Test

Dit is een popup

Nieuws

Snelste Belgische zonnewagen ooit behaalt vijfde plaats

De zonnewagen van de KU Leuven strandt op de vijfde plaats tijdens de Solar Challenge in Australië. Een knappe maar toch teleurstellende prestatie.

20151022_PPST08_007 (Medium)

De Bridgestone World Solar Challenge, een soort WK voor zonnewagens dat in Australië plaats vindt, is afgelopen. Het Leuvense Punch Powertrain Solar team reed met hun Punch One als vijfde over de eindstreep. De 3.000 kilometer lange race bestaat uit verschillende etappes, en tijdens iedere rit kregen de Belgen op de één of andere manier een tegenslag te verwerken. Toch behielden ze het hele WK lang de vijfde plaats, een knappe prestatie als je weet dat er 45 teams uit 25 landen meestreden, het team is dan ook erg blij, al is er eveneens sprake van een tikkeltje teleurstelling.

Geen podium

De Belgen mikten immers op een podiumplaats, en die lag onlangs de lekke band en een defect aan het wiel binnen handbereik. Tijdens de tweede rit kreeg het Punch Powertrain Solar Team echter een uur straftijd opgelegd, omdat hun volgwagen een andere deelnemers te bruusk zou ingehaald hebben. Die straftijd, die het team de derde plaats kost, bestempelen de postgraduaatstudenten van de KU Leuven als onterecht. “We hebben pech gehad en onterecht een straftijd gekregen”, beklaagt teamlid Ruben Dhondt zich. “Een uur straftijd is echt te veel om in te halen.”

“Als je weet wat de studenten ervoor gedaan hebben en hoe snel we gereden hebben, dan zat er meer in”, denkt racepiloot Bert Longin. “Maar als je dan weet dat we een penalty gekregen hebben die toch dubieus is en die we nog altijd niet kunnen verklaren, dan moet je er toch heel blij zijn met het resultaat.”

20151022_PPST08_002 (Medium)

Snelste Belgische zonnewagen

Het Punch Powertrain Solar Team heeft reden genoeg om blij en trots te zijn, podiumplaats of niet. Gemiddeld reed hun Punch One 90 kilometer per uur. Daarmee is het de snelste Belgische zonnewagen tot nu toe. De Belgische inzending van vorig jaar klokte af op 80 kilometer per uur. Teamleider Jarno Van Hemelen wil vooral daar op focussen: “Het is heel jammer dat we die penalty gekregen hebben. Maar ik denk dat we voor ons zelf moeten kijken hoe goed de wagen gepresteerd heeft en welke vooruitgang we gemaakt hebben. Dat is fantastisch. We zijn een dag vroeger toegekomen, dat is een enorme vooruitgang. Ik denk dat we daar gewoon trots op moeten zijn.”

De race werd gewonnen door het Nuon Solar Team van de universiteit van Delft in Nederland in 37 uur, 56 minuten en 12 seconden. Oranje behaalde ook de zilveren medaille dankzij het saai getitelde Solar Team Twente van, jawel de universiteit van Twente. De Japanners van Tokai University claimden de derde plaats met 38 uur, 50 minuten en zeven seconden, nadat ze in de laatste kilometers de zonnewagen van de universiteit van Michigan passeerden. Het Punch Powertrain Solar Team, dat de keuze van de redactie voor beste naam als troostprijs krijgt, klokte uiteindelijk af op 39 uur en 19 minuten.

20151022_PPST08_007 (Medium)

De Bridgestone World Solar Challenge, een soort WK voor zonnewagens dat in Australië plaats vindt, is afgelopen. Het Leuvense Punch Powertrain Solar team reed met hun Punch One als vijfde over de eindstreep. De 3.000 kilometer lange race bestaat uit verschillende etappes, en tijdens iedere rit kregen de Belgen op de één of andere manier een tegenslag te verwerken. Toch behielden ze het hele WK lang de vijfde plaats, een knappe prestatie als je weet dat er 45 teams uit 25 landen meestreden, het team is dan ook erg blij, al is er eveneens sprake van een tikkeltje teleurstelling.

Geen podium

De Belgen mikten immers op een podiumplaats, en die lag onlangs de lekke band en een defect aan het wiel binnen handbereik. Tijdens de tweede rit kreeg het Punch Powertrain Solar Team echter een uur straftijd opgelegd, omdat hun volgwagen een andere deelnemers te bruusk zou ingehaald hebben. Die straftijd, die het team de derde plaats kost, bestempelen de postgraduaatstudenten van de KU Leuven als onterecht. “We hebben pech gehad en onterecht een straftijd gekregen”, beklaagt teamlid Ruben Dhondt zich. “Een uur straftijd is echt te veel om in te halen.”

“Als je weet wat de studenten ervoor gedaan hebben en hoe snel we gereden hebben, dan zat er meer in”, denkt racepiloot Bert Longin. “Maar als je dan weet dat we een penalty gekregen hebben die toch dubieus is en die we nog altijd niet kunnen verklaren, dan moet je er toch heel blij zijn met het resultaat.”

20151022_PPST08_002 (Medium)

Snelste Belgische zonnewagen

Het Punch Powertrain Solar Team heeft reden genoeg om blij en trots te zijn, podiumplaats of niet. Gemiddeld reed hun Punch One 90 kilometer per uur. Daarmee is het de snelste Belgische zonnewagen tot nu toe. De Belgische inzending van vorig jaar klokte af op 80 kilometer per uur. Teamleider Jarno Van Hemelen wil vooral daar op focussen: “Het is heel jammer dat we die penalty gekregen hebben. Maar ik denk dat we voor ons zelf moeten kijken hoe goed de wagen gepresteerd heeft en welke vooruitgang we gemaakt hebben. Dat is fantastisch. We zijn een dag vroeger toegekomen, dat is een enorme vooruitgang. Ik denk dat we daar gewoon trots op moeten zijn.”

De race werd gewonnen door het Nuon Solar Team van de universiteit van Delft in Nederland in 37 uur, 56 minuten en 12 seconden. Oranje behaalde ook de zilveren medaille dankzij het saai getitelde Solar Team Twente van, jawel de universiteit van Twente. De Japanners van Tokai University claimden de derde plaats met 38 uur, 50 minuten en zeven seconden, nadat ze in de laatste kilometers de zonnewagen van de universiteit van Michigan passeerden. Het Punch Powertrain Solar Team, dat de keuze van de redactie voor beste naam als troostprijs krijgt, klokte uiteindelijk af op 39 uur en 19 minuten.

Connected Carku leuvenpuch onepunch powertrain solar team

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!