Revolutie in 3D-printen: Mattel brengt speelgoedprinter uit
Mattel, de maker van Barbie en het hoverboard uit Back to the Future, heeft op een grote speelgoedbeurs in New York de Thingmaker laten zien. Het concept is geïnspireerd op de gelijknamige speelgoedmaker van Mattel uit de jaren ’60 waar je speelgoed kon ‘bakken’. Vandaag de dag kan dat worden geprint in 3D, wat wel eens voor een revolutie zou kunnen zorgen.
De Mattel Thingmaker wordt in de herfst van 2016 verwacht in Amerika aan een winkelprijs van 299 dollar. Dat is haarscherp voor een 3D-printer, maar nog interessanter is dat het de leeftijdsrating van 13+ gaat krijgen volgens USA Today. Tijdens het printen gaat de deur op slot, en de gloeiendhete printkop verdwijnt na de opdracht in een beschermende huls zodat kinderen zich niet kunnen verbranden.
Het spreekt voor zich dat er een aantal andere spelers ook goedkope 3D-printers willen maken, maar de insteek van Mattel is wel duidelijk: kant-en-klaar printen zonder programmeertalent en vooral zonder technische kennis of installatie. Het zou een revolutie kunnen betekenen in de 3D-printwereld dat zo’n groot merk zich op zo’n grote schaal wil profileren. Jonge kinderen komen al vroeg in aanraking met 3D-printen, iets wat alleen maar voordelen heeft de komende decennia waarin 3D-printen een essentiële rol zal spelen.
De 3D-printer heeft een begeleidende app voor je smartphone of tablet zodat je zonder installatie direct kan printen. De software heeft Mattel in samenwerking met Autodesk gebouwd. Je kan zelf voorwerpen maken via de handige tools, of je kan bestaande ontwerpen downloaden en printen. Hieraan kan het een interessant businessmodel koppelen: betalen om 3D-ontwerpen te ontvangen en af te drukken. De nieuwe kip met de gouden eieren?
Mattel, de maker van Barbie en het hoverboard uit Back to the Future, heeft op een grote speelgoedbeurs in New York de Thingmaker laten zien. Het concept is geïnspireerd op de gelijknamige speelgoedmaker van Mattel uit de jaren ’60 waar je speelgoed kon ‘bakken’. Vandaag de dag kan dat worden geprint in 3D, wat wel eens voor een revolutie zou kunnen zorgen.
De Mattel Thingmaker wordt in de herfst van 2016 verwacht in Amerika aan een winkelprijs van 299 dollar. Dat is haarscherp voor een 3D-printer, maar nog interessanter is dat het de leeftijdsrating van 13+ gaat krijgen volgens USA Today. Tijdens het printen gaat de deur op slot, en de gloeiendhete printkop verdwijnt na de opdracht in een beschermende huls zodat kinderen zich niet kunnen verbranden.
Het spreekt voor zich dat er een aantal andere spelers ook goedkope 3D-printers willen maken, maar de insteek van Mattel is wel duidelijk: kant-en-klaar printen zonder programmeertalent en vooral zonder technische kennis of installatie. Het zou een revolutie kunnen betekenen in de 3D-printwereld dat zo’n groot merk zich op zo’n grote schaal wil profileren. Jonge kinderen komen al vroeg in aanraking met 3D-printen, iets wat alleen maar voordelen heeft de komende decennia waarin 3D-printen een essentiële rol zal spelen.
De 3D-printer heeft een begeleidende app voor je smartphone of tablet zodat je zonder installatie direct kan printen. De software heeft Mattel in samenwerking met Autodesk gebouwd. Je kan zelf voorwerpen maken via de handige tools, of je kan bestaande ontwerpen downloaden en printen. Hieraan kan het een interessant businessmodel koppelen: betalen om 3D-ontwerpen te ontvangen en af te drukken. De nieuwe kip met de gouden eieren?