Drones zijn geen noemenswaardig risico voor vliegtuigen
Er is momenteel veel te doen rond drones. De dingen worden steeds populairder, groter en krachtiger, maar een degelijk wettelijk kader blijft voorlopig uit. Dit wekt bezorgdheid bij menig inwoner en doen overheidsdiensten naar Middeleeuwse middelen grijpen om de veiligheid van burgers te verzekeren.
(On)gevaarlijke vogels
Uit onderzoek blijkt echter dat de kans dat een drone een vliegtuig beschadigt erg klein is. Bovendien is de kans dat een passagier hierbij gewond geraakt zo goed als onbestaande. Om tot deze resultaten te komen, onderzocht Mercatus 25 jaar gegevens over botsingen tussen vogels en vliegtuigen. Sinds 1990 zijn er 160.000 botsingen geregistreerd, waarbij er slechts 14.314 keer schade was aan het toestel. Bovendien veroorzaakte slechts drie procent van botsingen met kleinere vogels, die vergelijkbaar zijn met een drone zijn grootte, schade.
Verder onderzocht Mercatus de gegevens van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Deze dienst registreert alle incidenten met drones. Van de 764 gerapporteerde incidenten tussen drones en vliegtuigen, zijn er echter slechts 27 gevallen waarbij de twee toestellen elkaar net missen.
Conclusie
Door beide onderzoekresultaten te combineren, komt Mercatus tot de conclusie dat de kans dat een drone gevaarlijk is voor ons luchtverkeer wel erg klein is. Volgens hen zou een drone van twee kilogram namelijk 1,87 miljoen jaren vliegtijd moeten hebben, alvorens het een vliegtuig zou beschadigen. Bovendien is er 187 miljoen jaren vliegtijd nodig om een passagier aan boord van een getroffen vliegtuig te kwetsen. Het aanschaffen van een antidronewapen lijkt voorlopig dus niet aan de orde.
Er is momenteel veel te doen rond drones. De dingen worden steeds populairder, groter en krachtiger, maar een degelijk wettelijk kader blijft voorlopig uit. Dit wekt bezorgdheid bij menig inwoner en doen overheidsdiensten naar Middeleeuwse middelen grijpen om de veiligheid van burgers te verzekeren.
(On)gevaarlijke vogels
Uit onderzoek blijkt echter dat de kans dat een drone een vliegtuig beschadigt erg klein is. Bovendien is de kans dat een passagier hierbij gewond geraakt zo goed als onbestaande. Om tot deze resultaten te komen, onderzocht Mercatus 25 jaar gegevens over botsingen tussen vogels en vliegtuigen. Sinds 1990 zijn er 160.000 botsingen geregistreerd, waarbij er slechts 14.314 keer schade was aan het toestel. Bovendien veroorzaakte slechts drie procent van botsingen met kleinere vogels, die vergelijkbaar zijn met een drone zijn grootte, schade.
Verder onderzocht Mercatus de gegevens van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). Deze dienst registreert alle incidenten met drones. Van de 764 gerapporteerde incidenten tussen drones en vliegtuigen, zijn er echter slechts 27 gevallen waarbij de twee toestellen elkaar net missen.
Conclusie
Door beide onderzoekresultaten te combineren, komt Mercatus tot de conclusie dat de kans dat een drone gevaarlijk is voor ons luchtverkeer wel erg klein is. Volgens hen zou een drone van twee kilogram namelijk 1,87 miljoen jaren vliegtijd moeten hebben, alvorens het een vliegtuig zou beschadigen. Bovendien is er 187 miljoen jaren vliegtijd nodig om een passagier aan boord van een getroffen vliegtuig te kwetsen. Het aanschaffen van een antidronewapen lijkt voorlopig dus niet aan de orde.