Test

Dit is een popup

Computerprogramma kan raden of je dronken bent

Wie dronken is, durft al eens zijn mond voorbij te praten. Tegenwoordig resulteert dit fenomeen in een hoop gênante tweets. Hierdoor kan een algoritme online dronkaards aanwijzen.

alcohol-drunk-orig

Al van kleins af aan leren we onze kinderen om voorzichtig om te springen met het internet. Eenmaal een stomme opmerking of gênante foto op een sociaal medium of forum belandt, is het immers erg moeilijk om deze volledig van het internet te verwijderen. Ook volwassenen durven echter wel eens te veel te delen. Met name in dronken toestand worden er tweets de wereld in gestuurd die mensen in benarde situaties brengen.

[related_article id=”178340″]

Tweets en geotags

Dit heeft een team onderzoekers aan de University of Rochester op het idee gebracht om Twitter te gebruiken om te achterhalen of een gebruiker dronken is. De wetenschappers verzamelden in totaal 11.000 tweets met geotags uit de regio’s New York en Monroe County. Hieruit werden alle berichten gefilterd die alcohol- of alcoholgerelateerde woorden, zoals dronken, bier en feestje, bevatten.

Hierna gebruikte het team medewerkers van de crowdsourcingdienst Mechanical Turk van Amazon om de uitgefilterde tweets te analyseren. Per tweet werd er aan drie mensen gevraagd om te beslissen of de persoon al dan niet dronken was, of hij daadwerkelijk over alcohol sprak en of hij op het moment van het bericht alcohol aan het nuttigen was.

Vertekend beeld

Met behulp van deze resultaten zijn de wetenschappers erin geslaagd een algoritme te ontwikkelen dat met 80 procent nauwkeurigheid kon zeggen of een persoon thuis of op een andere locatie aan het drinken was. Hieruit bleek dat mensen uit New York vaker tweeten over alcohol en dat bewoners in Monroe County meestal verder dan een kilometer van huis drank nuttigen.

Volgens MIT Technologoy Review is het onderzoek echter niet volledig waterdicht. De hoeveelheid jongeren op Twitter is immers erg groot en ook bepaalde minderheden zijn sterk aanwezig op het sociale medium. Hierdoor kan het algoritme een vertekend beeld geven wanneer het wordt gebruikt om het alcoholgebruik tussen verschillende groepen te vergelijken.

alcohol-drunk-orig

Al van kleins af aan leren we onze kinderen om voorzichtig om te springen met het internet. Eenmaal een stomme opmerking of gênante foto op een sociaal medium of forum belandt, is het immers erg moeilijk om deze volledig van het internet te verwijderen. Ook volwassenen durven echter wel eens te veel te delen. Met name in dronken toestand worden er tweets de wereld in gestuurd die mensen in benarde situaties brengen.

[related_article id=”178340″]

Tweets en geotags

Dit heeft een team onderzoekers aan de University of Rochester op het idee gebracht om Twitter te gebruiken om te achterhalen of een gebruiker dronken is. De wetenschappers verzamelden in totaal 11.000 tweets met geotags uit de regio’s New York en Monroe County. Hieruit werden alle berichten gefilterd die alcohol- of alcoholgerelateerde woorden, zoals dronken, bier en feestje, bevatten.

Hierna gebruikte het team medewerkers van de crowdsourcingdienst Mechanical Turk van Amazon om de uitgefilterde tweets te analyseren. Per tweet werd er aan drie mensen gevraagd om te beslissen of de persoon al dan niet dronken was, of hij daadwerkelijk over alcohol sprak en of hij op het moment van het bericht alcohol aan het nuttigen was.

Vertekend beeld

Met behulp van deze resultaten zijn de wetenschappers erin geslaagd een algoritme te ontwikkelen dat met 80 procent nauwkeurigheid kon zeggen of een persoon thuis of op een andere locatie aan het drinken was. Hieruit bleek dat mensen uit New York vaker tweeten over alcohol en dat bewoners in Monroe County meestal verder dan een kilometer van huis drank nuttigen.

Volgens MIT Technologoy Review is het onderzoek echter niet volledig waterdicht. De hoeveelheid jongeren op Twitter is immers erg groot en ook bepaalde minderheden zijn sterk aanwezig op het sociale medium. Hierdoor kan het algoritme een vertekend beeld geven wanneer het wordt gebruikt om het alcoholgebruik tussen verschillende groepen te vergelijken.

amazondronkenmachine learningmechanical turkmitontspanningsociale mediumuniversity of rochesterWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!