Slimme motorhelm van BMW krijgt HUD
Je op de motor tussen het verkeer begeven is niet de veiligste der hobby’s. Om afleiding te voorkomen wil BMW daarom zijn heads up-display (HUD)-technologie, die het al meer dan tien jaar in z’n wagens uitrolt, naar de motorijder brengen.
HUD
De HUD projecteert relevante informatie naar het gezichtsveld van de bestuurder. Het systeem werkt met een projectie op glas, maar als gebruiker lijkt het alsof je naar een hologram kijkt dat ergens voor je zweeft. In de wagen zie je zo je snelheid ergens voor je auto boven de motorkap zweven, waardoor je de ogen niet van de weg hoeft te halen. Ook andere relevante info, zoals botsingswaarschuwingen en GPS-navigatie, kunnen op de HUD verschijnen.
BMW vindt dat de voordelen die de HUD in de wagen geven nog meer tot hun recht kunnen komen op de motor, omdat een korte onoplettendheid daar vaak zwaardere gevolgen heeft. De HUD wordt vanuit de helm geprojecteerd en kan heel wat nuttige informatie bevatten. Het Duitse automerk denkt dan bijvoorbeeld aan technische info over de motor, zoals de resterende benzine of de bandendruk, naast natuurlijk de snelheid maar ook de snelheidslimiet.
Flexibele informatie
In de toekomst hoopt BMW met de hulp van draadloze communicatie tussen voertuigen waarschuwingen te tonen voor gevaar verder op de weg. De HUD moet flexibel zijn, zodat motorrijders enkel te zien krijgen wat ze willen. BMW mikt verder op contextgevoeligheid: zo krijg je bijvoorbeeld technische info en een route-overzicht te zien wanneer je de motor start, maar blijft alleen snelheid en navigatie over zodra je ook echt begint te rijden.
De helm zal te bedienen zijn vanop een controller op het stuur. Voorlopig gaat het om concepttechnologie, maar BMW wil de helm binnen enkele jaren klaar hebben voor massaproductie.
Je op de motor tussen het verkeer begeven is niet de veiligste der hobby’s. Om afleiding te voorkomen wil BMW daarom zijn heads up-display (HUD)-technologie, die het al meer dan tien jaar in z’n wagens uitrolt, naar de motorijder brengen.
HUD
De HUD projecteert relevante informatie naar het gezichtsveld van de bestuurder. Het systeem werkt met een projectie op glas, maar als gebruiker lijkt het alsof je naar een hologram kijkt dat ergens voor je zweeft. In de wagen zie je zo je snelheid ergens voor je auto boven de motorkap zweven, waardoor je de ogen niet van de weg hoeft te halen. Ook andere relevante info, zoals botsingswaarschuwingen en GPS-navigatie, kunnen op de HUD verschijnen.
BMW vindt dat de voordelen die de HUD in de wagen geven nog meer tot hun recht kunnen komen op de motor, omdat een korte onoplettendheid daar vaak zwaardere gevolgen heeft. De HUD wordt vanuit de helm geprojecteerd en kan heel wat nuttige informatie bevatten. Het Duitse automerk denkt dan bijvoorbeeld aan technische info over de motor, zoals de resterende benzine of de bandendruk, naast natuurlijk de snelheid maar ook de snelheidslimiet.
Flexibele informatie
In de toekomst hoopt BMW met de hulp van draadloze communicatie tussen voertuigen waarschuwingen te tonen voor gevaar verder op de weg. De HUD moet flexibel zijn, zodat motorrijders enkel te zien krijgen wat ze willen. BMW mikt verder op contextgevoeligheid: zo krijg je bijvoorbeeld technische info en een route-overzicht te zien wanneer je de motor start, maar blijft alleen snelheid en navigatie over zodra je ook echt begint te rijden.
De helm zal te bedienen zijn vanop een controller op het stuur. Voorlopig gaat het om concepttechnologie, maar BMW wil de helm binnen enkele jaren klaar hebben voor massaproductie.