Frankrijk krijgt 1.000 kilometer zonnepaneel-weg
Zonnepanelen hoeven niet op je dak te liggen. Je kan ze gerust verwerken in het wegdek. De Fransen willen 1.000 kilometer weg bedekken met fotovoltaïsche panelen, zodat verkeer in essentie over een groot zonnepaneel rijdt. Frankrijk geeft zichzelf vijf jaar om de doelstelling te halen. De zonnepanelen in kwestie bestaan al. De kleine vierkante paneeltjes meten zo’n 15 centimeter langs iedere zijde en zijn zo’n 8 millimeter dik. Ze laten zich niet afschrikken door weer of wind, maar zijn natuurlijk ook immuun voor verkeer.
Tests wezen al uit dat de panelen zelfs zwaar verkeer zoals vrachtwagens de baas kunnen. Eén miljoen vrachtwagenpassages blijken onvoldoende om de panelen te beschadigen. Het gepatenteerde Wattway-design dat Frankrijk volgens GCR zou gebruiken, moet even duurzaam zijn als een klassiek voetpad. Concreet wil dat zeggen dat het tien jaar meegaat in gewoon verkeer, en wel twintig jaar wanneer het gebruikt wordt om minder drukke locaties zoals bepaalde parkeerplaatsen te plaveien.
Arbeidsintensief
De panelen hebben een opbrengst van 15 procent, wat minder is dan de 18 a 19 procent die we dezer dagen van een klassiek zonnepaneel kunnen verwachten. Een strook van 1 km lang zou desalniettemin volstaan om 5.000 mensen van stroom te voorzien. Dat cijfer gaat er natuurlijk vanuit dat het bedekte deel veel zonlicht krijgt. Een ringweg met veel files, of straten langs hoge gebouwen, lijk dus niet meteen opportune de plaats voor een zonnepaneel-straat.
De panelen moeten handmatig aangelegd worden. In tegenstelling tot gewone betegeling moeten de wegenwerkers ze aansluiten op het elektriciteitsnet, wat een arbeidsintensief werk is. Minister van energie Ségolène Royal (PS) maakt zich sterk dat de 300 miljoen euro die ze wil ophalen met de verhoging van de brandstofaccijnzen zal volstaan. De Fransen gaan voor het project in zee met het bedrijf achter de Wattway-panelen, Colas.
Zonnepanelen hoeven niet op je dak te liggen. Je kan ze gerust verwerken in het wegdek. De Fransen willen 1.000 kilometer weg bedekken met fotovoltaïsche panelen, zodat verkeer in essentie over een groot zonnepaneel rijdt. Frankrijk geeft zichzelf vijf jaar om de doelstelling te halen. De zonnepanelen in kwestie bestaan al. De kleine vierkante paneeltjes meten zo’n 15 centimeter langs iedere zijde en zijn zo’n 8 millimeter dik. Ze laten zich niet afschrikken door weer of wind, maar zijn natuurlijk ook immuun voor verkeer.
Tests wezen al uit dat de panelen zelfs zwaar verkeer zoals vrachtwagens de baas kunnen. Eén miljoen vrachtwagenpassages blijken onvoldoende om de panelen te beschadigen. Het gepatenteerde Wattway-design dat Frankrijk volgens GCR zou gebruiken, moet even duurzaam zijn als een klassiek voetpad. Concreet wil dat zeggen dat het tien jaar meegaat in gewoon verkeer, en wel twintig jaar wanneer het gebruikt wordt om minder drukke locaties zoals bepaalde parkeerplaatsen te plaveien.
Arbeidsintensief
De panelen hebben een opbrengst van 15 procent, wat minder is dan de 18 a 19 procent die we dezer dagen van een klassiek zonnepaneel kunnen verwachten. Een strook van 1 km lang zou desalniettemin volstaan om 5.000 mensen van stroom te voorzien. Dat cijfer gaat er natuurlijk vanuit dat het bedekte deel veel zonlicht krijgt. Een ringweg met veel files, of straten langs hoge gebouwen, lijk dus niet meteen opportune de plaats voor een zonnepaneel-straat.
De panelen moeten handmatig aangelegd worden. In tegenstelling tot gewone betegeling moeten de wegenwerkers ze aansluiten op het elektriciteitsnet, wat een arbeidsintensief werk is. Minister van energie Ségolène Royal (PS) maakt zich sterk dat de 300 miljoen euro die ze wil ophalen met de verhoging van de brandstofaccijnzen zal volstaan. De Fransen gaan voor het project in zee met het bedrijf achter de Wattway-panelen, Colas.