Reclameplatform Apple gaat in de koelkast
Apple heeft bevestigd dat het de handdoek in de ring gooit met iAd, het platform waarmee bedrijven mobiele advertentiecampagnes op iOS kunnen kopen. Het nieuws deed al de ronde in de media voor de officiële aankondiging en werd eerst gebracht door Buzzfeed.
Apples bevestiging is sec en summier: “Het iAd App netwerk zal gestaakt worden vanaf 30 juni 2016. Alhoewel we momenteel geen nieuwe apps meer toelaten in het netwerk, kunnen campagnes nog tot 30 juni gehouden worden.” Het bedrijf geeft geen officiële verklaring mee voor de terminatie van iAd, maar het is geen geheim dat het advertentieplatform weinig inkomsten genereerde. CEO Tim Cook stelde in 2014 dat iAd maar “een heel klein deel” van Apples business uitmaakte. De service werd een kleine zes jaar geleden in Europa gelanceerd.
Volgens de bronnen die Buzzfeed sprak, maakt Apple zich op voor een transitie. Het zal zich niet meer rechtstreeks bezighouden met het platform en in plaats daarvan voor een geautomatiseerde aanpak opteren. Eddie Cue, Senior Vicepresident Internet Software en Services bij Apple, refereerde naar een dergelijke strategie in een recent interview met The Wall Street Journal, maar die omschakeling is nog niet bij monde van het bedrijf aangekondigd. Bij het huidige iAd-systeem krijgt Apple 30 procent van de reclame-inkomsten die bedrijven uit het netwerk halen, de geautomatiseerde aanpak zou de volle 100 procent aan het adverterende bedrijf laten.
Apple heeft bevestigd dat het de handdoek in de ring gooit met iAd, het platform waarmee bedrijven mobiele advertentiecampagnes op iOS kunnen kopen. Het nieuws deed al de ronde in de media voor de officiële aankondiging en werd eerst gebracht door Buzzfeed.
Apples bevestiging is sec en summier: “Het iAd App netwerk zal gestaakt worden vanaf 30 juni 2016. Alhoewel we momenteel geen nieuwe apps meer toelaten in het netwerk, kunnen campagnes nog tot 30 juni gehouden worden.” Het bedrijf geeft geen officiële verklaring mee voor de terminatie van iAd, maar het is geen geheim dat het advertentieplatform weinig inkomsten genereerde. CEO Tim Cook stelde in 2014 dat iAd maar “een heel klein deel” van Apples business uitmaakte. De service werd een kleine zes jaar geleden in Europa gelanceerd.
Volgens de bronnen die Buzzfeed sprak, maakt Apple zich op voor een transitie. Het zal zich niet meer rechtstreeks bezighouden met het platform en in plaats daarvan voor een geautomatiseerde aanpak opteren. Eddie Cue, Senior Vicepresident Internet Software en Services bij Apple, refereerde naar een dergelijke strategie in een recent interview met The Wall Street Journal, maar die omschakeling is nog niet bij monde van het bedrijf aangekondigd. Bij het huidige iAd-systeem krijgt Apple 30 procent van de reclame-inkomsten die bedrijven uit het netwerk halen, de geautomatiseerde aanpak zou de volle 100 procent aan het adverterende bedrijf laten.