EVORA heeft plan voor meer laadpalen in Vlaamse steden
Het EVORA-platform werd in 2014 opgericht met als doel het gebruik van elektrische wagens in steden mogelijk te maken voor mensen die niet over een eigen parkeerplaats beschikken. Hiervoor gingen automerken Audi, BMW, Nissan, Renault en Volkswagen een samenwerking met de steden Antwerpen, Hasselt, Leuven, Mechelen en Sint-Truiden aan. Ook de netbeheerders Eandis en Infrax, Blue Mobility/Olympus Mobility en The New Drive droegen hun steentje bij. “Ik woon in de stad, parkeer mijn wagen op de openbare weg en wil graag elektrisch rijden. Hoe kan ik mijn auto opladen,” was hun uitgangspunt en een jaar later hebben ze een plan van aanpak klaar.
Laadpaal volgt wagen
Om eigenaars van elektrische wagens te ondersteunen, heeft EVORA drie pijlers uitgewerkt. In de eerste plaats worden onder de noemer ‘Laadpaal volgt wagen’ oplaadpunten geplaatst op basis van de noden van de inwoners. Hierdoor worden de laadpunten effectief gebruikt en wordt de uitbating van laadpalen economisch interessant. Ook zullen de vijf steden laadpunten voorzien op strategische locaties. In het voorjaar van 2016 zal de lokale uitwerking hiervan verder worden verduidelijkt.
Ladder van laden
Ook ‘Ladder van laden’ is een pijler in het plan van aanpak van EVORA. De eerste trede van deze ladder wordt gevormd door laadpalen die eventueel op eigenaars van elektrische wagens hun eigen terrein geplaatst kunnen worden. Indien dit geen mogelijkheid is, wordt er gekeken of er een laadpaal binnen een straal van 250 meter van de woning bestaat. Wanneer ook dit niet het geval is, zal de laatste trede van de ladder gevormd worden door een bijkomend laadpunt op de openbare weg te plaatsen.
Uniformiteit in laadpunten
De laatste pijler van EVORA heet ‘Uniformiteit in laadpunten’ en omvat een code voor publiek toegankelijk laden. Eén van de belangrijkste eisen binnen deze code is dat er bij alle betaalpunten een ad hoc-betalingsmethode beschikbaar moet zijn. Dit wil zeggen dat men ook zonder abonnement met bijvoorbeeld een sms kan betalen. Ook het Vlaamse mobiliteitsbeleid ondersteunt sinds kort deze code, wat EVORA sterkt in haar opzet.
Het EVORA-platform werd in 2014 opgericht met als doel het gebruik van elektrische wagens in steden mogelijk te maken voor mensen die niet over een eigen parkeerplaats beschikken. Hiervoor gingen automerken Audi, BMW, Nissan, Renault en Volkswagen een samenwerking met de steden Antwerpen, Hasselt, Leuven, Mechelen en Sint-Truiden aan. Ook de netbeheerders Eandis en Infrax, Blue Mobility/Olympus Mobility en The New Drive droegen hun steentje bij. “Ik woon in de stad, parkeer mijn wagen op de openbare weg en wil graag elektrisch rijden. Hoe kan ik mijn auto opladen,” was hun uitgangspunt en een jaar later hebben ze een plan van aanpak klaar.
Laadpaal volgt wagen
Om eigenaars van elektrische wagens te ondersteunen, heeft EVORA drie pijlers uitgewerkt. In de eerste plaats worden onder de noemer ‘Laadpaal volgt wagen’ oplaadpunten geplaatst op basis van de noden van de inwoners. Hierdoor worden de laadpunten effectief gebruikt en wordt de uitbating van laadpalen economisch interessant. Ook zullen de vijf steden laadpunten voorzien op strategische locaties. In het voorjaar van 2016 zal de lokale uitwerking hiervan verder worden verduidelijkt.
Ladder van laden
Ook ‘Ladder van laden’ is een pijler in het plan van aanpak van EVORA. De eerste trede van deze ladder wordt gevormd door laadpalen die eventueel op eigenaars van elektrische wagens hun eigen terrein geplaatst kunnen worden. Indien dit geen mogelijkheid is, wordt er gekeken of er een laadpaal binnen een straal van 250 meter van de woning bestaat. Wanneer ook dit niet het geval is, zal de laatste trede van de ladder gevormd worden door een bijkomend laadpunt op de openbare weg te plaatsen.
Uniformiteit in laadpunten
De laatste pijler van EVORA heet ‘Uniformiteit in laadpunten’ en omvat een code voor publiek toegankelijk laden. Eén van de belangrijkste eisen binnen deze code is dat er bij alle betaalpunten een ad hoc-betalingsmethode beschikbaar moet zijn. Dit wil zeggen dat men ook zonder abonnement met bijvoorbeeld een sms kan betalen. Ook het Vlaamse mobiliteitsbeleid ondersteunt sinds kort deze code, wat EVORA sterkt in haar opzet.