General Motors stuurt zelfrijdende taxi’s de baan op
General Motors heeft samen let taxi-app Lyft een ambitieus plan opgevat: tegen 2017 willen ze samen de eerste autonome taxivloot op de baan krijgen. GM investeerde daartoe 500 miljoen dollar in de app. Om de ambitie kracht bij te zetten, kocht GM eveneens Cruise Automation op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het achteraf autonoom maken van wagens; ze verkopen pakketten van zo’n 10.000 dollar voor voornamelijk Audi’s.
[related_article id=”180174″]De eerste testfase van het project zal zich afspelen in een grote stad die GM voorlopig nog niet bij naam wilt noemen. De vloot zal bestaan uit elektrische Chevrolet Bolt-wagens: die zijn goedkoop en hebben een degelijk bereik. Volgens mensen van Lyft zullen de app-gebruikers vervolgens kunnen kiezen tussen een bemande rit met een echte chauffeur en een volledig onbemand voertuig.De grootste moeilijkheid zit uiteraard in de wetgeving. Op nationaal niveau is het momenteel al mogelijk om autnome voertuigen te laten rondreiden, weet Engadget, maar op het niveau van de Staten is er momenteel nog geen wettelijk kader. Vorige maand bundelden Lyft, Uber, Google, Ford en Volvo daarom de krachten om zo’n kader er zo snel mogelijk te krijgen.
General Motors heeft samen let taxi-app Lyft een ambitieus plan opgevat: tegen 2017 willen ze samen de eerste autonome taxivloot op de baan krijgen. GM investeerde daartoe 500 miljoen dollar in de app. Om de ambitie kracht bij te zetten, kocht GM eveneens Cruise Automation op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het achteraf autonoom maken van wagens; ze verkopen pakketten van zo’n 10.000 dollar voor voornamelijk Audi’s.
[related_article id=”180174″]De eerste testfase van het project zal zich afspelen in een grote stad die GM voorlopig nog niet bij naam wilt noemen. De vloot zal bestaan uit elektrische Chevrolet Bolt-wagens: die zijn goedkoop en hebben een degelijk bereik. Volgens mensen van Lyft zullen de app-gebruikers vervolgens kunnen kiezen tussen een bemande rit met een echte chauffeur en een volledig onbemand voertuig.De grootste moeilijkheid zit uiteraard in de wetgeving. Op nationaal niveau is het momenteel al mogelijk om autnome voertuigen te laten rondreiden, weet Engadget, maar op het niveau van de Staten is er momenteel nog geen wettelijk kader. Vorige maand bundelden Lyft, Uber, Google, Ford en Volvo daarom de krachten om zo’n kader er zo snel mogelijk te krijgen.