Zuckerberg: 5G is cruciaal voor virtual reality
Tijdens zijn keynote op het Mobile World Congress in Barcelona sneedt Facebook-baas Mark Zuckerberg een hele reeks onderwerpen aan. Van zijn missie om de hele wereld met het internet te verbinden, tot zijn ambitieuze plannen voor virtual reality.
Met het Internet.org-project wil Zuckerberg de resterende 4 miljard mensen wereldwijd die nog geen toegang hebben tot het internet ook online krijgen. Daarvoor bouwt het bedrijf onder meer gigantische internetdrones met een spanwijdte van een Boeing 747, maaar het gewicht van een auto, die zes maanden onafgebroken in de lucht kunnen blijven hangen dankzij zonnepanelen op de vleugels. “Als tweede onderdeel van dat project, experimenteren we met een systeem met laserstralen om de internetsignalen sneller naar beneden te kunnen sturen”, voegde Zuckerberg er nog aan toe.
Daarnaast werkt Facebook nog aan verschillende kleinere initiatieven, in samenwerking met lokale partners, om internet tot op plaatsen te krijgen waar dat vandaag voor operatoren economisch niet interessant of te moeilijk is. “Facebooks missie is om iedereen verbonden te krijgen”, zei Zuckerberg. Hij voegde daar nog aan toe dat dat niet vanuit economische overwegingen wordt gedreven, maar vanuit een oprechte wens dat de hele wereld verbonden raakt – al is het natuurlijk niet slecht als die 4 miljard mensen vervolgens ook allemaal Facebook gaan gebruiken.
Sociale virtual reality
Zuckerberg had het ook lang over virtual reality, zowel tijdens zijn keynote als tijdens zijn onverwachte verschijning op de persconferentie waar Samsung de nieuwe Galaxy S7 en een 360°-camera heeft aangekondigd. Daar kondigde hij aan dat Facebook een team in het leven heeft geroepen voor “social VR”, in aanloop naar de lancering van de Oculus Rift die binnenkort op de markt verschijnt.
Dat team gaat onderzoeken hoe virtual reality kan worden gecombineerd met sociale interactie. In het bijzonder om ervaringen en herinneringen te delen met elkaar via virtual reality, want dat is immers waar Facebook om draait. Zuckerberg kondigde tevens aan dat er al meer dan 200 apps en spelletjes beschikbaar zijn in de Oculus Store en dat er al meer dan een miljoen uur aan video in 360 graden werd bekeken met de Samsung Gear VR.
Tijdens zijn keynote ging Zuckerberg nog even verder op het thema. “Binnenkort leven we in een wereld waar iedereen de mogelijkheid heeft om de hele scène van een gebeurtenis te delen, zodat die door anderen kan worden ervaren alsof ze er zelf bij waren.”
Daarbij wijst Zuckerberg op het belang van 5G-netwerken om het (live) delen van deze ervaringen mogelijk te maken. “Om de kwaliteit van virtual reality te verhogen, zullen we uiteindelijk naar een 4K-scherm voor elk oog moeten evolueren. Het vraagt heel wat bandbreedte om die hoeveelheid data te versturen en dat vraagt op zijn beurt een flinke upgrade van de bestaande netwerken.”
Tijdens zijn keynote op het Mobile World Congress in Barcelona sneedt Facebook-baas Mark Zuckerberg een hele reeks onderwerpen aan. Van zijn missie om de hele wereld met het internet te verbinden, tot zijn ambitieuze plannen voor virtual reality.
Met het Internet.org-project wil Zuckerberg de resterende 4 miljard mensen wereldwijd die nog geen toegang hebben tot het internet ook online krijgen. Daarvoor bouwt het bedrijf onder meer gigantische internetdrones met een spanwijdte van een Boeing 747, maaar het gewicht van een auto, die zes maanden onafgebroken in de lucht kunnen blijven hangen dankzij zonnepanelen op de vleugels. “Als tweede onderdeel van dat project, experimenteren we met een systeem met laserstralen om de internetsignalen sneller naar beneden te kunnen sturen”, voegde Zuckerberg er nog aan toe.
Daarnaast werkt Facebook nog aan verschillende kleinere initiatieven, in samenwerking met lokale partners, om internet tot op plaatsen te krijgen waar dat vandaag voor operatoren economisch niet interessant of te moeilijk is. “Facebooks missie is om iedereen verbonden te krijgen”, zei Zuckerberg. Hij voegde daar nog aan toe dat dat niet vanuit economische overwegingen wordt gedreven, maar vanuit een oprechte wens dat de hele wereld verbonden raakt – al is het natuurlijk niet slecht als die 4 miljard mensen vervolgens ook allemaal Facebook gaan gebruiken.
Sociale virtual reality
Zuckerberg had het ook lang over virtual reality, zowel tijdens zijn keynote als tijdens zijn onverwachte verschijning op de persconferentie waar Samsung de nieuwe Galaxy S7 en een 360°-camera heeft aangekondigd. Daar kondigde hij aan dat Facebook een team in het leven heeft geroepen voor “social VR”, in aanloop naar de lancering van de Oculus Rift die binnenkort op de markt verschijnt.
Dat team gaat onderzoeken hoe virtual reality kan worden gecombineerd met sociale interactie. In het bijzonder om ervaringen en herinneringen te delen met elkaar via virtual reality, want dat is immers waar Facebook om draait. Zuckerberg kondigde tevens aan dat er al meer dan 200 apps en spelletjes beschikbaar zijn in de Oculus Store en dat er al meer dan een miljoen uur aan video in 360 graden werd bekeken met de Samsung Gear VR.
Tijdens zijn keynote ging Zuckerberg nog even verder op het thema. “Binnenkort leven we in een wereld waar iedereen de mogelijkheid heeft om de hele scène van een gebeurtenis te delen, zodat die door anderen kan worden ervaren alsof ze er zelf bij waren.”
Daarbij wijst Zuckerberg op het belang van 5G-netwerken om het (live) delen van deze ervaringen mogelijk te maken. “Om de kwaliteit van virtual reality te verhogen, zullen we uiteindelijk naar een 4K-scherm voor elk oog moeten evolueren. Het vraagt heel wat bandbreedte om die hoeveelheid data te versturen en dat vraagt op zijn beurt een flinke upgrade van de bestaande netwerken.”