Tesla steekt grotere batterij achter betalende software update
Tesla heeft met de Model 3 binnenkort een goedkoper model in de rangen, maar tot eind 2017 zullen ze het gewoon met de Model S en X moeten doen. De Model S krijgt daarom een interessantere instapprijs door de herintroductie van de 60 kWh-batterij in plaats van de 70 kWh-variant die nu opnieuw verdwenen is.
Lagere instapprijs
De prijs verlaagt zo naar 78.000 euro voor het instapmodel zonder opties. De Model S 60 is ook verkrijgbaar in een optionele vierwielaandrijving, mits een meerprijs van 5.600 euro. De 60 kWh-batterij is goed voor een theoretisch bereik van 400 km, ruwweg 150 km minder dan het huidig topmodel met een 90 kWh-batterij. Dat is een groot verschil, waar Tesla een sluwe optie voor heeft verzonnen.
Elke Model S 60 of 60D kan beroep doen op een software update die de batterijcapaciteit ineens omhoog krikt naar 75 kWh, goed voor 80 km meer bereik. In de praktijk betekent dit dat Tesla elke Model S 60 standaard van een 75 kWh-batterij voorziet, maar die capaciteit achter slot en grendel steekt om een goedkopere basisversie aan te kunnen bieden.
9.500 euro software update
[related_article id=”173448″]De software update kost bovendien flink wat geld: 10.100 euro indien je de optie activeert na levering, of 9.500 euro indien je de optie direct bij een nieuwe bestelling kiest. De update gebeurt over-the-air, zodat je direct van de extra capaciteit kan genieten.Of Tesla hiermee een goede keuze maakt is nog maar de vraag, maar het laat de autofabrikant wel toe om een goedkoper model op de markt te brengen dankzij enkele regeltjes code. Bovendien doe je best wat voordeel met de 60 kWh-batterij, want die wordt in principe gesubsidieerd door alle kopers (en upgraders) van de 75 kWh-versie. Hopelijk gaat Tesla nadien ook de cijfers delen om inkijk te krijgen op het percentage kopers dat voor een upgrade naar 75 kWh heeft gekozen.
Tesla heeft met de Model 3 binnenkort een goedkoper model in de rangen, maar tot eind 2017 zullen ze het gewoon met de Model S en X moeten doen. De Model S krijgt daarom een interessantere instapprijs door de herintroductie van de 60 kWh-batterij in plaats van de 70 kWh-variant die nu opnieuw verdwenen is.
Lagere instapprijs
De prijs verlaagt zo naar 78.000 euro voor het instapmodel zonder opties. De Model S 60 is ook verkrijgbaar in een optionele vierwielaandrijving, mits een meerprijs van 5.600 euro. De 60 kWh-batterij is goed voor een theoretisch bereik van 400 km, ruwweg 150 km minder dan het huidig topmodel met een 90 kWh-batterij. Dat is een groot verschil, waar Tesla een sluwe optie voor heeft verzonnen.
Elke Model S 60 of 60D kan beroep doen op een software update die de batterijcapaciteit ineens omhoog krikt naar 75 kWh, goed voor 80 km meer bereik. In de praktijk betekent dit dat Tesla elke Model S 60 standaard van een 75 kWh-batterij voorziet, maar die capaciteit achter slot en grendel steekt om een goedkopere basisversie aan te kunnen bieden.
9.500 euro software update
[related_article id=”173448″]De software update kost bovendien flink wat geld: 10.100 euro indien je de optie activeert na levering, of 9.500 euro indien je de optie direct bij een nieuwe bestelling kiest. De update gebeurt over-the-air, zodat je direct van de extra capaciteit kan genieten.Of Tesla hiermee een goede keuze maakt is nog maar de vraag, maar het laat de autofabrikant wel toe om een goedkoper model op de markt te brengen dankzij enkele regeltjes code. Bovendien doe je best wat voordeel met de 60 kWh-batterij, want die wordt in principe gesubsidieerd door alle kopers (en upgraders) van de 75 kWh-versie. Hopelijk gaat Tesla nadien ook de cijfers delen om inkijk te krijgen op het percentage kopers dat voor een upgrade naar 75 kWh heeft gekozen.