Test

Dit is een popup

Nissan verandert elektrische wagen in een energiecentrale

Nissan en ENEL veranderen je elektrische Nissan Leaf in een mini-elektriciteitscentrale voor je woning, vergelijkbaar met de werking van de Tesla Powerwall.

Nissan is een samenwerking aangegaan met de Italiaanse energieleverancier ENEL voor de lancering van het “Vehicle 2 Grid”-systeem. Dat moet toelaten om de elektrische Nissan Leaf als energiecentrale te gebruiken voor je woning of kantoor, naar het model van de Tesla Powerwall.

Klik om te vergroten.
Klik op de afbeelding om te vergroten

De Powerwall van Tesla, die vanaf begin volgend jaar in België en Nederland beschikbaar zal zijn, is een ‘thuisbatterij’ waarmee je overtollige energie van je zonnepanelen kan opslaan, om ze op een later tijdstip te benutten. Het V2G-systeem werkt op een gelijkaardige manier, en moet volgens Nissan en ENEL de druk op het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Bovendien kan je er een flinke cent mee besparen op je energiefactuur.

Het idee is dat je de 30 kWh-batterij van de Nissan Leaf kan inzetten om je huis tijdens de piekuren van stroom te voorzien. ‘s Nachts, in de daluren, laad je de batterij dan weer op aan verminderd tarief. Bovendien kan je overtollige energie opnieuw laten terugvloeien naar het elektriciteitsnet en zo een korting krijgen op je energiefactuur.[related_article id=”173296″]

De batterij moet zijn stroom natuurlijk nog altijd ergens vandaan halen (elektrische wagens kunnen energie terugwinnen via recuperatief remmen, maar dat is erg beperkt), dus een grote impact op het milieu biedt het V2G-systeem op zich niet echt. Idealiter combineer je het met een bron van hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen, vergelijkbaar met de Tesla Powerwall.

Een vraag die voorlopig nog onbeantwoord blijft, is in welke mate het “Vehicle 2 Grid”-systeem de balans kan vinden tussen stroom voeden aan je woning en er voor zorgen dat de Nissan Leaf nog altijd voldoende energie heeft om te vertrekken indien je de wagen nodig hebt. De Leaf heeft een rijbereik van ongeveer 140 kilometer, waardoor zelfs een verlies van 20 procent al meteen een flinke impact heeft.

Het systeem vereist de installatie van een speciale V2G-laadpaal, die met een kostprijs vanaf 800 euro alleszins een stuk goedkoper is dan de Powerwall van Tesla (3.670 euro). Die laatste heeft natuurlijk wel al meteen een eigen batterij aan boord, terwijl je voor het V2G-systeem ook nog een elektrische wagen nodig hebt.

ENEL start met een piloottest van het systeem in Denemarken, maar hoopt dat op een later tijdstip te kunnen uitbreiden naar Duitsland, Nederland en “andere Noord-Europese regio’s”.

Nissan is een samenwerking aangegaan met de Italiaanse energieleverancier ENEL voor de lancering van het “Vehicle 2 Grid”-systeem. Dat moet toelaten om de elektrische Nissan Leaf als energiecentrale te gebruiken voor je woning of kantoor, naar het model van de Tesla Powerwall.

Klik om te vergroten.
Klik op de afbeelding om te vergroten

De Powerwall van Tesla, die vanaf begin volgend jaar in België en Nederland beschikbaar zal zijn, is een ‘thuisbatterij’ waarmee je overtollige energie van je zonnepanelen kan opslaan, om ze op een later tijdstip te benutten. Het V2G-systeem werkt op een gelijkaardige manier, en moet volgens Nissan en ENEL de druk op het elektriciteitsnet helpen stabiliseren. Bovendien kan je er een flinke cent mee besparen op je energiefactuur.

Het idee is dat je de 30 kWh-batterij van de Nissan Leaf kan inzetten om je huis tijdens de piekuren van stroom te voorzien. ‘s Nachts, in de daluren, laad je de batterij dan weer op aan verminderd tarief. Bovendien kan je overtollige energie opnieuw laten terugvloeien naar het elektriciteitsnet en zo een korting krijgen op je energiefactuur.[related_article id=”173296″]

De batterij moet zijn stroom natuurlijk nog altijd ergens vandaan halen (elektrische wagens kunnen energie terugwinnen via recuperatief remmen, maar dat is erg beperkt), dus een grote impact op het milieu biedt het V2G-systeem op zich niet echt. Idealiter combineer je het met een bron van hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen, vergelijkbaar met de Tesla Powerwall.

Een vraag die voorlopig nog onbeantwoord blijft, is in welke mate het “Vehicle 2 Grid”-systeem de balans kan vinden tussen stroom voeden aan je woning en er voor zorgen dat de Nissan Leaf nog altijd voldoende energie heeft om te vertrekken indien je de wagen nodig hebt. De Leaf heeft een rijbereik van ongeveer 140 kilometer, waardoor zelfs een verlies van 20 procent al meteen een flinke impact heeft.

Het systeem vereist de installatie van een speciale V2G-laadpaal, die met een kostprijs vanaf 800 euro alleszins een stuk goedkoper is dan de Powerwall van Tesla (3.670 euro). Die laatste heeft natuurlijk wel al meteen een eigen batterij aan boord, terwijl je voor het V2G-systeem ook nog een elektrische wagen nodig hebt.

ENEL start met een piloottest van het systeem in Denemarken, maar hoopt dat op een later tijdstip te kunnen uitbreiden naar Duitsland, Nederland en “andere Noord-Europese regio’s”.

batterijConnected Carenergieleafnissanv2gWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!