Nvidia levert supercomputer voor eerste autorace zonder piloten
Nvidia heeft van autonome wagens al jaren een prioriteit gemaakt, waarvan de Tesla Model S een schoolvoorbeeld is met een Nvidia Tegra 3 aan boord. Met de lancering van de Drive PX 2 watergekoelde supercomputer op CES eerder dit jaar heeft Nvidia genoeg rekenkracht aan boord om volledig autonome wagens realiteit te maken.
[related_article id=”178962″]De Drive PX 2 heeft de rekenkracht van 150 MacBook Pro’s en kan zonder problemen 12 videocamera’s en allerlei sensoren tegelijk verwerken. Die input wordt elke milliseconde geanalyseerd, met acties en reacties voor de auto als gevolg. Verschillende partijen zoals Volvo, BMW, Audi en Ford werken al met Nvidia, maar het wil zijn technologie nog meer in de kijker zetten als absolute referentie.
Daarom gaat Nvidia de Drive PX 2 voorzien in Roborace, de allereerste autonome autorace ter wereld. Elk team krijgt identiek dezelfde auto. Het enige competitieve voordeel is de software die de auto’s bedient. Elke race zou ongeveer een uur moeten duren. Roborace gaat van start in september als ondersteuningsrace voor de elektrische Formule E en bevat 10 teams die elk twee wagens klaarmaken voor de race.
Nvidia heeft van autonome wagens al jaren een prioriteit gemaakt, waarvan de Tesla Model S een schoolvoorbeeld is met een Nvidia Tegra 3 aan boord. Met de lancering van de Drive PX 2 watergekoelde supercomputer op CES eerder dit jaar heeft Nvidia genoeg rekenkracht aan boord om volledig autonome wagens realiteit te maken.
[related_article id=”178962″]De Drive PX 2 heeft de rekenkracht van 150 MacBook Pro’s en kan zonder problemen 12 videocamera’s en allerlei sensoren tegelijk verwerken. Die input wordt elke milliseconde geanalyseerd, met acties en reacties voor de auto als gevolg. Verschillende partijen zoals Volvo, BMW, Audi en Ford werken al met Nvidia, maar het wil zijn technologie nog meer in de kijker zetten als absolute referentie.
Daarom gaat Nvidia de Drive PX 2 voorzien in Roborace, de allereerste autonome autorace ter wereld. Elk team krijgt identiek dezelfde auto. Het enige competitieve voordeel is de software die de auto’s bedient. Elke race zou ongeveer een uur moeten duren. Roborace gaat van start in september als ondersteuningsrace voor de elektrische Formule E en bevat 10 teams die elk twee wagens klaarmaken voor de race.