Test

Dit is een popup

Instortende pc-markt gestut door iPad Pro en Surface

De pc-markt blijft krimpen. De grote winnaars zijn zij die de minst negatieve cijfers kunnen voorleggen.

computers

De pc-verkoop staat op het laagste pitje sinds 2011. Het afgelopen kwartaal werden slechts 101 miljoen stuks verkocht, een daling van 13 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De weinig rooskleurige cijfers worden nog enigszins rechtgetrokken door de stijgende verkoop van hybride toestellen, de iPad Pro en Microsoft Surface op kop. Apple blijft zo het pak leiden met 14 miljoen verkochte stuks; desalniettemin een daling van 17 procent tegenover vorig jaar.

Dat Apple de grootste pc-verkoper wordt genoemd, heeft het te danken aan de analyse van marktwatcher Canalys. Die analyse integreert tablets, notebooks, desktops en hybrides onder dezelfde noemer. Lenovo blijft de tweede plaats bekleden met 25.000 toestellen minder aan de man gebracht dan Apple. Ook Lenovo bleef echter niet gespaard van terugvallende cijfers, voornamelijk door de tegenvallende Chinese verkoop.

Te midden van de rode cijfers blijven de hybrides wel stevig groeien. Vorig kwartaal kende het nieuwste computersegment een groei van 13 procent. Daar staat tegenover dat gewone tablets de sterkste dalers zijn, met 15 procent.

canalys cijfers computers tablets

Liever een smartphone

In Noord-Amerika vallen de cijfers nog het beste mee, met een daling van slechts 5 procent. De EMEA-zone, Europa, Midden-Oosten en Afrika, bevindt zich aan het andere uiteinde met een daling van 15 procent. Het is wel in deze regio’s dat hybrides hun sterkste opmars kennen, aangezien in Europa en Noord-Amerika het nodige kapitaal zit om de vaak prijzige toestellen te kunnen aanschaffen.

In Afrikaanse en Aziatische markten moeten computers het steeds vaker afleggen tegen goedkopere – en toch almaar betere – smartphones. Hybrides lijken hier nog helemaal niet doorgebroken. Ondertussen zijn deze groeimarkten tevens al zo groot dat er bijna geen consumenten meer te vinden zijn die hun eerste computer kopen. Fabrikanten moeten zich daarom meer en meer toeleggen op het overtuigen van mensen die hun toestel zoeken in te ruilen.

computers

De pc-verkoop staat op het laagste pitje sinds 2011. Het afgelopen kwartaal werden slechts 101 miljoen stuks verkocht, een daling van 13 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De weinig rooskleurige cijfers worden nog enigszins rechtgetrokken door de stijgende verkoop van hybride toestellen, de iPad Pro en Microsoft Surface op kop. Apple blijft zo het pak leiden met 14 miljoen verkochte stuks; desalniettemin een daling van 17 procent tegenover vorig jaar.

Dat Apple de grootste pc-verkoper wordt genoemd, heeft het te danken aan de analyse van marktwatcher Canalys. Die analyse integreert tablets, notebooks, desktops en hybrides onder dezelfde noemer. Lenovo blijft de tweede plaats bekleden met 25.000 toestellen minder aan de man gebracht dan Apple. Ook Lenovo bleef echter niet gespaard van terugvallende cijfers, voornamelijk door de tegenvallende Chinese verkoop.

Te midden van de rode cijfers blijven de hybrides wel stevig groeien. Vorig kwartaal kende het nieuwste computersegment een groei van 13 procent. Daar staat tegenover dat gewone tablets de sterkste dalers zijn, met 15 procent.

canalys cijfers computers tablets

Liever een smartphone

In Noord-Amerika vallen de cijfers nog het beste mee, met een daling van slechts 5 procent. De EMEA-zone, Europa, Midden-Oosten en Afrika, bevindt zich aan het andere uiteinde met een daling van 15 procent. Het is wel in deze regio’s dat hybrides hun sterkste opmars kennen, aangezien in Europa en Noord-Amerika het nodige kapitaal zit om de vaak prijzige toestellen te kunnen aanschaffen.

In Afrikaanse en Aziatische markten moeten computers het steeds vaker afleggen tegen goedkopere – en toch almaar betere – smartphones. Hybrides lijken hier nog helemaal niet doorgebroken. Ondertussen zijn deze groeimarkten tevens al zo groot dat er bijna geen consumenten meer te vinden zijn die hun eerste computer kopen. Fabrikanten moeten zich daarom meer en meer toeleggen op het overtuigen van mensen die hun toestel zoeken in te ruilen.

analyseapplebusinesscomputerhybridelenovomicrosoftpcsmartphone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!