Roborace: bliksemsnelle autorace zonder bestuurders
De Formule E is een succesvolle elektrische race die steeds meer een waardig alternatief biedt voor de Formule 1. De ontwikkeling gaat bliksemsnel, maar helaas zijn de raceweekends eerder mager. De auto’s racen drie kwartier lang, maar daarna valt er weinig te beleven. Er zijn nog wel de kwalificaties en vrije trainingen, maar meer dan dat valt er niet te beleven. Dat in tegenstelling tot de Formule 1 dat in hetzelfde raceweekend nog een aantal andere categorieën laat racen.
20 wagens
Daarom heeft de Formule E een samenwerking aangegaan met Kinetik om een kampioenschap te starten met autonome elektrische wagens. Het is de bedoeling dat tien teams kunnen deelnemen, elk met twee wagens. Een van de teams moet er komen door middel van crowdsourcing. Elk team krijgt dezelfde wagens, maar ze moeten de artificiële intelligentie helemaal zelf ontwikkelen.
Omdat er niemand in de wagen hoeft te zitten, is er plaats genoeg voor een radicaal ontwerp van de racebolide. Daniel Simon, bekend om schetsen rond futuristische conceptwagens, mocht aan de slag voor Roborace om een wagen te tekenen. Het resultaat mag er duidelijk zijn.
Korte deadline
Het ontwerp is hiermee zo goed als finaal en staat garant voor immens veel grip door een vloer en actieve onderdelen die kunnen worden bewogen. Er is daarom geen plaats voor klassieke ‘vleugels’, iets wat je op zowat alle andere racewagens wel ziet.
Roborace CEO Denis Sverdlov: “Roborace wordt de slimste autorace ooit, en dankzij Daniel hebben we ook nog eens de mooiste auto voor handen om de race te promoten.” Hij ziet Roborace als de ultieme combinatie van gaming, motorsport, technologie en entertainment.
Het klinkt allemaal als toekomstmuziek, maar in realiteit zou Roborace al vanaf oktober dit jaar klaar moeten zijn. Dan is de eerste race gepland voor Formule E-seizoen 2016-2017 waaraan Roborace gekoppeld wordt. Afwachten of die deadline haalbaar is.
De Formule E is een succesvolle elektrische race die steeds meer een waardig alternatief biedt voor de Formule 1. De ontwikkeling gaat bliksemsnel, maar helaas zijn de raceweekends eerder mager. De auto’s racen drie kwartier lang, maar daarna valt er weinig te beleven. Er zijn nog wel de kwalificaties en vrije trainingen, maar meer dan dat valt er niet te beleven. Dat in tegenstelling tot de Formule 1 dat in hetzelfde raceweekend nog een aantal andere categorieën laat racen.
20 wagens
Daarom heeft de Formule E een samenwerking aangegaan met Kinetik om een kampioenschap te starten met autonome elektrische wagens. Het is de bedoeling dat tien teams kunnen deelnemen, elk met twee wagens. Een van de teams moet er komen door middel van crowdsourcing. Elk team krijgt dezelfde wagens, maar ze moeten de artificiële intelligentie helemaal zelf ontwikkelen.
Omdat er niemand in de wagen hoeft te zitten, is er plaats genoeg voor een radicaal ontwerp van de racebolide. Daniel Simon, bekend om schetsen rond futuristische conceptwagens, mocht aan de slag voor Roborace om een wagen te tekenen. Het resultaat mag er duidelijk zijn.
Korte deadline
Het ontwerp is hiermee zo goed als finaal en staat garant voor immens veel grip door een vloer en actieve onderdelen die kunnen worden bewogen. Er is daarom geen plaats voor klassieke ‘vleugels’, iets wat je op zowat alle andere racewagens wel ziet.
Roborace CEO Denis Sverdlov: “Roborace wordt de slimste autorace ooit, en dankzij Daniel hebben we ook nog eens de mooiste auto voor handen om de race te promoten.” Hij ziet Roborace als de ultieme combinatie van gaming, motorsport, technologie en entertainment.
Het klinkt allemaal als toekomstmuziek, maar in realiteit zou Roborace al vanaf oktober dit jaar klaar moeten zijn. Dan is de eerste race gepland voor Formule E-seizoen 2016-2017 waaraan Roborace gekoppeld wordt. Afwachten of die deadline haalbaar is.