App Store brengt meer op dan populairdere Google Play
Volgens het jaarrapport van App Annie, dat app-statistieken verzameld, bleven de trends van 2014 over Apples App Store en Google Play zich alleen maar voortzetten in 2015. Op Google Play worden meer applicaties gedownload, maar Apple’s applicatiewinkel brengt meer winst op.
Downloads
Bovenstaande grafiek leert ons dat Google Play dit jaar opnieuw een enorme groei kende. Voor het eerst zorgde Googles applicatiewinkel voor meer dan dubbel zoveel gedownloade apps dan de App Store. 200 miljoen gedownloade apps bij Google tegenover zo’n 100 miljoen bij Apple. Bovendien blijf dat aantal voor Google toenemen, terwijl het bij de App Store stagneert.
De belangrijkste oorzaak van Googles succes, is de sterke groei van Android in de opkomende markten. Downloads vanuit landen zoals Brazilië, India en Turkije waren goed voor bijna de helft van de groei die de Play Store dit jaar kende.
Opbrengst
Als we het over de feitelijke opbrengst hebben van beide applicatiewinkels, krijgen we een heel ander verhaal. Het verschil in winst tussen Apple en Google neemt dit jaar alleen maar toe. Apple maakte in 2015 zo’n 75 procent meer winst dan Google.
App-inkomsten zijn erg belangrijk voor beide platformen. Niet alleen gaat het om meer winst voor Apple en Google zelf. Hoge app-inkomsten betekenen ook meer winst voor de app-ontwikkelaars. Die lijken meer kansen te hebben op een degelijke winst als ze hun apps op iOS lanceren. Apple kan zijn hoge opbrengsten dus gebruiken om meer ontwikkelaars richting iOS te duwen.
Google en Facebook
Het rapport van App Annie bevat nog veel andere boeiende onthullingen. Het is bijvoorbeeld opmerkelijk dat de vijf applicaties die de meeste actieve gebruikers hebben, allemaal door Google of Facebook werden gemaakt. Een verbluffende 11 procent van de totale wereldpopulatie gebruikt Facebook Messenger.
Volgens het jaarrapport van App Annie, dat app-statistieken verzameld, bleven de trends van 2014 over Apples App Store en Google Play zich alleen maar voortzetten in 2015. Op Google Play worden meer applicaties gedownload, maar Apple’s applicatiewinkel brengt meer winst op.
Downloads
Bovenstaande grafiek leert ons dat Google Play dit jaar opnieuw een enorme groei kende. Voor het eerst zorgde Googles applicatiewinkel voor meer dan dubbel zoveel gedownloade apps dan de App Store. 200 miljoen gedownloade apps bij Google tegenover zo’n 100 miljoen bij Apple. Bovendien blijf dat aantal voor Google toenemen, terwijl het bij de App Store stagneert.
De belangrijkste oorzaak van Googles succes, is de sterke groei van Android in de opkomende markten. Downloads vanuit landen zoals Brazilië, India en Turkije waren goed voor bijna de helft van de groei die de Play Store dit jaar kende.
Opbrengst
Als we het over de feitelijke opbrengst hebben van beide applicatiewinkels, krijgen we een heel ander verhaal. Het verschil in winst tussen Apple en Google neemt dit jaar alleen maar toe. Apple maakte in 2015 zo’n 75 procent meer winst dan Google.
App-inkomsten zijn erg belangrijk voor beide platformen. Niet alleen gaat het om meer winst voor Apple en Google zelf. Hoge app-inkomsten betekenen ook meer winst voor de app-ontwikkelaars. Die lijken meer kansen te hebben op een degelijke winst als ze hun apps op iOS lanceren. Apple kan zijn hoge opbrengsten dus gebruiken om meer ontwikkelaars richting iOS te duwen.
Google en Facebook
Het rapport van App Annie bevat nog veel andere boeiende onthullingen. Het is bijvoorbeeld opmerkelijk dat de vijf applicaties die de meeste actieve gebruikers hebben, allemaal door Google of Facebook werden gemaakt. Een verbluffende 11 procent van de totale wereldpopulatie gebruikt Facebook Messenger.