Test

Dit is een popup

HTC Vive beschikbaar vanaf april voor 799 dollar

HTC heeft eindelijk een prijs aangekondigd voor zijn virtual reality-bril. Die kan vanaf eind deze maand worden voorbesteld.

htc-vive

HTC en Valve hebben tijdens het Mobile World Congress in Barcelona van de gelegenheid gebruik gemaakt om een prijs en beschikbaarheid bekend te maken voor de aankomende virtual reality-bril Vive. De bril zal iets duurder in de markt worden gezet dan grote concurrent Oculus Rift.

Terwijl de Oculus Rift voor 699 euro in de markt wordt gezet, zal je voor de HTC Vive 799 dollar moeten betalen. Een europrijs is voorlopig nog niet officieel gecommuniceerd, maar als we dezelfde logica als bij de Rift mogen hanteren, wordt het 899 euro (De Rift kost 599 dollar). Voor dat geld krijg je wel het hele pakket: de VR-headset, twee controllers met 360°-tracking, twee basisstations, een linkbox, oortjes en natuurlijk de benodigde kabels om alles aan te sluiten.

Niet dat je veel kabels nodig hebt, de basisstations kunnen draadloos werken en hoeven niet aan een pc worden aangesloten. Eventueel kan je ze onderling met een bijgeleverde kabel verbinden, maar ook dat is niet strikt noodzakelijk. Alleen de stroomaansluiting kan je niet om heen.

De HTC Vive onderscheidt zich van de concurrentie door de integratie met het Steam VR-platform, dat het mogelijk maakt om virtueel in de ruimte rond te bewegen. De twee basisstations bakenen een perimeter met een diameter van 1,5 tot 5 meter af waarin je vrij kan rondbewegen in de virtuele realiteit. Een virtueel waarschuwingsraster helpt voorkomen dat je ergens tegenaan loopt terwijl je de bril op hebt.[related_article id=”175461″]

HTC heeft de bril nog verder verfijnd. Het commerciële eindproduct is ergonomischer dan zijn voorgangers en heeft een ingebouwde microfoon meegekregen. Die heeft voorlopig alvast één functie gekregen: je kan je telefoon met de Vive verbinden, zodat je telefoontjes kan beantwoorden, terwijl je de VR-bril op hebt. Ook berichtjes en herinneringen kunnen op deze manier vanaf je smartphone worden weergegeven.

Ook aan de basisstations werd nog gesleuteld. Die maakten in het begin aardig wat lawaai, maar de motoren werken nu veel stiller. Bovendien zijn de stations een stuk kleiner gemaakt en werken ze nu, zoals eerder reeds vermeld, ook draadloos. Ten slotte zijn ze veel minder kieskeurig over de plaats waar je ze positioneert om goed te functioneren. Daardoor zou je in bijna elke ruimte aan de slag moeten kunnen gaan met de Vive.

Valve benadrukte ten slotte dat ze software en firmware ten allen tijde op alle hardware gesynchroniseerd houden, zodat ontwikkelaars zich geen zorgen moeten maken dat hun spellen niet goed werken op headsets die bijvoorbeeld op een verschillende firmware draaien. Elke bril die Steam VR ondersteunt, kan alle content draaien die daar voor werd ontwikkeld.

Op de vraag naar wat voor pc-hardware vereist is om spellen voor de Vive te draaien, bleef het antwoord eerder vaag. Daar zal pas in de nabije toekomst meer informatie over bekend worden gemaakt. Geschikte specs die we alvast konden loskrijgen, zijn een Intel Core i5 en Nvidia GTX 970, vergelijkbaar met de vereisten voor de Oculus Rift.

De HTC Vive is vanaf begin april beschikbaar in 24 markten, waaronder ook België en Nederland, en kan vanaf 29 februari worden voorbesteld. Voor een beperkte periode worden al twee games bij het pakket geleverd: Job Simulator (dat we eerder al in een demo konden testen) en Fantastic Contraption. We gaan op MWC aan de slag met de consumentenversie van de HTC Vive, houd onze website dus zeker in de gaten de komende dagen.

htc-vive

HTC en Valve hebben tijdens het Mobile World Congress in Barcelona van de gelegenheid gebruik gemaakt om een prijs en beschikbaarheid bekend te maken voor de aankomende virtual reality-bril Vive. De bril zal iets duurder in de markt worden gezet dan grote concurrent Oculus Rift.

Terwijl de Oculus Rift voor 699 euro in de markt wordt gezet, zal je voor de HTC Vive 799 dollar moeten betalen. Een europrijs is voorlopig nog niet officieel gecommuniceerd, maar als we dezelfde logica als bij de Rift mogen hanteren, wordt het 899 euro (De Rift kost 599 dollar). Voor dat geld krijg je wel het hele pakket: de VR-headset, twee controllers met 360°-tracking, twee basisstations, een linkbox, oortjes en natuurlijk de benodigde kabels om alles aan te sluiten.

Niet dat je veel kabels nodig hebt, de basisstations kunnen draadloos werken en hoeven niet aan een pc worden aangesloten. Eventueel kan je ze onderling met een bijgeleverde kabel verbinden, maar ook dat is niet strikt noodzakelijk. Alleen de stroomaansluiting kan je niet om heen.

De HTC Vive onderscheidt zich van de concurrentie door de integratie met het Steam VR-platform, dat het mogelijk maakt om virtueel in de ruimte rond te bewegen. De twee basisstations bakenen een perimeter met een diameter van 1,5 tot 5 meter af waarin je vrij kan rondbewegen in de virtuele realiteit. Een virtueel waarschuwingsraster helpt voorkomen dat je ergens tegenaan loopt terwijl je de bril op hebt.[related_article id=”175461″]

HTC heeft de bril nog verder verfijnd. Het commerciële eindproduct is ergonomischer dan zijn voorgangers en heeft een ingebouwde microfoon meegekregen. Die heeft voorlopig alvast één functie gekregen: je kan je telefoon met de Vive verbinden, zodat je telefoontjes kan beantwoorden, terwijl je de VR-bril op hebt. Ook berichtjes en herinneringen kunnen op deze manier vanaf je smartphone worden weergegeven.

Ook aan de basisstations werd nog gesleuteld. Die maakten in het begin aardig wat lawaai, maar de motoren werken nu veel stiller. Bovendien zijn de stations een stuk kleiner gemaakt en werken ze nu, zoals eerder reeds vermeld, ook draadloos. Ten slotte zijn ze veel minder kieskeurig over de plaats waar je ze positioneert om goed te functioneren. Daardoor zou je in bijna elke ruimte aan de slag moeten kunnen gaan met de Vive.

Valve benadrukte ten slotte dat ze software en firmware ten allen tijde op alle hardware gesynchroniseerd houden, zodat ontwikkelaars zich geen zorgen moeten maken dat hun spellen niet goed werken op headsets die bijvoorbeeld op een verschillende firmware draaien. Elke bril die Steam VR ondersteunt, kan alle content draaien die daar voor werd ontwikkeld.

Op de vraag naar wat voor pc-hardware vereist is om spellen voor de Vive te draaien, bleef het antwoord eerder vaag. Daar zal pas in de nabije toekomst meer informatie over bekend worden gemaakt. Geschikte specs die we alvast konden loskrijgen, zijn een Intel Core i5 en Nvidia GTX 970, vergelijkbaar met de vereisten voor de Oculus Rift.

De HTC Vive is vanaf begin april beschikbaar in 24 markten, waaronder ook België en Nederland, en kan vanaf 29 februari worden voorbesteld. Voor een beperkte periode worden al twee games bij het pakket geleverd: Job Simulator (dat we eerder al in een demo konden testen) en Fantastic Contraption. We gaan op MWC aan de slag met de consumentenversie van de HTC Vive, houd onze website dus zeker in de gaten de komende dagen.

htcMobile World Congress 2016ontspanningvirtual realityvivevr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!