Autonome drone vervoert mensen als vracht
Drones zijn in opmars, autonome wagens zijn ook in opmars. ‘hmmm’, dachten ze bij het Chinese Ehang, waarna de autonome passagiersdrone geboren was. Net als een zelfrijdende wagen moet de drone een passagier van A naar B vervoeren zonder dat die zelf moet sturen. Het ding krijgt de naam Ehang 184 mee, en het kan 23 minuten lang in de lucht blijven.
Dat claimt het bedrijf achter de drone toch. In de praktijk zijn meerdere korrels zout vermoedelijk toepasselijk. Ehang claimt dat de passagier slechts een bestemming hoeft in de geven en dat zijn drone de rest doet, maar dat klinkt in de praktijk gewoon niet realistisch. De technologie om zoiets veilig te bewerkstellingen is ingewikkeld en moet erg betrouwbaar zijn. The Verge woonde op Ces de onthulling van de Ehang 184 bij en merkt op dat zelfs de temperatuur een impact heeft op de manier waarop de quadcopter zal vliegen.
4G om te crashen
Loopt er toch iets mis, dan moet een piloot vanop afstand de controle overnemen, vermoedelijk terwijl de passagier zichzelf uit angst bevuilt. Die piloot zal het toestel dan veilig aan de grond zetten, maar ook dat klinkt niet bepaald haalbaar. Militaire drones worden weliswaar vanop grote afstand bestuurd, maar op met een Predator boven Afghanistan te vliegen gebruiken de VS satellieten, Ehang heeft niet bepaald dezelfde infrastructuur ter beschikking. Misschien moet je hopen dat je Ehang 184 een stabiele 4G verbinding heeft bij het neerstorten, maar dat lijkt ons niet meteen veilig.
Daar komt nog eens bij dat de Chinezen geen enkel bewijs van functionaliteit kunnen leveren. Nergens bestaan er live beelden van een bemande passagiersdrone in actie. Ook op CES was er geen live-demonstratie om aan te tonen dat het concept echt werkt. Hoewel het bedrijf claimt dat het toestel in de nabije toekomst te koop zal zijn, zien wij de drone voorlopig meer als een leuk maar levensgevaarlijk idee.
Drones zijn in opmars, autonome wagens zijn ook in opmars. ‘hmmm’, dachten ze bij het Chinese Ehang, waarna de autonome passagiersdrone geboren was. Net als een zelfrijdende wagen moet de drone een passagier van A naar B vervoeren zonder dat die zelf moet sturen. Het ding krijgt de naam Ehang 184 mee, en het kan 23 minuten lang in de lucht blijven.
Dat claimt het bedrijf achter de drone toch. In de praktijk zijn meerdere korrels zout vermoedelijk toepasselijk. Ehang claimt dat de passagier slechts een bestemming hoeft in de geven en dat zijn drone de rest doet, maar dat klinkt in de praktijk gewoon niet realistisch. De technologie om zoiets veilig te bewerkstellingen is ingewikkeld en moet erg betrouwbaar zijn. The Verge woonde op Ces de onthulling van de Ehang 184 bij en merkt op dat zelfs de temperatuur een impact heeft op de manier waarop de quadcopter zal vliegen.
4G om te crashen
Loopt er toch iets mis, dan moet een piloot vanop afstand de controle overnemen, vermoedelijk terwijl de passagier zichzelf uit angst bevuilt. Die piloot zal het toestel dan veilig aan de grond zetten, maar ook dat klinkt niet bepaald haalbaar. Militaire drones worden weliswaar vanop grote afstand bestuurd, maar op met een Predator boven Afghanistan te vliegen gebruiken de VS satellieten, Ehang heeft niet bepaald dezelfde infrastructuur ter beschikking. Misschien moet je hopen dat je Ehang 184 een stabiele 4G verbinding heeft bij het neerstorten, maar dat lijkt ons niet meteen veilig.
Daar komt nog eens bij dat de Chinezen geen enkel bewijs van functionaliteit kunnen leveren. Nergens bestaan er live beelden van een bemande passagiersdrone in actie. Ook op CES was er geen live-demonstratie om aan te tonen dat het concept echt werkt. Hoewel het bedrijf claimt dat het toestel in de nabije toekomst te koop zal zijn, zien wij de drone voorlopig meer als een leuk maar levensgevaarlijk idee.