Toyota stuurt elektrische driewieler door de stad
Als je ooit in Grenoble of Tokyo bent geweest, heb je hem misschien al eens gezien: de Toyota i-Road, een elektrische driewieler voor stadsmussen. De Japanse autobouwer stelde de i-Road twee jaar geleden voor als deelauto – steden konden de voertuigen aanschaffen om deze te huur aan te bieden aan hun inwoners. Het bedrijf wil de verspreiding van de elektrische auto nu uitbreiden, onder andere naar de westkust van de VS.
De i-Road bevindt zich in dezelfde categorie voertuigen als de Renault Twizy: compact, wendbaar, gemakkelijk te parkeren, en lichtjes lachwekkend. De Toyota i-Road heeft echter nog een extra troef achter de hand. Het is geconcipieerd als een kruising tussen een motorvoertuig en een wagen, en dat vertaalt zich niet alleen in drie wielen: de auto buigt ook mee in bochten. Met een beetje fantasie kan je bij die beweging denken aan een skiër, een idee dat Toyota heeft omgezet in een promo-video.
De natuurlijke biotoop van de i-Road is de stad, en daar houd je hem beter ook. De auto haalt een maximumsnelheid van 60 km per uur en heeft een reikwijdte van zo’n 50 km op een volle batterij. Met zijn lengte van 2,35 m en breedte van 85 centimeter verkrijg je een waaier aan nieuwe parkeermogelijkheden in de drukbezette stadsruimte. Dat je de wagentjes binnenkort in een Belgische stad te zal zien rondsnorren, is spijtig genoeg vrij onwaarschijnlijk.
Als je ooit in Grenoble of Tokyo bent geweest, heb je hem misschien al eens gezien: de Toyota i-Road, een elektrische driewieler voor stadsmussen. De Japanse autobouwer stelde de i-Road twee jaar geleden voor als deelauto – steden konden de voertuigen aanschaffen om deze te huur aan te bieden aan hun inwoners. Het bedrijf wil de verspreiding van de elektrische auto nu uitbreiden, onder andere naar de westkust van de VS.
De i-Road bevindt zich in dezelfde categorie voertuigen als de Renault Twizy: compact, wendbaar, gemakkelijk te parkeren, en lichtjes lachwekkend. De Toyota i-Road heeft echter nog een extra troef achter de hand. Het is geconcipieerd als een kruising tussen een motorvoertuig en een wagen, en dat vertaalt zich niet alleen in drie wielen: de auto buigt ook mee in bochten. Met een beetje fantasie kan je bij die beweging denken aan een skiër, een idee dat Toyota heeft omgezet in een promo-video.
De natuurlijke biotoop van de i-Road is de stad, en daar houd je hem beter ook. De auto haalt een maximumsnelheid van 60 km per uur en heeft een reikwijdte van zo’n 50 km op een volle batterij. Met zijn lengte van 2,35 m en breedte van 85 centimeter verkrijg je een waaier aan nieuwe parkeermogelijkheden in de drukbezette stadsruimte. Dat je de wagentjes binnenkort in een Belgische stad te zal zien rondsnorren, is spijtig genoeg vrij onwaarschijnlijk.