeren. Hierdoor moeten Nvidia en AMD dikwijls compatibiliteitsdrivers lanceren per spel, om toch maar meerdere GPU’s in tandem te laten werken. Haast geen enkel AAA-spel heeft vanaf dag één ondersteuning voor meerder GPU’s, waardoor spellen dikwijls crashen of gewoon niet opstarten. Een probleem dat mogelijk met DirectX 12 automatisch wordt opgelost, waar de programmatie over meerdere GPU’s in de handen de ontwikkelaars wordt gestopt.

[related_article id=”180020″]Bovendien moet je ook rekenen dat er altijd vertragingen zullen zijn wanneer je over meerdere GPU’s het werk moet verdelen. Frametimes schieten de lucht, wat een negatieve impact heeft op de spelbeleving. Een GPU werkt voorlopig op zijn snelst (en best) wanneer hij alleen werkt in games.

Mogelijks is deze discussie helemaal niet meer relevant binnen enkele jaren wanneer DirectX 12 overal ingeburgerd is. Als ontwikkelaars dan extra moeite steken in de optimalisatie van hun spellen voor pc, dan zou het zelfs mogelijk zijn om grafische kaarten van AMD en Nvidia te combineren voor extra GPU-rekenkracht. Ashes of the Singularity is het eerste spel dat zoiets toelaat, en daar zijn absoluut geen extra drivers voor nodig. Benieuwd wat de nabije toekomst gaat brengen op dat vlak voor beide fabrikanten.

sli

Een degelijke grafische kaart kost veel geld. Twee kaarten in SLI of Crossfire steken kost nog meer. Wie drie of vier kaarten in zijn desktop heeft zitten, behoort tot de lucky few met een flinke geldbuidel op overschot. Nochtans deed Nvidia (net als AMD) telkens zijn uiterste best om bij elk spel opnieuw compatibele, krachtige profielen te voorzien die zo goed mogelijk van de extra GPU’s gebruik maakte. Tot nu.

Wie een GeForce GTX 1080 of 1070 koopt, hoeft er maar maximum twee in huis te halen. Meer worden niet meer ondersteund door Nvidia, tenzij in een handvol heel specifieke toepassingen als zijnde benchmarks om wereldrecords mee te kunnen neerzetten.

Hoewel de diehard kapitaalkrachtige enthousiasteling hierdoor teleurgesteld gaat zijn, is het een logische keuze van Nvidia. PC Gamer heeft vorig jaar nog de schaalbaarheid van meerdere GPU’s geanalyseerd, en kwam tot een opvallende conclusie: je hebt al een hoge resolutiescherm nodig om er het maximale uit te halen, en dan nog is er behoorlijk veel verlies.

980TiScalingSLI
Bron: PC Gamer

Omdat SLI- of Crossfire-opstellingen sowieso al een heel sterke niche zijn, focussen spelontwikkelaars niet op deze groep om hun spel optimaal te programmeren. Hierdoor moeten Nvidia en AMD dikwijls compatibiliteitsdrivers lanceren per spel, om toch maar meerdere GPU’s in tandem te laten werken. Haast geen enkel AAA-spel heeft vanaf dag één ondersteuning voor meerder GPU’s, waardoor spellen dikwijls crashen of gewoon niet opstarten. Een probleem dat mogelijk met DirectX 12 automatisch wordt opgelost, waar de programmatie over meerdere GPU’s in de handen de ontwikkelaars wordt gestopt.

[related_article id=”180020″]Bovendien moet je ook rekenen dat er altijd vertragingen zullen zijn wanneer je over meerdere GPU’s het werk moet verdelen. Frametimes schieten de lucht, wat een negatieve impact heeft op de spelbeleving. Een GPU werkt voorlopig op zijn snelst (en best) wanneer hij alleen werkt in games.

Mogelijks is deze discussie helemaal niet meer relevant binnen enkele jaren wanneer DirectX 12 overal ingeburgerd is. Als ontwikkelaars dan extra moeite steken in de optimalisatie van hun spellen voor pc, dan zou het zelfs mogelijk zijn om grafische kaarten van AMD en Nvidia te combineren voor extra GPU-rekenkracht. Ashes of the Singularity is het eerste spel dat zoiets toelaat, en daar zijn absoluut geen extra drivers voor nodig. Benieuwd wat de nabije toekomst gaat brengen op dat vlak voor beide fabrikanten.

amdcrossfiregeforce gtx 1080gtx 1070nvidiaontspanningsli

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!