Luchthaven Parijs-Orly in panne door Windows 3.1
We lachen al eens met de hopeloos verouderde software van het Amerikaanse leger. Die draaien vaak nog Windows XP op systeemkritische computers. Dichter bij huis blijkt het soms niet veel beter te zijn. Eerder deze maand ontstond er een technische panne op de luchthaven van Parijs-Orly. Die bleek te wijten te zijn aan een fout in de software van een computer op Windows 3.1.
Dat besturingssysteem is ondertussen al 23 jaar oud. Het lijkt onwaarschijnlijk dat het vandaag nog gevonden kan worden, onder duizend lagen beschaving. De hoofdfunctie van deze computer bestond uit het synchroniseren van weergegevens tussen het systeem dat het luchtverkeer moet regelen en het Franse weerbureau.
Pensioen
Een woordvoerder van de luchthaven verdedigde de keuze voor Windows 3.1 op grond van zijn betrouwbaarheid. Een belangrijk systeem moet nagenoeg altijd perfect kunnen werken. Alexandre Fiacre, vakbondsverantwoordelijke voor luchtverkeerbegeleiders, is het bovendien oneens met de plannen van de Franse minister van transport om de systemen te moderniseren. De minister wil tegen 2017 mee zijn met de tijd, terwijl Fiacre dat onrealistich noemt. Hij spreekt eerder van 2019.
Daar kan binnenkort nog een extra probleem bij komen kijken: de hoofdverantwoordelijke voor het onderhoud van de fossiele systemen gaat volgend jaar met pensioen.
We lachen al eens met de hopeloos verouderde software van het Amerikaanse leger. Die draaien vaak nog Windows XP op systeemkritische computers. Dichter bij huis blijkt het soms niet veel beter te zijn. Eerder deze maand ontstond er een technische panne op de luchthaven van Parijs-Orly. Die bleek te wijten te zijn aan een fout in de software van een computer op Windows 3.1.
Dat besturingssysteem is ondertussen al 23 jaar oud. Het lijkt onwaarschijnlijk dat het vandaag nog gevonden kan worden, onder duizend lagen beschaving. De hoofdfunctie van deze computer bestond uit het synchroniseren van weergegevens tussen het systeem dat het luchtverkeer moet regelen en het Franse weerbureau.
Pensioen
Een woordvoerder van de luchthaven verdedigde de keuze voor Windows 3.1 op grond van zijn betrouwbaarheid. Een belangrijk systeem moet nagenoeg altijd perfect kunnen werken. Alexandre Fiacre, vakbondsverantwoordelijke voor luchtverkeerbegeleiders, is het bovendien oneens met de plannen van de Franse minister van transport om de systemen te moderniseren. De minister wil tegen 2017 mee zijn met de tijd, terwijl Fiacre dat onrealistich noemt. Hij spreekt eerder van 2019.
Daar kan binnenkort nog een extra probleem bij komen kijken: de hoofdverantwoordelijke voor het onderhoud van de fossiele systemen gaat volgend jaar met pensioen.