Test

Dit is een popup

Jawbone stopt met draadloze speakers: markt is te klein

Jawbone wil geen Jambox speakers meer gaan maken. Het bedrijf noemt de markt klein en verzadigd. De speakerdivisie zal te koop worden gezet, en de volledige aandacht van het bedrijf gaat nu naar wearables.

jawbone-jambox-black-hand-lg

Jawbone is bekend omwille van zowel zijn wearables als zijn Bluetooth speakers, maar dat laatste staat al enkele jaren op een erg laag pitje. Sinds 2013 heeft het bedrijf geen Jambox speaker meer op de markt gebracht, en nu is het ook officieel: Jawbones audio-afdeling zal te koop worden gezet.

Softwarefabrikant

Mede-oprichter Alew Asseily legde een verklaring af aan Fortune: “De markt is te klein”. Hij suggereerde daarbij dat het een logische keuze zou zijn om Jawbones speakerafdeling te koop te zetten. Hosain Rahman, CEO van Jawbone ging nog veel verder door zelfs te stellen dat zijn bedrijf niet langer een hardwarefabrikant is.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want het bedrijf zal nog altijd UP-fitness trackers blijven maken. Al wil het hiermee wel duidelijk maken dat de belangrijkste focus nu zijn software zal zijn. Jawbone heeft een eigen gezondheids –en fitness platform wat het nu meer naar voren wil schuiven. Het bedrijf verdeelt ook licenties voor dat platform. Zo bracht bijvoorbeeld Huawei al een fitness tracker uit dat werkt met de software van Jawbone.

Concurrentie

Toch is het ook niet duidelijk of ook het UP-platform het nog wel zo goed doet. Jawbone maakte eerder dit jaar bekend dat het extra geld wil inzamelen. Als gevolg daalde de waarde van het bedrijf met 50 procent.

Hoewel Jawbone een behoorlijk grote naamsbekendheid geniet, heeft het toch moeite om op te boksen tegen concurrenten. Bedrijven als Samsung en Apple zijn stevig in de markt verankerd, en aan de andere kant komen er ook veel concurrenten met erg gunstig geprijsde alternatieven aandraven. De markt van de wearables is misschien nog wel in de groei, maar ze wordt er beslist niet toegankelijker op.

jawbone-jambox-black-hand-lg

Jawbone is bekend omwille van zowel zijn wearables als zijn Bluetooth speakers, maar dat laatste staat al enkele jaren op een erg laag pitje. Sinds 2013 heeft het bedrijf geen Jambox speaker meer op de markt gebracht, en nu is het ook officieel: Jawbones audio-afdeling zal te koop worden gezet.

Softwarefabrikant

Mede-oprichter Alew Asseily legde een verklaring af aan Fortune: “De markt is te klein”. Hij suggereerde daarbij dat het een logische keuze zou zijn om Jawbones speakerafdeling te koop te zetten. Hosain Rahman, CEO van Jawbone ging nog veel verder door zelfs te stellen dat zijn bedrijf niet langer een hardwarefabrikant is.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want het bedrijf zal nog altijd UP-fitness trackers blijven maken. Al wil het hiermee wel duidelijk maken dat de belangrijkste focus nu zijn software zal zijn. Jawbone heeft een eigen gezondheids –en fitness platform wat het nu meer naar voren wil schuiven. Het bedrijf verdeelt ook licenties voor dat platform. Zo bracht bijvoorbeeld Huawei al een fitness tracker uit dat werkt met de software van Jawbone.

Concurrentie

Toch is het ook niet duidelijk of ook het UP-platform het nog wel zo goed doet. Jawbone maakte eerder dit jaar bekend dat het extra geld wil inzamelen. Als gevolg daalde de waarde van het bedrijf met 50 procent.

Hoewel Jawbone een behoorlijk grote naamsbekendheid geniet, heeft het toch moeite om op te boksen tegen concurrenten. Bedrijven als Samsung en Apple zijn stevig in de markt verankerd, en aan de andere kant komen er ook veel concurrenten met erg gunstig geprijsde alternatieven aandraven. De markt van de wearables is misschien nog wel in de groei, maar ze wordt er beslist niet toegankelijker op.

fitness trackerjamboxjawbonespeakersupwearables

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!