Koop je volgende sofa vanuit Google afbeeldingen
Wie vandaag zoekt naar een product in Google, krijgt meteen enkele webshops voorgesteld die het product verkopen. Wie binnenkort zoekt naar afbeeldingen, zal hetzelfde resultaat te zien krijgen. Wie afbeeldingen gaat zoeken van een stoel, sofa of smartphone zal enkele advertenties te zien krijgen die het product in kwestie aanprijzen.
Google hoopt zo meer impulsieve aankopen te bewerkstelligen. Tegelijk wil de zoekgigant het koopgedrag van mensen veranderen: in plaats van meteen naar webwinkels als Amazon – of in België en Nederland eerder Bol.com en Coolblue – te gaan, wil het mensen via zijn zoekmachine laten vertrekken. Per klik vanuit de zoekresultaten rinkelt de kassa. Zie je iets leuk staan in de afbeeldingen, dan zal de stap kleiner zijn om tot kopen over te gaan, zo luidt de redenering.
Daarnaast zullen webwinkels ook kunnen tonen of een product nog beschikbaar is. Dat kan handig zijn voor wie niet te lang wil wachten, maar ook voor wie toch liever eerst de nieuwe zetel eens wil aanraken. Als een product dan niet in voorraad is in de winkel, kan dat een tripje besparen.
Vandaag berichtten we ook al dat Microsoft eveneens naar nieuwe manieren zoekt om producten aan te prijzen. De softwarespecialist gaat dat echter doen via zijn startmenu. Daar staan momenteel al vijf gesponsorde applicaties in, maar dat aantal zou gaan verdubbelen met de grote verjaardagsupdate.
Wie vandaag zoekt naar een product in Google, krijgt meteen enkele webshops voorgesteld die het product verkopen. Wie binnenkort zoekt naar afbeeldingen, zal hetzelfde resultaat te zien krijgen. Wie afbeeldingen gaat zoeken van een stoel, sofa of smartphone zal enkele advertenties te zien krijgen die het product in kwestie aanprijzen.
Google hoopt zo meer impulsieve aankopen te bewerkstelligen. Tegelijk wil de zoekgigant het koopgedrag van mensen veranderen: in plaats van meteen naar webwinkels als Amazon – of in België en Nederland eerder Bol.com en Coolblue – te gaan, wil het mensen via zijn zoekmachine laten vertrekken. Per klik vanuit de zoekresultaten rinkelt de kassa. Zie je iets leuk staan in de afbeeldingen, dan zal de stap kleiner zijn om tot kopen over te gaan, zo luidt de redenering.
Daarnaast zullen webwinkels ook kunnen tonen of een product nog beschikbaar is. Dat kan handig zijn voor wie niet te lang wil wachten, maar ook voor wie toch liever eerst de nieuwe zetel eens wil aanraken. Als een product dan niet in voorraad is in de winkel, kan dat een tripje besparen.
Vandaag berichtten we ook al dat Microsoft eveneens naar nieuwe manieren zoekt om producten aan te prijzen. De softwarespecialist gaat dat echter doen via zijn startmenu. Daar staan momenteel al vijf gesponsorde applicaties in, maar dat aantal zou gaan verdubbelen met de grote verjaardagsupdate.