Test

Dit is een popup

HTC nog niet meteen uit gevarenzone

De voorbije drie maanden verloor HTC nog eens 100 miljoen dollar in een poging het tij te keren. Maar is alles nu verloren?

htc a9

HTC zit al langer in de problemen. Terwijl het enkele jaren geleden nog een innovator was op zijn terrein, met onder andere de eerste Android-telefoon in België, is het vandaag steeds minder het bedrijf met de gedurfde keuzes. Het afglijden naar minder aangename hoogten komt nochtans niet door een vermindering in kwaliteit: de One M-reeks kan ons steevast bekoren.

Het grote probleem lijkt vooral een gebrek aan populariteit te zijn. HTC volgde te lang halsstarrig zijn eigen koers, en moet daar nu de gevolgen van dragen. Eén van die nefaste gevolgen was een derde kwartaal op rij waarin het bedrijf verlies maakte. De laatste drie maanden verloor het bedrijf maar liefst 100 miljoen dollar, zo’n 90 miljoen euro. Wanneer we kijken naar hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het bedrijf nog winst maakte, wordt ons gemoed er niet beter op: de winst bedroeg toen al maar 5 miljoen dollar meer.

Goede moed

HTC zelf spreekt in een persbericht over een ‘stevig momentum’ en het ‘succes’ van de One A9 die volgens de fabrikant zelf goed onthaald werd. Ook over zijn Desire-reeks lijkt hij tevreden te zijn. Wij gingen zelf aan de slag met de A9 en de Desire 626. Geen van beide was echt slecht, maar ze wisten ons ook niet aan te zetten tot kopen. Vooral de prijs is dikwijls de boosdoener.

De enige redding die het bedrijf momenteel heeft, zijn de toptoestellen die nog steeds top zijn. Daarnaast moet HTC hopen dat enkele toekomstige projecten meteen goed uitpakken. Zo kan de Vive wel eens de nodige reddingsboei zijn, al valt af te wachten of daar meteen een groot publiek voor te vinden is. Hoogstwaarschijnlijk wordt de Vive een – weliswaar zeer knap – nicheproduct.

Voorlopig kan het bedrijf nog wel zeker een jaar verder, met een geschatte reserve van een miljard dollar. Toch zal HTC moeten oppassen hoe het zijn geld uitgeeft. Naar verluidt bespaart de fabrikant momenteel gretig op marketing en Onderzoek & Ontwikkeling, maar als je geen innovatie meer kan brengen, en je krijgt je producten niet verkocht, dan heb je zo mogelijk een nog groter probleem.

htc a9

HTC zit al langer in de problemen. Terwijl het enkele jaren geleden nog een innovator was op zijn terrein, met onder andere de eerste Android-telefoon in België, is het vandaag steeds minder het bedrijf met de gedurfde keuzes. Het afglijden naar minder aangename hoogten komt nochtans niet door een vermindering in kwaliteit: de One M-reeks kan ons steevast bekoren.

Het grote probleem lijkt vooral een gebrek aan populariteit te zijn. HTC volgde te lang halsstarrig zijn eigen koers, en moet daar nu de gevolgen van dragen. Eén van die nefaste gevolgen was een derde kwartaal op rij waarin het bedrijf verlies maakte. De laatste drie maanden verloor het bedrijf maar liefst 100 miljoen dollar, zo’n 90 miljoen euro. Wanneer we kijken naar hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het bedrijf nog winst maakte, wordt ons gemoed er niet beter op: de winst bedroeg toen al maar 5 miljoen dollar meer.

Goede moed

HTC zelf spreekt in een persbericht over een ‘stevig momentum’ en het ‘succes’ van de One A9 die volgens de fabrikant zelf goed onthaald werd. Ook over zijn Desire-reeks lijkt hij tevreden te zijn. Wij gingen zelf aan de slag met de A9 en de Desire 626. Geen van beide was echt slecht, maar ze wisten ons ook niet aan te zetten tot kopen. Vooral de prijs is dikwijls de boosdoener.

De enige redding die het bedrijf momenteel heeft, zijn de toptoestellen die nog steeds top zijn. Daarnaast moet HTC hopen dat enkele toekomstige projecten meteen goed uitpakken. Zo kan de Vive wel eens de nodige reddingsboei zijn, al valt af te wachten of daar meteen een groot publiek voor te vinden is. Hoogstwaarschijnlijk wordt de Vive een – weliswaar zeer knap – nicheproduct.

Voorlopig kan het bedrijf nog wel zeker een jaar verder, met een geschatte reserve van een miljard dollar. Toch zal HTC moeten oppassen hoe het zijn geld uitgeeft. Naar verluidt bespaart de fabrikant momenteel gretig op marketing en Onderzoek & Ontwikkeling, maar als je geen innovatie meer kan brengen, en je krijgt je producten niet verkocht, dan heb je zo mogelijk een nog groter probleem.

a9businesshtcmobielone mverlies

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!