Vlaamse Regering maakt bonus voor elektrische wagens bekend
Vlaanderen is de grootste uitstoter van vervuilende emissies in Europa. De Vlaamse Regering hoopt hier komaf mee te maken door het gebruik van elektrische wagens aan te moedigen. Een eerste maatregel, namelijk de vergroening van de autofiscaliteit, werd reeds goedgekeurd. Deze week werden tijdens de ministerraad van de Vlaamse Regering echter nog twee extra maatregelen genomen die de sector een boost moeten geven.[related_article id=”173296″]
In de eerste plaats wil de Vlaamse Regering de laadinfrastructuur uitbreiden. De regering is daarom een resultaatsverbintenis aangegaan met de distributienetbeheerders. Samen streven ze naar 5000 extra laadpunten voor elektrische voortuigen tegen 2020. Ook wordt er van leveranciers van laadpalen interoperabiliteit verwacht. Hierdoor zal je slechts één kaart nodig hebben om aan alle laadpalen je wagen te kunnen opladen. Als laatste moet een app waarin alle locaties van laadpalen verzameld staan het eenvoudiger maken om de laadpunten doorheen ons land terug te vinden.
Een tweede maatregel die door de Vlaamse Regering werd genomen, is de zero-emissiebonus. Iedere particulier zal hierdoor recht hebben op een vergoeding bij de aankoop van een emissievrije wagen. Om over-subsidiëring te voorkomen, is de bonus degressief in de tijd.
Naargelang de aankoopprijs van je wagen zal je in 2016 maximaal 5.000 euro kunnen krijgen voor een wagen met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, zoals de Nissan Leaf. Deze bonus zakt ieder jaar tot 2.000 euro in 2019, waarna het premiesysteem wordt stopgezet. Wie een wagen koopt die meer kost dan 61.000 euro, zoals de Tesla Model S, zal maar maximaal op 2.500 euro subsidie kunnen rekenen. Tegen 2019 is dat zelfs maar 1.000 euro niet meer.
Vlaanderen is de grootste uitstoter van vervuilende emissies in Europa. De Vlaamse Regering hoopt hier komaf mee te maken door het gebruik van elektrische wagens aan te moedigen. Een eerste maatregel, namelijk de vergroening van de autofiscaliteit, werd reeds goedgekeurd. Deze week werden tijdens de ministerraad van de Vlaamse Regering echter nog twee extra maatregelen genomen die de sector een boost moeten geven.[related_article id=”173296″]
In de eerste plaats wil de Vlaamse Regering de laadinfrastructuur uitbreiden. De regering is daarom een resultaatsverbintenis aangegaan met de distributienetbeheerders. Samen streven ze naar 5000 extra laadpunten voor elektrische voortuigen tegen 2020. Ook wordt er van leveranciers van laadpalen interoperabiliteit verwacht. Hierdoor zal je slechts één kaart nodig hebben om aan alle laadpalen je wagen te kunnen opladen. Als laatste moet een app waarin alle locaties van laadpalen verzameld staan het eenvoudiger maken om de laadpunten doorheen ons land terug te vinden.
Een tweede maatregel die door de Vlaamse Regering werd genomen, is de zero-emissiebonus. Iedere particulier zal hierdoor recht hebben op een vergoeding bij de aankoop van een emissievrije wagen. Om over-subsidiëring te voorkomen, is de bonus degressief in de tijd.
Naargelang de aankoopprijs van je wagen zal je in 2016 maximaal 5.000 euro kunnen krijgen voor een wagen met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, zoals de Nissan Leaf. Deze bonus zakt ieder jaar tot 2.000 euro in 2019, waarna het premiesysteem wordt stopgezet. Wie een wagen koopt die meer kost dan 61.000 euro, zoals de Tesla Model S, zal maar maximaal op 2.500 euro subsidie kunnen rekenen. Tegen 2019 is dat zelfs maar 1.000 euro niet meer.