Test

Dit is een popup

Proximus krijgt veeg uit de pan van ombudsman

Proximus kreeg vorig jaar honderden klachten van klanten over m-commerce-aanrekeningen op hun factuur. Volgens de ombudsman gaat de provider daar slecht mee om.

proximus

Proximus gaat buitensporig slecht om met klachten van klanten over m-commerce aanrekeningen op hun mobiele factuur. M-commerce-diensten zijn diensten die je kan betalen met je smartphone, zoals een busticketje van de lijn of een parkeerticket en veel steden. Malafide individuen kunnen het systeem misbruiken door vage abonnementen achter vervelende mobiele pop-ups te verstoppen. In zo’n geval krijgt neemt een klant per ongeluk een abonnement op een dienst zonder daar zelfs iets van te beseffen, en verschijnt de factuur er voor netjes op z’n rekening aan het einde van de maand.

De Ombudsdienst Telecommunicatie kreeg vorig jaar 510 klachten tegen Proximus over de aanrekening van dergelijke diensten, in contrast met enkele tientallen klachten bij andere providers. Dat meldt De Morgen. Volgens de Ombudsdienst zijn veel van de betwiste facturen inderdaad onterecht.

Misbruik

M-commerce wordt geregeld misbruik maar Proximus lijkt te weinig moeite te doen om “Cowboys er uit te halen”, aldus de Ombudsman. “Proximus moet de zaken sneller en grondiger onderzoeken en vermijden dat klanten worden afgesloten omdat ze niet betalen”, vervolgt hij.

Het systeem van Proximus lijkt te log om op een efficiënte manier om te gaan met misbruik. Zo laat de concurrentie het toe om afzonderlijke aanbieders van eventueel misdadige diensten te blokkeren, terwijl het bij Proximus enkel mogelijk is om m-commerce in zijn geheel te activeren of te deactiveren. Wie zijn busticketjes graat mobiel betaalt maar verder veilig wil zijn, is dus gezien.

De Ombudsdienst Telecommunicatie roept Proximus op om meer aandacht te besteden aan m-commerce en frauduleuze aanbieders proactief te bestrijden. Minister De Croo (OpenVLD) plant nieuwe wetgeving om klanten te beschermen tegen misbruik, weet De Morgen nog.

proximus

Proximus gaat buitensporig slecht om met klachten van klanten over m-commerce aanrekeningen op hun mobiele factuur. M-commerce-diensten zijn diensten die je kan betalen met je smartphone, zoals een busticketje van de lijn of een parkeerticket en veel steden. Malafide individuen kunnen het systeem misbruiken door vage abonnementen achter vervelende mobiele pop-ups te verstoppen. In zo’n geval krijgt neemt een klant per ongeluk een abonnement op een dienst zonder daar zelfs iets van te beseffen, en verschijnt de factuur er voor netjes op z’n rekening aan het einde van de maand.

De Ombudsdienst Telecommunicatie kreeg vorig jaar 510 klachten tegen Proximus over de aanrekening van dergelijke diensten, in contrast met enkele tientallen klachten bij andere providers. Dat meldt De Morgen. Volgens de Ombudsdienst zijn veel van de betwiste facturen inderdaad onterecht.

Misbruik

M-commerce wordt geregeld misbruik maar Proximus lijkt te weinig moeite te doen om “Cowboys er uit te halen”, aldus de Ombudsman. “Proximus moet de zaken sneller en grondiger onderzoeken en vermijden dat klanten worden afgesloten omdat ze niet betalen”, vervolgt hij.

Het systeem van Proximus lijkt te log om op een efficiënte manier om te gaan met misbruik. Zo laat de concurrentie het toe om afzonderlijke aanbieders van eventueel misdadige diensten te blokkeren, terwijl het bij Proximus enkel mogelijk is om m-commerce in zijn geheel te activeren of te deactiveren. Wie zijn busticketjes graat mobiel betaalt maar verder veilig wil zijn, is dus gezien.

De Ombudsdienst Telecommunicatie roept Proximus op om meer aandacht te besteden aan m-commerce en frauduleuze aanbieders proactief te bestrijden. Minister De Croo (OpenVLD) plant nieuwe wetgeving om klanten te beschermen tegen misbruik, weet De Morgen nog.

fraudem-commercemobielproximus

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!