Streamen levert meer geld op dan downloads
De nieuwe geldkoe van de muziekindustrie mag haar kroontje komen afhalen. Voor het eerst leverde muziekstreaming meer geld op dan de verkoop van downloads via media als iTunes en dan de verkoop van cd’s. Ondanks deze groei, kent het succes een schaduwzijde: relatief gezien daalde namelijk de winst die uit streams werd gehaald.
Volgens de RIAA (Recording Industry Association of America) was het verschil in 2015 nog maar miniem: streams leverden 2,4 miljard dollar op, goed voor 34,3 procent van alle inkomsten. Downloads bleven steken op 2,3 miljard dollar, oftewel 34 procent van de inkomsten. De cd-verkoop haalde nog een verdienstelijke derde plaats met 28 procent. De cijfers houden niet enkel rekening met diensten als Spotify, Tidal en Apple Music, maar ook met Youtube.
Tegelijkertijd is het belangrijk om een kanttekening te maken. Terwijl de groei van streams in 2014 groeide met 63 procent, groeide de winst uit deze bron met 34 procent. In 2015 groeide het aantal streams echter met 101 procent, terwijl de opbrengsten slechts met 31 procent stegen. Deze cijfers bewijzen dat de gespannen relatie tussen artiesten en streamingdiensten niet helemaal ongegrond is.
De nieuwe geldkoe van de muziekindustrie mag haar kroontje komen afhalen. Voor het eerst leverde muziekstreaming meer geld op dan de verkoop van downloads via media als iTunes en dan de verkoop van cd’s. Ondanks deze groei, kent het succes een schaduwzijde: relatief gezien daalde namelijk de winst die uit streams werd gehaald.
Volgens de RIAA (Recording Industry Association of America) was het verschil in 2015 nog maar miniem: streams leverden 2,4 miljard dollar op, goed voor 34,3 procent van alle inkomsten. Downloads bleven steken op 2,3 miljard dollar, oftewel 34 procent van de inkomsten. De cd-verkoop haalde nog een verdienstelijke derde plaats met 28 procent. De cijfers houden niet enkel rekening met diensten als Spotify, Tidal en Apple Music, maar ook met Youtube.
Tegelijkertijd is het belangrijk om een kanttekening te maken. Terwijl de groei van streams in 2014 groeide met 63 procent, groeide de winst uit deze bron met 34 procent. In 2015 groeide het aantal streams echter met 101 procent, terwijl de opbrengsten slechts met 31 procent stegen. Deze cijfers bewijzen dat de gespannen relatie tussen artiesten en streamingdiensten niet helemaal ongegrond is.