Test

Dit is een popup

Nieuws

EasyJet werkt aan waterstofvliegtuig

In een poging om kosten te besparen en minder koolstofdioxide uit te stoten, gaat easyJet zijn vliegtuigen van brandstofcellen voorzien.

easyjetproto (Small)

Vorig jaar vierde easyJet zijn twintigste verjaardag. De vliegtuigmaatschappij heeft een groot deel van zijn succes te danken aan het aanbieden van goedkope vliegtuigtickets en is erop gebrand om in de toekomst eenzelfde beleid te handhaven.

[related_article id=”176453″]

Kostenbesparend

Eén van de manieren waarop het Engelse bedrijf kan blijven streven naar een goede prijs/kwaliteitverhouding is met behulp van innoverende technologieën, zoals virtual reality en 3D-printers. Daarom kwam easyJet samen met een groep studenten van de Cranfield University op het idee om gebruik te maken van brandstofcellen. Deze groene energie gebruikt waterstof als brandstof, waardoor maar liefst 50.000 ton minder benzine gebruikt zou moeten worden.

“We schatten dat we ongeveer 150 kilowatt aan waterstofenergie nodig hebben om een vliegtuig op de grond te laten rijden. Dit bestaat momenteel al in bussen en Toyota is bezig met het uitrollen van een waterstofauto. Aangezien het mogelijk is om auto’s en bussen met waterstof aan te drijven, dan moet het toch ook mogelijk zijn om een vliegtuig van voldoende energie te voorzien,” vertelt Ian Davies van easyJet.

Zelfvoorzienend systeem

Het systeem dat Davies en zijn team hebben uitgewerkt, bestaat uit een brandstofcel die op drie verschillende manieren van energie wordt voorzien. Een eerste energiebron is uiteraard waterstof. Verder zal het vliegtuig van fotovoltaïsche cellen worden voorzien en wordt er aan de wielen energie gerecupereerd tijdens het remmen. Bovendien kan het bijproduct van de brandstofcel, puur water, in de watertanken van een vliegtuig worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een volledig zelfvoorzienend taxisysteem.

EasyJet zal later dit jaar starten met het testen van brandstofcellen in zijn vliegtuigen.

cell (Small)

Werking brandstofcel

Een brandstofcel is een elektrochemische energiebron, waarbij chemische energie wordt omgezet in elektrische energie met behulp van een redoxreactie. De cel bestaat uit een anode en kathode die gescheiden worden met een membraan, dat het elektrolyt wordt genoemd. Aan de anode wordt er gebruik gemaakt van waterstof, terwijl er aan de kathodekant met zuurstof wordt gewerkt.

Met behulp van een katalysator wordt waterstofgas opgesplitst in twee waterstofionen en twee elektronen. De ionen zullen door het elektrolyt stromen, terwijl de elektronen via een elektrisch circuit naar de kathode beweegt, waardoor er stroom ontstaat. Bij de kathode komen de elektronen en waterstofionen terug samen, waar het reageert met het zuurstof om water te vormen.

easyjetproto (Small)

Vorig jaar vierde easyJet zijn twintigste verjaardag. De vliegtuigmaatschappij heeft een groot deel van zijn succes te danken aan het aanbieden van goedkope vliegtuigtickets en is erop gebrand om in de toekomst eenzelfde beleid te handhaven.

[related_article id=”176453″]

Kostenbesparend

Eén van de manieren waarop het Engelse bedrijf kan blijven streven naar een goede prijs/kwaliteitverhouding is met behulp van innoverende technologieën, zoals virtual reality en 3D-printers. Daarom kwam easyJet samen met een groep studenten van de Cranfield University op het idee om gebruik te maken van brandstofcellen. Deze groene energie gebruikt waterstof als brandstof, waardoor maar liefst 50.000 ton minder benzine gebruikt zou moeten worden.

“We schatten dat we ongeveer 150 kilowatt aan waterstofenergie nodig hebben om een vliegtuig op de grond te laten rijden. Dit bestaat momenteel al in bussen en Toyota is bezig met het uitrollen van een waterstofauto. Aangezien het mogelijk is om auto’s en bussen met waterstof aan te drijven, dan moet het toch ook mogelijk zijn om een vliegtuig van voldoende energie te voorzien,” vertelt Ian Davies van easyJet.

Zelfvoorzienend systeem

Het systeem dat Davies en zijn team hebben uitgewerkt, bestaat uit een brandstofcel die op drie verschillende manieren van energie wordt voorzien. Een eerste energiebron is uiteraard waterstof. Verder zal het vliegtuig van fotovoltaïsche cellen worden voorzien en wordt er aan de wielen energie gerecupereerd tijdens het remmen. Bovendien kan het bijproduct van de brandstofcel, puur water, in de watertanken van een vliegtuig worden gebruikt. Hierdoor ontstaat een volledig zelfvoorzienend taxisysteem.

EasyJet zal later dit jaar starten met het testen van brandstofcellen in zijn vliegtuigen.

cell (Small)

Werking brandstofcel

Een brandstofcel is een elektrochemische energiebron, waarbij chemische energie wordt omgezet in elektrische energie met behulp van een redoxreactie. De cel bestaat uit een anode en kathode die gescheiden worden met een membraan, dat het elektrolyt wordt genoemd. Aan de anode wordt er gebruik gemaakt van waterstof, terwijl er aan de kathodekant met zuurstof wordt gewerkt.

Met behulp van een katalysator wordt waterstofgas opgesplitst in twee waterstofionen en twee elektronen. De ionen zullen door het elektrolyt stromen, terwijl de elektronen via een elektrisch circuit naar de kathode beweegt, waardoor er stroom ontstaat. Bij de kathode komen de elektronen en waterstofionen terug samen, waar het reageert met het zuurstof om water te vormen.

brandstofceleasyjetgroene energievliegtuigwaterstofWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!