Test

Dit is een popup

Wie koopt er nog voor het eerst een smartphone?

De groei van de smartphonemarkt gaat die van de pc-markt achterna. Wereldwijd lijken de vette jaren stilaan voorbij, al zijn er nog mogelijkheden.

mobiel smartphone

Ooit, niet zo heel lang geleden, had jij een saaie featurephone en lag er plots een betaalbare smartphone in de rekken. Dat kon je niet over je kant laten gaan dus je kocht er ééntje, en met jou het hele Westen. In 2010 groeide de smartphonemarkt volgens Gartner met een halucinante 73 procent. De jaren daarna verkleinde de groei, maar bleef toe toch groot genoeg om fabrikanten van bergen inkomsten te voorzien. Twee jaar geleden nog veranderde Samsung Terminal 5 in Heathrow tijdelijk in Terminal S5. Dergelijke stunts zien we hier niet meer, en het is duidelijk waarom.

Amper groei

Volgens Gartner zal de wereldwijde smartphonemarkt in 2016 met amper 7 procent groeien: een daling van 50 procent tegenover vorig jaar. Dat weet Techcrunch. De markt groeit dus nog, maar nauwelijks, en complete saturatie is in zicht.

Het rijke Westen, niet zo lang geleden nog zo aantrekkelijk voor de Smartphoneboeren, is dat nu niet meer. Bijna iedereen en zijn kat is intussen overgeschakeld op een slimme telefoon met aanraakscherm en de bliksemsnelle evolutie van chip- en schermtechnologie zorgt er voor dat de telefoons kampen met hetzelfde probleem als laptops: misschien ben je de premiumsmartphone die je vorig jaar kocht volgend jaar beu, maar hardwarematig zal het ding niet echt voorbijgestreefd zijn. Nu er nauwelijks nog mensen een overstap naar hun eerste smartphone overwegen en upgraden minder interessant is dan ooit, is het groeipotentieel in onze contreien vrijwel onbestaande.

China

Op naar China dan maar. Of niet. Gartner voorspelt amper Chinese groei in de competitieve Chinese markt en dat voor de komende vijf jaar. In China zijn featurephones eveneens voorbijgestreeft en wie zich een smartphone kan perminteren heeft er intussen ééntje. De markt is dus net als bij ons verzadigd.

[related_article id=”175766″]

Groei in de budgetmarkt

Dat wil niet zeggen dat de smartphonemarkt morgen zal krimpen. Er zijn nog regio’s met potentieel. In India bijvoorbeeld wordt 61 procent van de telefoonmarkt ingenomen door featurephones. Die 61 procent zal in de toekomst ongetwijfeld nog overschakelen naar een smartphone dankzij steeds goedkoper wordende toestellen. In Africa ziet Gartner een gelijkaardige situatie. In 2015 kochten de afrikanen voor het eerst meer smartphones dan featurephones en die trend lijkt niet te stoppen. Er is dus nog een groeipotentieel, maar niet in het rendabele spectrum van de high-end vlaggenschepen. De enige winst zit in het lage segment van de markt met spotgoedkope smartphones.

Ook die markt zal niet eeuwig blijven groeien. In de nabije toekomst zal de groei stilvallen en heeft zowat iedereen die er één wil een smartphone. Op dat moment kunnen fabrikanten enkel geld verdienen aan klanten die de tijd rijp achten voor een upgrade.

mobiel smartphone

Ooit, niet zo heel lang geleden, had jij een saaie featurephone en lag er plots een betaalbare smartphone in de rekken. Dat kon je niet over je kant laten gaan dus je kocht er ééntje, en met jou het hele Westen. In 2010 groeide de smartphonemarkt volgens Gartner met een halucinante 73 procent. De jaren daarna verkleinde de groei, maar bleef toe toch groot genoeg om fabrikanten van bergen inkomsten te voorzien. Twee jaar geleden nog veranderde Samsung Terminal 5 in Heathrow tijdelijk in Terminal S5. Dergelijke stunts zien we hier niet meer, en het is duidelijk waarom.

Amper groei

Volgens Gartner zal de wereldwijde smartphonemarkt in 2016 met amper 7 procent groeien: een daling van 50 procent tegenover vorig jaar. Dat weet Techcrunch. De markt groeit dus nog, maar nauwelijks, en complete saturatie is in zicht.

Het rijke Westen, niet zo lang geleden nog zo aantrekkelijk voor de Smartphoneboeren, is dat nu niet meer. Bijna iedereen en zijn kat is intussen overgeschakeld op een slimme telefoon met aanraakscherm en de bliksemsnelle evolutie van chip- en schermtechnologie zorgt er voor dat de telefoons kampen met hetzelfde probleem als laptops: misschien ben je de premiumsmartphone die je vorig jaar kocht volgend jaar beu, maar hardwarematig zal het ding niet echt voorbijgestreefd zijn. Nu er nauwelijks nog mensen een overstap naar hun eerste smartphone overwegen en upgraden minder interessant is dan ooit, is het groeipotentieel in onze contreien vrijwel onbestaande.

China

Op naar China dan maar. Of niet. Gartner voorspelt amper Chinese groei in de competitieve Chinese markt en dat voor de komende vijf jaar. In China zijn featurephones eveneens voorbijgestreeft en wie zich een smartphone kan perminteren heeft er intussen ééntje. De markt is dus net als bij ons verzadigd.

[related_article id=”175766″]

Groei in de budgetmarkt

Dat wil niet zeggen dat de smartphonemarkt morgen zal krimpen. Er zijn nog regio’s met potentieel. In India bijvoorbeeld wordt 61 procent van de telefoonmarkt ingenomen door featurephones. Die 61 procent zal in de toekomst ongetwijfeld nog overschakelen naar een smartphone dankzij steeds goedkoper wordende toestellen. In Africa ziet Gartner een gelijkaardige situatie. In 2015 kochten de afrikanen voor het eerst meer smartphones dan featurephones en die trend lijkt niet te stoppen. Er is dus nog een groeipotentieel, maar niet in het rendabele spectrum van de high-end vlaggenschepen. De enige winst zit in het lage segment van de markt met spotgoedkope smartphones.

Ook die markt zal niet eeuwig blijven groeien. In de nabije toekomst zal de groei stilvallen en heeft zowat iedereen die er één wil een smartphone. Op dat moment kunnen fabrikanten enkel geld verdienen aan klanten die de tijd rijp achten voor een upgrade.

gartnermobielsmartphonetelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!