Waarom hyperlinks niet langer werken in iOS 9.3
Op de supportpagina’s van Apple staan sinds kort een hoop klachten over hyperlinks die niet naar behoren werken op iPhones en iPads. Volgens sommige gebruikers gebeurt er gewoonweg niets wanneer ze op een link klikken, terwijl anderen beweren dat Safari volledig crasht na het willen openen van een hyperlink.
[related_article id=”178683″]Universal Links
Aan de basis van het probleem ligt Universal Links. Deze feature werd voor het eerst geïntroduceerd in iOS 9 en laat ontwikkelaars toe om bepaalde links in hun app te laten openen, in plaats van in een browser. Sommige makers van apps, zoals Booking.com en Wikipedia, zijn hier echter iets te enthousiast mee omgesprongen, waardoor voor bepaalde iOS 9.3-gebruikers geen enkele hyperlink meer werkt. Ook zouden sommige iOS 9.2.1-gebruikers hetzelfde probleem ervaren.
“App-ontwikkelaars plaatsen een appassociatiefile op hun website met de verschillende types URL’s die de app kan openen. Wanneer je een app installeert, downloadt iOS deze file en updatet het je database met URL’s die door apps geopend kunnen worden,” legt Ben Collier, een iOS-specialist, uit. “Het lijkt alsof er een bug bestaat in iOS die ervoor zorgt dat Universal Links niet langer werkt, wanneer het een appassociatiefile te verwerken krijgt die te groot is.”
Oplossing
Booking.com heeft het probleem ondertussen opgelost voor zijn app en Apple belooft zo snel mogelijk een oplossing voor het probleem uit te rollen. In de tussentijd zijn er enkele stappen die je kan nemen om Universal Links terug te laten werken.
- Verbind je iPhone of iPad met je computer via een Lightning-kabel.
- Lanceer iTunes.
- Schakel vliegtuigmodus in.
- De-installeer Booking.com (of een andere app die voor problemen zorgt).
- Ga via instellingen naar Safari op je iPhone of iPad.
- Verander je zoekmachine naar Bing.
- Schakel de zoekmachinesuggesties, Safari-suggesties, snel zoeken op websites, blokkeer pop-ups en meld frauduleuze websites uit. Ga naar geavanceerd en zet Javascript uit.
- Schakel alle contentblockers uit.
- Schakel je iPhone of iPad uit, terwijl het nog verbonden is met je computer.
- Schakel je toestel terug in in vliegtuigmodus.
- Installeer de Booking.com-app via iTunes.
- Synchroniseer je toestel om de app daadwerkelijk te installeren.
- Lanceer de Booking.com-app, zonder de app GPS-toegang te geven.
- Stop de Booking.com-app.
- Deïnstalleer de app.
- Schakel vliegtuigmodus uit.
- Schakel alle instellingen die je hiervoor hebt uitgeschakeld terug in.
De volledige uitleg van Wojtek Pietrusiewicz kan je hier terugvinden.
Op de supportpagina’s van Apple staan sinds kort een hoop klachten over hyperlinks die niet naar behoren werken op iPhones en iPads. Volgens sommige gebruikers gebeurt er gewoonweg niets wanneer ze op een link klikken, terwijl anderen beweren dat Safari volledig crasht na het willen openen van een hyperlink.
[related_article id=”178683″]Universal Links
Aan de basis van het probleem ligt Universal Links. Deze feature werd voor het eerst geïntroduceerd in iOS 9 en laat ontwikkelaars toe om bepaalde links in hun app te laten openen, in plaats van in een browser. Sommige makers van apps, zoals Booking.com en Wikipedia, zijn hier echter iets te enthousiast mee omgesprongen, waardoor voor bepaalde iOS 9.3-gebruikers geen enkele hyperlink meer werkt. Ook zouden sommige iOS 9.2.1-gebruikers hetzelfde probleem ervaren.
“App-ontwikkelaars plaatsen een appassociatiefile op hun website met de verschillende types URL’s die de app kan openen. Wanneer je een app installeert, downloadt iOS deze file en updatet het je database met URL’s die door apps geopend kunnen worden,” legt Ben Collier, een iOS-specialist, uit. “Het lijkt alsof er een bug bestaat in iOS die ervoor zorgt dat Universal Links niet langer werkt, wanneer het een appassociatiefile te verwerken krijgt die te groot is.”
Oplossing
Booking.com heeft het probleem ondertussen opgelost voor zijn app en Apple belooft zo snel mogelijk een oplossing voor het probleem uit te rollen. In de tussentijd zijn er enkele stappen die je kan nemen om Universal Links terug te laten werken.
- Verbind je iPhone of iPad met je computer via een Lightning-kabel.
- Lanceer iTunes.
- Schakel vliegtuigmodus in.
- De-installeer Booking.com (of een andere app die voor problemen zorgt).
- Ga via instellingen naar Safari op je iPhone of iPad.
- Verander je zoekmachine naar Bing.
- Schakel de zoekmachinesuggesties, Safari-suggesties, snel zoeken op websites, blokkeer pop-ups en meld frauduleuze websites uit. Ga naar geavanceerd en zet Javascript uit.
- Schakel alle contentblockers uit.
- Schakel je iPhone of iPad uit, terwijl het nog verbonden is met je computer.
- Schakel je toestel terug in in vliegtuigmodus.
- Installeer de Booking.com-app via iTunes.
- Synchroniseer je toestel om de app daadwerkelijk te installeren.
- Lanceer de Booking.com-app, zonder de app GPS-toegang te geven.
- Stop de Booking.com-app.
- Deïnstalleer de app.
- Schakel vliegtuigmodus uit.
- Schakel alle instellingen die je hiervoor hebt uitgeschakeld terug in.
De volledige uitleg van Wojtek Pietrusiewicz kan je hier terugvinden.