Test

Dit is een popup

Meer smartphonegebruikers boycotten reclame

Een nieuwe studie wijst uit dat een verrassend snel groeiend aandeel smartphonegebruikers de reclame op hun smartphones beu zijn en een adblocker downloaden.

adblocker

Een op vier smartphonegebruikers heeft een adblocker op zijn toestel staan, zo stelt onderzoeksbureau Tune. Het bedrijf baseert zich op een enquête uitgevoerd onder 4.000 gebruikers in de Verenigde Staten en Europa.

De meest verrassende uitkomst van de studie is de snelle groei van het gebruik van reclameblokkers: zo’n 8 procent van de respondenten heeft pas in de afgelopen drie maanden naar een adblocker gegrepen. Volgens Tune is dit nog maar de beginfase van een trend die enorm zal uitbreiden; het bureau voorspelt dat tegen eind 2017 80 procent van de smartphone-eigenaars reclame zal weren van zijn toestel en dat dit marketinggoeroe’s voor een nieuw probleem zal stellen.

adblocker

Verder toont de studie aan dat de nood aan adblockers vrij gelijkmatig verdeeld is: er zijn weinig uitgesproken verschillen op te merken in geografische groepen of leeftijdscategorieën. Mannen, Androidgebruikers, Europeanen en jongeren hebben iets meer de neiging om reclame aan te pakken, maar niet significant.

Er zijn enkele kanttekeningen te maken bij de studie. Tune gebruikt geen rechtstreekse data, maar heeft smartphonegebruikers gevraagd of ze een adblocker hebben geïnstalleerd. Niet alle respondenten waren even zeker van hun zaak, 21 procent wist niet met zekerheid te zeggen of een dergelijk programma op hun mobiele telefoon stond. Bovendien betekent het feit dat mensen een adblocker hebben gedownload nog niet dat ze deze ook gebruiken. Het zou kunnen dat de recente piek in downloads een gevolg is van iOS 9, de eerste versie van Apples besturingssysteem die adblockers toelaat in Safari, en dat deze trend langzaam zal afvlakken.

Je kan de studie hier zelf bekijken, als je je gegevens wil achterlaten.

adblocker

Een op vier smartphonegebruikers heeft een adblocker op zijn toestel staan, zo stelt onderzoeksbureau Tune. Het bedrijf baseert zich op een enquête uitgevoerd onder 4.000 gebruikers in de Verenigde Staten en Europa.

De meest verrassende uitkomst van de studie is de snelle groei van het gebruik van reclameblokkers: zo’n 8 procent van de respondenten heeft pas in de afgelopen drie maanden naar een adblocker gegrepen. Volgens Tune is dit nog maar de beginfase van een trend die enorm zal uitbreiden; het bureau voorspelt dat tegen eind 2017 80 procent van de smartphone-eigenaars reclame zal weren van zijn toestel en dat dit marketinggoeroe’s voor een nieuw probleem zal stellen.

adblocker

Verder toont de studie aan dat de nood aan adblockers vrij gelijkmatig verdeeld is: er zijn weinig uitgesproken verschillen op te merken in geografische groepen of leeftijdscategorieën. Mannen, Androidgebruikers, Europeanen en jongeren hebben iets meer de neiging om reclame aan te pakken, maar niet significant.

Er zijn enkele kanttekeningen te maken bij de studie. Tune gebruikt geen rechtstreekse data, maar heeft smartphonegebruikers gevraagd of ze een adblocker hebben geïnstalleerd. Niet alle respondenten waren even zeker van hun zaak, 21 procent wist niet met zekerheid te zeggen of een dergelijk programma op hun mobiele telefoon stond. Bovendien betekent het feit dat mensen een adblocker hebben gedownload nog niet dat ze deze ook gebruiken. Het zou kunnen dat de recente piek in downloads een gevolg is van iOS 9, de eerste versie van Apples besturingssysteem die adblockers toelaat in Safari, en dat deze trend langzaam zal afvlakken.

Je kan de studie hier zelf bekijken, als je je gegevens wil achterlaten.

adblockerAndroidbusinessiosmaketingmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!