Smart-OV: inchecken op openbaar vervoer met je smartphone
De Nederlandse openbaar vervoerbedrijven lanceren samen met Translink, en de providers KNP en Vodafone een proefproject waarbij reizigers kunnen in- en uitchekcen op het openbaar vervoer met hun smartphone in plaats van de OV-chipkaart.
Tijdens de proef, die drie maanden duurt, krijgen 200 reizigers de kans om de nieuwe manier van betalen uit te proberen. Om in te checken in het openbaar vervoer gebruiken ze hun smartphone, die wordt uitgerust met een nieuwe simkaart. Daarnaast moet hun telefoon ook ondersteuning bieden voor NFC, om contact te kunnen maken met een terminal. Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen, op voorwaarde dat ze aan alle vereisten voldoen.
De nieuwe simkaart moet worden gekoppeld aan een bankrekening en is noodzakelijk om op een beveiligde manier te communiceren met de back-end van Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart. Via de bijhorende SmartOV-app krijg je een overzicht van je reishistorie en saldo.
De speciale simkaart wordt nu ingezet voor dit proefproject, maar biedt ook tientallen andere mogelijkheden. De kaart kan in principe worden gebruikt voor alle denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen, waardoor al je (betaal)passen op termijn plaats zouden kunnen ruimen voor je smartphone.
De Nederlandse openbaar vervoerbedrijven lanceren samen met Translink, en de providers KNP en Vodafone een proefproject waarbij reizigers kunnen in- en uitchekcen op het openbaar vervoer met hun smartphone in plaats van de OV-chipkaart.
Tijdens de proef, die drie maanden duurt, krijgen 200 reizigers de kans om de nieuwe manier van betalen uit te proberen. Om in te checken in het openbaar vervoer gebruiken ze hun smartphone, die wordt uitgerust met een nieuwe simkaart. Daarnaast moet hun telefoon ook ondersteuning bieden voor NFC, om contact te kunnen maken met een terminal. Geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen, op voorwaarde dat ze aan alle vereisten voldoen.
De nieuwe simkaart moet worden gekoppeld aan een bankrekening en is noodzakelijk om op een beveiligde manier te communiceren met de back-end van Translink, de organisatie achter de OV-chipkaart. Via de bijhorende SmartOV-app krijg je een overzicht van je reishistorie en saldo.
De speciale simkaart wordt nu ingezet voor dit proefproject, maar biedt ook tientallen andere mogelijkheden. De kaart kan in principe worden gebruikt voor alle denkbare betaal-, toegangs- en identificatietoepassingen, waardoor al je (betaal)passen op termijn plaats zouden kunnen ruimen voor je smartphone.