Hoe Google zelfrijdende auto’s met omgeving wil laten communiceren
Om na te gaan of het veilig is om een straat over te steken, houden we vaak onbewust rekening met de lichaamstaal van voorbijrijdende chauffeurs. Maakt de bestuurder oogcontact of doet hij teken dat je mag oversteken? Dergelijke subtiele hints kunnen je een veilige oversteek garanderen.[related_article id=”173296″]
Aangezien er in autonome wagens geen chauffeur aanwezig is, kan je bij dergelijke auto’s niet rekenen op lichaamstaal om te achterhalen wat de wagen van plan is. Vandaar dat Google al in 2012 een patent aanvroeg om zijn autootjes van elektrische signalisatieborden te voorzien. Het patent werd vorige week goedgekeurd en beschrijft hoe de Google Car achterhaalt of een voetganger van plan is de straat over te steken. De wagen zal hierna gepast reageren en brengt zijn intenties aan de voorbijganger over met behulp van borden die aan de zij- en voorkant van de auto gemonteerd zullen worden.
In het patent worden ook plannen beschreven om gebruik te maken van een luidspreker, robothand en ogen om duidelijk te maken aan voetgangers dat de wagen hen heeft gezien. Hoe Google van plan is een paar ogen op zijn auto’s te monteren wordt jammer genoeg niet tot in detail beschreven. Wel laat het bedrijf met dit patent wederom zien dat het de veiligheid van eenieder die in contact komt met de Google Car hoog in het vaandel draagt.
Om na te gaan of het veilig is om een straat over te steken, houden we vaak onbewust rekening met de lichaamstaal van voorbijrijdende chauffeurs. Maakt de bestuurder oogcontact of doet hij teken dat je mag oversteken? Dergelijke subtiele hints kunnen je een veilige oversteek garanderen.[related_article id=”173296″]
Aangezien er in autonome wagens geen chauffeur aanwezig is, kan je bij dergelijke auto’s niet rekenen op lichaamstaal om te achterhalen wat de wagen van plan is. Vandaar dat Google al in 2012 een patent aanvroeg om zijn autootjes van elektrische signalisatieborden te voorzien. Het patent werd vorige week goedgekeurd en beschrijft hoe de Google Car achterhaalt of een voetganger van plan is de straat over te steken. De wagen zal hierna gepast reageren en brengt zijn intenties aan de voorbijganger over met behulp van borden die aan de zij- en voorkant van de auto gemonteerd zullen worden.
In het patent worden ook plannen beschreven om gebruik te maken van een luidspreker, robothand en ogen om duidelijk te maken aan voetgangers dat de wagen hen heeft gezien. Hoe Google van plan is een paar ogen op zijn auto’s te monteren wordt jammer genoeg niet tot in detail beschreven. Wel laat het bedrijf met dit patent wederom zien dat het de veiligheid van eenieder die in contact komt met de Google Car hoog in het vaandel draagt.