Elon Musk verkoopt aandelen om Model 3 te financieren
Tesla geeft toe dat het de vraag naar zijn populaire Model 3 schromelijk onderschat heeft. De wagen, de eerste elektrische luxewagen voor het volk, staat ondertussen op 373.000 stuks in voorverkoop. Tesla ziet zich dan ook genoodzaakt om zijn plannen flink op te schuiven. Normaal zou de oude Toyota-fabriek in de VS tegen 2020 op volle toeren draaien om 500.000 voertuigen per jaar te kunnen maken. Dat wordt nu 2018.
[related_article id=”180724″]Om dat doel te bewerkstelligen, heeft Tesla natuurlijk vers kapitaal nodig. Het geld van de voorverkoop is lang niet genoeg om de productie significant te kunnen opdrijven, dus verkoopt het bedrijf nu voor zo’n 2 miljard dollar aan aandelen. Ruim 600.000 miljoen komt daarbij uit de zak van CEO Elon Musk.Het is nu de vraag of Tesla aan dat bedrag genoeg zal hebben. 2 miljard is niet niks, maar Musk gaf reeds aan dat er in de toekomst nog fundraisers kunnen bijkomen. Hij gaf ook al mee dat het misschien noodzakelijk wordt om een zekere schuld op te bouwen om alle wagens te kunnen bouwen.
Daarnaast maakten wij ons eerder al de bedenking of die bijna 400.000 kopers wel bereid zijn om minstens 2,5 jaar te wachten op hun nieuwe wagen. Tesla wist immers nog nooit zijn eigen plannen tijdig op te volgen. Dat komt mede door de vele problemen die her en der opduiken met bijvoorbeeld de Model X.
Tesla geeft toe dat het de vraag naar zijn populaire Model 3 schromelijk onderschat heeft. De wagen, de eerste elektrische luxewagen voor het volk, staat ondertussen op 373.000 stuks in voorverkoop. Tesla ziet zich dan ook genoodzaakt om zijn plannen flink op te schuiven. Normaal zou de oude Toyota-fabriek in de VS tegen 2020 op volle toeren draaien om 500.000 voertuigen per jaar te kunnen maken. Dat wordt nu 2018.
[related_article id=”180724″]Om dat doel te bewerkstelligen, heeft Tesla natuurlijk vers kapitaal nodig. Het geld van de voorverkoop is lang niet genoeg om de productie significant te kunnen opdrijven, dus verkoopt het bedrijf nu voor zo’n 2 miljard dollar aan aandelen. Ruim 600.000 miljoen komt daarbij uit de zak van CEO Elon Musk.Het is nu de vraag of Tesla aan dat bedrag genoeg zal hebben. 2 miljard is niet niks, maar Musk gaf reeds aan dat er in de toekomst nog fundraisers kunnen bijkomen. Hij gaf ook al mee dat het misschien noodzakelijk wordt om een zekere schuld op te bouwen om alle wagens te kunnen bouwen.
Daarnaast maakten wij ons eerder al de bedenking of die bijna 400.000 kopers wel bereid zijn om minstens 2,5 jaar te wachten op hun nieuwe wagen. Tesla wist immers nog nooit zijn eigen plannen tijdig op te volgen. Dat komt mede door de vele problemen die her en der opduiken met bijvoorbeeld de Model X.