Test

Dit is een popup

Nieuws

Surface Pro en iPad Pro halen tablet uit het slop

Een nieuw tablet is pas interessant wanneer er een toetsenbord aan hangt, zo blijkt. Eén op vijf tablets die vandaag verkocht wordt, heeft een optioneel klavier.

surface pro 3

De opkomst van zogenaamde laptopvervangers zoals de Surface Pro van Microsoft en iPad Pro van Apple heeft een licht positief effect op de tabletmarkt in het algemeen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van analysebureau IDC.

Volgens de informatie van IDC werden in het vierde kwartaal van 2015 zo’n 14 miljoen tablets verkocht in West-Europa. Dat is een daling van 10 procent ten opzichte van de 15,6 miljoen verkochte exemplaren een jaar eerder. Het aandeel van tablets met een afneembaar toetsenbord neemt echter toe, en dat is alsnog goed nieuws voor de tanende tabletmarkt.

In Q4 van 2015 werden 2,6 miljoen hybride tablets verscheept, goed voor zo’n 20 procent van de totale tabletmarkt. Een jaar eerder lag dat aandeel nog veel lager, met slechts 800.000 exemplaren. Dat is goed nieuws, want deze toestellen zijn over het algemeen duurder dan de gemiddelde tablet. Daardoor is de totale waarde van de tabletmarkt – ondanks de daling van 10 procent in verscheepte toestellen – maar met 1,8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.

“De hybride tablets die beschikbaar zijn op de markt worden steeds krachtiger en beter geschikt voor zakelijk gebruik, waardoor deze vormfactor de voorkeur krijgt bij professionals en executives voor hun mobiele noden en als vervanger voor een notebook”, vertelt IDC-analist Daniel Goncalves.

Microsoft heeft met zijn Surface-lijn duidelijk een voortrekkersrol genomen in dit segment en mag zichzelf marktleider noemen, maar ook Apple zou met de iPad Pro volgens IDC al een flink aandeel hebben kunnen wegsnoepen. Het analysebureau verwacht dat verschillende fabrikanten dit jaar de markt zullen betreden met goedkopere alternatieven gericht op de consumentenmarkt, als reactie op de dalende verkoop van klassieke tablets.

surface pro 3

De opkomst van zogenaamde laptopvervangers zoals de Surface Pro van Microsoft en iPad Pro van Apple heeft een licht positief effect op de tabletmarkt in het algemeen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van analysebureau IDC.

Volgens de informatie van IDC werden in het vierde kwartaal van 2015 zo’n 14 miljoen tablets verkocht in West-Europa. Dat is een daling van 10 procent ten opzichte van de 15,6 miljoen verkochte exemplaren een jaar eerder. Het aandeel van tablets met een afneembaar toetsenbord neemt echter toe, en dat is alsnog goed nieuws voor de tanende tabletmarkt.

In Q4 van 2015 werden 2,6 miljoen hybride tablets verscheept, goed voor zo’n 20 procent van de totale tabletmarkt. Een jaar eerder lag dat aandeel nog veel lager, met slechts 800.000 exemplaren. Dat is goed nieuws, want deze toestellen zijn over het algemeen duurder dan de gemiddelde tablet. Daardoor is de totale waarde van de tabletmarkt – ondanks de daling van 10 procent in verscheepte toestellen – maar met 1,8 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.

“De hybride tablets die beschikbaar zijn op de markt worden steeds krachtiger en beter geschikt voor zakelijk gebruik, waardoor deze vormfactor de voorkeur krijgt bij professionals en executives voor hun mobiele noden en als vervanger voor een notebook”, vertelt IDC-analist Daniel Goncalves.

Microsoft heeft met zijn Surface-lijn duidelijk een voortrekkersrol genomen in dit segment en mag zichzelf marktleider noemen, maar ook Apple zou met de iPad Pro volgens IDC al een flink aandeel hebben kunnen wegsnoepen. Het analysebureau verwacht dat verschillende fabrikanten dit jaar de markt zullen betreden met goedkopere alternatieven gericht op de consumentenmarkt, als reactie op de dalende verkoop van klassieke tablets.

hybridipad promobielsurface protablet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!