Google test andere kleuren voor links om meer geld te verdienen
Af en toe test Google nieuwe kleurtjes uit voor zijn verschillende diensten. We noemen dit een A/B-test, waarbij een kleine minderheid aan gebruikers de nieuwe kleur te zien krijgt. Vinden zij de verandering goed, dan wordt die vaak uitgerold naar alle gebruikers. Momenteel test Google verschillende kleuren voor de hyperlinks in zijn zoekresultaten.
De kleuren variëren in blauwtinten, al zijn er ook heel wat gebruikers die gewag maken van zwarte links. Op Twitter lieten die laatsten zich al horen, veelal tegen de donkere kleur. Het is natuurlijk afwegen of dat komt omdat we het felblauw van Google zo gewend zijn, of dat het zwart effectief minder leesbaar is.
@google Google! The black unclicked links look terrible and are not very functional! #BringBackTheBlue pic.twitter.com/mkKsrar3B3
— Joe Madden (@Hyper200) May 9, 2016
Google voert wel vaker zo’n A/B-tests uit, en niet om het leven van zijn gebruikers op te fleuren. In 2014 deed het een test in Gmail, waarbij ze tekst in advertenties verschillende tinten blauw meegaven. Daaruit ontdekte Google dat een tekst met paarsachtig blauw vaker aangeklikt wordt dan een groenachtig blauwe tekst.
Managing Director voor het Verenigd Koninkrijk, Dan Cobley, stelde toen dat de juiste keuze Google jaarlijks zo’n 200 miljoen dollar extra oplevert. Aangezien het veranderen van de kleur van links in de zoekmachine een veel grotere verandering is, mogen we ervan uitgaan dat er veel geld te verdienen valt.
https://twitter.com/robaeprice/status/729646020733317120
Af en toe test Google nieuwe kleurtjes uit voor zijn verschillende diensten. We noemen dit een A/B-test, waarbij een kleine minderheid aan gebruikers de nieuwe kleur te zien krijgt. Vinden zij de verandering goed, dan wordt die vaak uitgerold naar alle gebruikers. Momenteel test Google verschillende kleuren voor de hyperlinks in zijn zoekresultaten.
De kleuren variëren in blauwtinten, al zijn er ook heel wat gebruikers die gewag maken van zwarte links. Op Twitter lieten die laatsten zich al horen, veelal tegen de donkere kleur. Het is natuurlijk afwegen of dat komt omdat we het felblauw van Google zo gewend zijn, of dat het zwart effectief minder leesbaar is.
@google Google! The black unclicked links look terrible and are not very functional! #BringBackTheBlue pic.twitter.com/mkKsrar3B3
— Joe Madden (@Hyper200) May 9, 2016
Google voert wel vaker zo’n A/B-tests uit, en niet om het leven van zijn gebruikers op te fleuren. In 2014 deed het een test in Gmail, waarbij ze tekst in advertenties verschillende tinten blauw meegaven. Daaruit ontdekte Google dat een tekst met paarsachtig blauw vaker aangeklikt wordt dan een groenachtig blauwe tekst.
Managing Director voor het Verenigd Koninkrijk, Dan Cobley, stelde toen dat de juiste keuze Google jaarlijks zo’n 200 miljoen dollar extra oplevert. Aangezien het veranderen van de kleur van links in de zoekmachine een veel grotere verandering is, mogen we ervan uitgaan dat er veel geld te verdienen valt.
https://twitter.com/robaeprice/status/729646020733317120