Betalen met MasterCard via selfie of vingerafdruk is een feit
MasterCard test nu al een tijdje met enkele speciale beveiligingsmaatregelen. Zo wil de kredietmaatschappij het voor online shoppers makkelijker maken om af te rekenen aan de virtuele kassa. Momenteel moet dat via een wachtwoord of met een kaartlezer, binnenkort kan het met een selfie of een vingerafdruk.
Marktonderzoek wees namelijk uit dat er in de VS alleen al jaarlijks 118 miljard dollar aan inkomsten verloren gaat omdat klanten onterecht een ‘vals positief’ oproepen: hierbij denkt de financiële instelling waarlangs je wilt betalen dat het gaat om een frauduleuze transactie. Een ander onderzoek wees in 2012 al uit dat 18 procent van de virtuele shoppers zijn winkelmand achterlaat omdat de betalingswijze te omslachtig is.
Apple Pay en Android Pay maken het momenteel al mogelijk om omslachtige procedures te omzeilen, voor wie beschikt over een ingebouwde vingerafdrukscanner op zijn smartphone. MasterCard wil deze mogelijkheden uitbreiden en nog verder versimpelen. Het enige dat je nodig hebt, is de app van MasterCard.
Wantrouwen
Het experiment werd uitgevoerd in Nederland, waarbij 93 procent van de ondervraagden de nieuwe methodes makkelijk vonden, terwijl 83 procent ervan overtuigd is dat deze methodes veiliger zijn dan de bestaande. Er lijkt echter een moeilijkheid op te duiken voor klanten in de VS, VK en Canada: aangezien het experiment gebaseerd is op voornamelijk Nederlandse data, zijn veel gebruikers in de overzeese landen er niet van overtuigd dat zij de methodes even makkelijk of veilig zullen vinden.
MasterCard probeert deze mensen toch gerust te stellen, door uit te leggen dat gebruikers in Nederland en België evenzeer begaan zijn met veiligheid en privacy. Nog meer zelfs, aangezien ze in de VS bijvoorbeeld geen kaartlezers kennen om betalingen goed te keuren, en eigenlijk enkel gebruik maken van een driecijferige veiligheidscode op hun kredietkaart.
Op 12 mei organiseren ZDNet en Smart Business, in samenwerking met Twinkle, een gratis seminarie over digital commerce. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan je terecht op www.businessmeetsit.be.
MasterCard test nu al een tijdje met enkele speciale beveiligingsmaatregelen. Zo wil de kredietmaatschappij het voor online shoppers makkelijker maken om af te rekenen aan de virtuele kassa. Momenteel moet dat via een wachtwoord of met een kaartlezer, binnenkort kan het met een selfie of een vingerafdruk.
Marktonderzoek wees namelijk uit dat er in de VS alleen al jaarlijks 118 miljard dollar aan inkomsten verloren gaat omdat klanten onterecht een ‘vals positief’ oproepen: hierbij denkt de financiële instelling waarlangs je wilt betalen dat het gaat om een frauduleuze transactie. Een ander onderzoek wees in 2012 al uit dat 18 procent van de virtuele shoppers zijn winkelmand achterlaat omdat de betalingswijze te omslachtig is.
Apple Pay en Android Pay maken het momenteel al mogelijk om omslachtige procedures te omzeilen, voor wie beschikt over een ingebouwde vingerafdrukscanner op zijn smartphone. MasterCard wil deze mogelijkheden uitbreiden en nog verder versimpelen. Het enige dat je nodig hebt, is de app van MasterCard.
Wantrouwen
Het experiment werd uitgevoerd in Nederland, waarbij 93 procent van de ondervraagden de nieuwe methodes makkelijk vonden, terwijl 83 procent ervan overtuigd is dat deze methodes veiliger zijn dan de bestaande. Er lijkt echter een moeilijkheid op te duiken voor klanten in de VS, VK en Canada: aangezien het experiment gebaseerd is op voornamelijk Nederlandse data, zijn veel gebruikers in de overzeese landen er niet van overtuigd dat zij de methodes even makkelijk of veilig zullen vinden.
MasterCard probeert deze mensen toch gerust te stellen, door uit te leggen dat gebruikers in Nederland en België evenzeer begaan zijn met veiligheid en privacy. Nog meer zelfs, aangezien ze in de VS bijvoorbeeld geen kaartlezers kennen om betalingen goed te keuren, en eigenlijk enkel gebruik maken van een driecijferige veiligheidscode op hun kredietkaart.
Op 12 mei organiseren ZDNet en Smart Business, in samenwerking met Twinkle, een gratis seminarie over digital commerce. Voor meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven, kan je terecht op www.businessmeetsit.be.