Samsungs doorkijkvrachtwagen gaat de baan op
Samsung experimenteert al bijna een jaar met zogenaamde ‘Safety Trucks’. Dat zijn vrachtwagens die voorzien zijn van vier slimme weerbestendige tv-schermen achteraan. Die schermen zijn verbonden aan een camera vooraan, zodat bestuurders achter de truck erdoor kunnen kijken. Zo kunnen automobilisten zien wat er zich verderop afspeelt, wat voorbijsteken veiliger moet maken.
De Safety Truck debuteerde midden vorig jaar als concept. De Koreanen ontwikkelen het project in Argentinië, waar het systeem vooral op lange verbindingswegen met slechts één rijstrook aan iedere kant levens moet redden. Sinds vandaag zijn de vrachtwagens ook echt op de Argentijnse wegen terug te vinden. Het testproject zal eerst uitbreiden naar heel Argentinië, en vervolgens de wereld. Als alles goed gaat, hoopt Samsung z’n Safety Trucks klaar te hebben voor wereldwijd gebruik voor het einde van dit jaar.
Zoals we eerder al vermelden zijn het niet altijd de rijkste landen waar drukke tweebaanswegen voor dodelijke ongevallen zorgen. Zo heeft bij ons Roemenië het trieste record op z’n naam staan. De occasionele vrachtwagen met enkele schermen zal het dodentol niet drastisch naar omlaag helpen. Daarvoor zou vrijwel iedere vrachtwagen met het systeem uitgerust moeten worden, en dat zien we toch niet meteen gebeuren. Een leuk idee dus van Samsung, maar helaas niet het meest praktische.
Samsung experimenteert al bijna een jaar met zogenaamde ‘Safety Trucks’. Dat zijn vrachtwagens die voorzien zijn van vier slimme weerbestendige tv-schermen achteraan. Die schermen zijn verbonden aan een camera vooraan, zodat bestuurders achter de truck erdoor kunnen kijken. Zo kunnen automobilisten zien wat er zich verderop afspeelt, wat voorbijsteken veiliger moet maken.
De Safety Truck debuteerde midden vorig jaar als concept. De Koreanen ontwikkelen het project in Argentinië, waar het systeem vooral op lange verbindingswegen met slechts één rijstrook aan iedere kant levens moet redden. Sinds vandaag zijn de vrachtwagens ook echt op de Argentijnse wegen terug te vinden. Het testproject zal eerst uitbreiden naar heel Argentinië, en vervolgens de wereld. Als alles goed gaat, hoopt Samsung z’n Safety Trucks klaar te hebben voor wereldwijd gebruik voor het einde van dit jaar.
Zoals we eerder al vermelden zijn het niet altijd de rijkste landen waar drukke tweebaanswegen voor dodelijke ongevallen zorgen. Zo heeft bij ons Roemenië het trieste record op z’n naam staan. De occasionele vrachtwagen met enkele schermen zal het dodentol niet drastisch naar omlaag helpen. Daarvoor zou vrijwel iedere vrachtwagen met het systeem uitgerust moeten worden, en dat zien we toch niet meteen gebeuren. Een leuk idee dus van Samsung, maar helaas niet het meest praktische.