Proximus dwingt klanten tot huur decoder
Wie Proximusklant is en een Decoder V3 bezit, moet binnenkort een nieuw toestel huren. V3-decoder was te koop tussen 2008 en 2013 maar wordt binnenkort niet meer ondersteund. Wie in 2013 de volle pot voor een eigen exemplaar neertelde, ziet het ding nu waardeloos worden.
Test-Aankoop
Test-Aankoop neemt aanstoot aan de beslissing. De consumentenorganisatie liet gisteren in een persbericht weten de beslissing “onaanvaardbaar” te vinden. Test-Aankoop vraagt dat Proximus een minimum-levensduur van vijf jaar voor gekochte toestellen garandeert. De beslissing van Proximus doet terugdenken aan een gelijkaardig plan van Telenet in 2014. Die internetprovider wilde toen alle SD-decoders vervangen door HD-decoders omdat uitzendingen in lagere kwaliteit werden stopgezet.
Klanten zullen de opvolger van de V3 enkel kunnen huren, en dat aan 8 euro per maand. Ook daar heeft Test-Aankoop problemen mee: “Een decoder kost in aankoop tussen de 200 en de 250 € terwijl de huur neerkomt op 8 € per maand bij Proximus.” Volgens Test-Aankoop hebben klanten za twee jaar de volledige waarde van de decoder aan hun provider betaalt, maar blijft die wel huur aanrekenen. “Pure winst voor Proximus”, klinkt het.
[related_article id=”180916″]Nuancering van de cijfers
Proximus zelf ziet de zaken minder dramatisch. Het bedrijf claimt tegenover HLN dat slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder bezit al vragen we ons af of het woord ‘slechts’ hier op zijn plaats is: Proximus telt 1,8 miljoen klanten waarvan dus 22 procent een nieuw toestel in huis moet halen. Van die klanten kocht slechts tien procent de V3 zelf, zodat er in totaal 40.000 mensen getroffen worden. “Slechts 2 procent van de totale gebruikers”, lezen we bij HLN. “Evenveel klanten als er mensen in de stad Turnhout wonen”, zeggen wij.
Wel compensatie
Of de cijfers terecht geminimaliseerd worden, laten we dan ook in het midden. Proximus claimt echter dat de mensen die de V3-decoder destijds kochten wel degelijk gecompenseerd worden voor hun aankoop. “De klanten werden kregen een brief met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro”, aldus Proximus.
De provider wijst tevens naar de voordelen die het nieuwe huursysteem biedt. Zo kan je een defect toestel gratis inruilen, en betaal je geen extra geld wanneer er een nieuwe en betere decoder op de markt komt. Waarom klanten de keuze niet zelf mogen maken, is niet helemaal duidelijk.
Wie Proximusklant is en een Decoder V3 bezit, moet binnenkort een nieuw toestel huren. V3-decoder was te koop tussen 2008 en 2013 maar wordt binnenkort niet meer ondersteund. Wie in 2013 de volle pot voor een eigen exemplaar neertelde, ziet het ding nu waardeloos worden.
Test-Aankoop
Test-Aankoop neemt aanstoot aan de beslissing. De consumentenorganisatie liet gisteren in een persbericht weten de beslissing “onaanvaardbaar” te vinden. Test-Aankoop vraagt dat Proximus een minimum-levensduur van vijf jaar voor gekochte toestellen garandeert. De beslissing van Proximus doet terugdenken aan een gelijkaardig plan van Telenet in 2014. Die internetprovider wilde toen alle SD-decoders vervangen door HD-decoders omdat uitzendingen in lagere kwaliteit werden stopgezet.
Klanten zullen de opvolger van de V3 enkel kunnen huren, en dat aan 8 euro per maand. Ook daar heeft Test-Aankoop problemen mee: “Een decoder kost in aankoop tussen de 200 en de 250 € terwijl de huur neerkomt op 8 € per maand bij Proximus.” Volgens Test-Aankoop hebben klanten za twee jaar de volledige waarde van de decoder aan hun provider betaalt, maar blijft die wel huur aanrekenen. “Pure winst voor Proximus”, klinkt het.
[related_article id=”180916″]Nuancering van de cijfers
Proximus zelf ziet de zaken minder dramatisch. Het bedrijf claimt tegenover HLN dat slechts 400.000 tv-klanten de verouderde decoder bezit al vragen we ons af of het woord ‘slechts’ hier op zijn plaats is: Proximus telt 1,8 miljoen klanten waarvan dus 22 procent een nieuw toestel in huis moet halen. Van die klanten kocht slechts tien procent de V3 zelf, zodat er in totaal 40.000 mensen getroffen worden. “Slechts 2 procent van de totale gebruikers”, lezen we bij HLN. “Evenveel klanten als er mensen in de stad Turnhout wonen”, zeggen wij.
Wel compensatie
Of de cijfers terecht geminimaliseerd worden, laten we dan ook in het midden. Proximus claimt echter dat de mensen die de V3-decoder destijds kochten wel degelijk gecompenseerd worden voor hun aankoop. “De klanten werden kregen een brief met daarbij de melding dat zij een jaar gratis huur van de nieuwe decoder krijgen, wat overeenkomt met een waarde van 96 euro”, aldus Proximus.
De provider wijst tevens naar de voordelen die het nieuwe huursysteem biedt. Zo kan je een defect toestel gratis inruilen, en betaal je geen extra geld wanneer er een nieuwe en betere decoder op de markt komt. Waarom klanten de keuze niet zelf mogen maken, is niet helemaal duidelijk.