Test

Dit is een popup

Nieuws

Wetenschappers leren wetten der fysica aan computer

Een groep wetenschappers ging aan de slag met blokken, hellingen en een hoop hersenkracht om een computer de wetten van de fysica bij te brengen.

robot teacher SS

Wat gebeurt er wanneer voorwerpen tegen elkaar botsen of op de grond vallen? Het zijn vragen die we zo eenvoudig kunnen beantwoorden dat we deze kennis als vanzelfsprekend beschouwen. Ons vermogen om te voorspellen hoe de wereld zich rond ons zal gedragen, is echter gebaseerd op een stroom van informatie die we gedurende ons hele leven oppikken. Kinderen durven daarom wel eens foutieve inschattingen te maken en ook computers hebben het moeilijk bij het begrijpen van (in onze ogen) eenvoudige principes.

Met deze problematiek in het achterhoofd is een team wetenschappers van Massachusetts Institute of Technology (MIT) met een onderzoek gestart. Hierbij leerden zij een computermodel, Galileo genaamd, de wetten van de fysica kennen door het afspelen van verschillende filmpjes. In deze filmpjes werden eenvoudige scenario’s met vaste objecten bestaande uit verschillende materialen getoond. Hierdoor kon Galileo verschillende datasets van objecten en hun fysieke eigenschappen genereren en was de computer in staat accurate voorspellingen te doen bij uiteenlopende scenario’s.

Volgens de wetenschappers zijn Galileo zijn voorspellingen even goed als deze van een gemiddelde persoon, maar je kan de proef op de som nemen in een online test. In deze test dien je te raden welk voorwerp het meeste weegt na het bekijken van een filmpje waarin ze tegen elkaar botsen. Je kan jouw antwoord vergelijken met deze van Galileo en de daadwerkelijke oplossing. Zelf deed ik het net iets beter dan de computer met één fout tegen twee.

robot teacher SS

Wat gebeurt er wanneer voorwerpen tegen elkaar botsen of op de grond vallen? Het zijn vragen die we zo eenvoudig kunnen beantwoorden dat we deze kennis als vanzelfsprekend beschouwen. Ons vermogen om te voorspellen hoe de wereld zich rond ons zal gedragen, is echter gebaseerd op een stroom van informatie die we gedurende ons hele leven oppikken. Kinderen durven daarom wel eens foutieve inschattingen te maken en ook computers hebben het moeilijk bij het begrijpen van (in onze ogen) eenvoudige principes.

Met deze problematiek in het achterhoofd is een team wetenschappers van Massachusetts Institute of Technology (MIT) met een onderzoek gestart. Hierbij leerden zij een computermodel, Galileo genaamd, de wetten van de fysica kennen door het afspelen van verschillende filmpjes. In deze filmpjes werden eenvoudige scenario’s met vaste objecten bestaande uit verschillende materialen getoond. Hierdoor kon Galileo verschillende datasets van objecten en hun fysieke eigenschappen genereren en was de computer in staat accurate voorspellingen te doen bij uiteenlopende scenario’s.

Volgens de wetenschappers zijn Galileo zijn voorspellingen even goed als deze van een gemiddelde persoon, maar je kan de proef op de som nemen in een online test. In deze test dien je te raden welk voorwerp het meeste weegt na het bekijken van een filmpje waarin ze tegen elkaar botsen. Je kan jouw antwoord vergelijken met deze van Galileo en de daadwerkelijke oplossing. Zelf deed ik het net iets beter dan de computer met één fout tegen twee.

computerfysicamachine learningmitWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!