Vrachtwagenbouwer Nikola gaat Tesla achterna
Elektrische auto’s zijn hip. Elon Musk wist met zijn Tesla Motors bijna eigenhandig een revolutie teweeg te brengen op vlak van groene wagens. Het mag dan ook niet verbazen dat nieuwe spelers het succes proberen na te bootsen en hun graantje trachten mee te pikken. Nikola Motor Company, net als Musk werden de bedenkers geïnspireerd door Nikola Tesla, tracht te doen voor vrachtwagens wat Tesla deed met luxewagens.
[related_article id=”179008″]De eerste voertuigen die Nikola zal bouwen, zijn een futuristisch uitziende vrachtwagen met 2.000 paarden onder de motorkap, genaamd Nikola One, en een 4×4 met open frame, genaamd de Nikola Zero. De vrachtwagen moet met een batterij van 320 kWh een bereik halen van 1.200 tot 2.000 kilometer halen, terwijl de 4×4 met 50 kWh 150 tot 250 kilometer moet halen.Dergelijke sterke resultaten hoopt Nikola vooral te halen door de batterijen te combineren met een op CNG-gebaseerde gasmotor. Terwijl de wagens rijden, moeten ze continu de batterijen opladen. Om de gasmotors bij te vullen, is Nikola van plan om over de hele VS 50 CNG-tankstations te plaatsen.
Momenteel zijn er nog geen proefmodellen gebouwd en bestaan er alleen enkele computerbeelden. Nikola hoopt genoeg investeerders te kunnen overhalen om meteen met de bouw te kunnen beginnen, al lijkt dat moeilijk te worden. De uiteindelijke voertuigen moeten 375.000 dollar kosten voor de vrachtwagen en 42.000 dollar voor de 4×4. Voorbestellingen kosten echter maar 1.500 dollar en 750 dollar. Nikola zal op die manier enorm veel bestellingen moeten binnenhalen om op een degelijk manier te gaan produceren.
Elektrische auto’s zijn hip. Elon Musk wist met zijn Tesla Motors bijna eigenhandig een revolutie teweeg te brengen op vlak van groene wagens. Het mag dan ook niet verbazen dat nieuwe spelers het succes proberen na te bootsen en hun graantje trachten mee te pikken. Nikola Motor Company, net als Musk werden de bedenkers geïnspireerd door Nikola Tesla, tracht te doen voor vrachtwagens wat Tesla deed met luxewagens.
[related_article id=”179008″]De eerste voertuigen die Nikola zal bouwen, zijn een futuristisch uitziende vrachtwagen met 2.000 paarden onder de motorkap, genaamd Nikola One, en een 4×4 met open frame, genaamd de Nikola Zero. De vrachtwagen moet met een batterij van 320 kWh een bereik halen van 1.200 tot 2.000 kilometer halen, terwijl de 4×4 met 50 kWh 150 tot 250 kilometer moet halen.Dergelijke sterke resultaten hoopt Nikola vooral te halen door de batterijen te combineren met een op CNG-gebaseerde gasmotor. Terwijl de wagens rijden, moeten ze continu de batterijen opladen. Om de gasmotors bij te vullen, is Nikola van plan om over de hele VS 50 CNG-tankstations te plaatsen.
Momenteel zijn er nog geen proefmodellen gebouwd en bestaan er alleen enkele computerbeelden. Nikola hoopt genoeg investeerders te kunnen overhalen om meteen met de bouw te kunnen beginnen, al lijkt dat moeilijk te worden. De uiteindelijke voertuigen moeten 375.000 dollar kosten voor de vrachtwagen en 42.000 dollar voor de 4×4. Voorbestellingen kosten echter maar 1.500 dollar en 750 dollar. Nikola zal op die manier enorm veel bestellingen moeten binnenhalen om op een degelijk manier te gaan produceren.