Test

Dit is een popup

Facebook Lite haalt 100 miljoen gebruikers

In zijn poging heel de wereld te verbinden, op een goedkope manier, richt Facebook zich met de Lite-app op groeimarkten. Met succes.

Facebook-Lite-app

Ruim een miljard aardbevolkers gebruikt momenteel Facebook. Voor Mark Zuckerberg, opperFacie, is dat niet genoeg. Hij wil op termijn iedereen aanwezig zien op zijn sociale medium, ook zij die wonen in groeilanden en slechts beperkt toegang hebben tot internet. Voor hen is er Facebook Lite, een app die exclusief is voor Android en veel minder vraagt van een mobiele dataverbinding.

De app weegt bijvoorbeeld maar 1MB, in tegenstelling tot de 42MB van de gewone app. De functies van de lichte app zijn beperkter, al hebben ze sinds kort wel toegang tot dingen als emojis. Het spreekt voor zich dat de app vooral gebruikt wordt in Brazilië, de Filippijnen, Indië, Mexico en Indonesië. Met 100 miljoen gebruikers in één jaar, bewijzen deze landen dat ze echte groeilanden zijn.

Facebook Lite kadert eveneens in zijn ‘Internet.org’-plan, waarbij hij in groeimarkten telecomoperatoren probeert te overtuigen om toegang tot Facebook gratis te maken. Daarvoor wordt hij geregeld aangepakt, onder het mom van inbreuken op de netneutraliteit. Om die reden bande Indië onlangs de internet.org-poot in dat land.

Facebook-Lite-app

Ruim een miljard aardbevolkers gebruikt momenteel Facebook. Voor Mark Zuckerberg, opperFacie, is dat niet genoeg. Hij wil op termijn iedereen aanwezig zien op zijn sociale medium, ook zij die wonen in groeilanden en slechts beperkt toegang hebben tot internet. Voor hen is er Facebook Lite, een app die exclusief is voor Android en veel minder vraagt van een mobiele dataverbinding.

De app weegt bijvoorbeeld maar 1MB, in tegenstelling tot de 42MB van de gewone app. De functies van de lichte app zijn beperkter, al hebben ze sinds kort wel toegang tot dingen als emojis. Het spreekt voor zich dat de app vooral gebruikt wordt in Brazilië, de Filippijnen, Indië, Mexico en Indonesië. Met 100 miljoen gebruikers in één jaar, bewijzen deze landen dat ze echte groeilanden zijn.

Facebook Lite kadert eveneens in zijn ‘Internet.org’-plan, waarbij hij in groeimarkten telecomoperatoren probeert te overtuigen om toegang tot Facebook gratis te maken. Daarvoor wordt hij geregeld aangepakt, onder het mom van inbreuken op de netneutraliteit. Om die reden bande Indië onlangs de internet.org-poot in dat land.

appgroeilandengroeimarktmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!