5 veelbelovende projecten volgens Europa
Europa is het beu dat er geld vloeit naar projecten die er uiteindelijk niet in slagen het grote publiek te bereiken. Om dergelijke tegenslagen in de toekomst te vermijden, moet ICT2015 meer dan ooit de link leggen tussen de verschillende projecten onderling, terwijl ook het publiek betrokken moet worden. Om iedereen makkelijk kennis te laten maken met nieuwe ideeën, werd voor het eerst een tentoonstelling voor het grote publiek georganiseerd.
Onder de noemer “What European ICT is doing for you” werd op het Praça do Comércio in Lissabon een paviljoen opgetrokken waarin vijf veelbelovende projecten te zien zijn. Zij werden uitgekozen door de Europese Commissie vanwege hun toepasbaarheid op het dagelijks leven en hun maatschappelijk belang.
Emote: empathische robots
Het Emote-project klinkt veelbelovend, maar staat nog in zijn kinderschoenen. Het idee is dat kinderen tussen 11 en 13 jaar kunnen leren onder begeleiding van een robot. Die moet opvangen hoe de kinderen reageren op de lessen en aan de hand van die emotionele feedback zal die dan aanmoedigen, of tot de orde roepen. Er waren twee testopstellingen die het project moesten kaderen.
Bij de eerste opstelling ga je rechtstreeks contact maken met de robot, terwijl je leert over bijvoorbeeld aardrijkskunde. In de test krijg je opdrachten die je moet uitvoeren op een kaart, bijvoorbeeld duid het dichtstbijzijnde metrostation aan bij plaats X, waarbij je uitleg en feedback krijgt van de robot. De tweede opstelling was meer gericht op interactie tussen meerdere personen. Je krijgt daarbij een spel voor de neus geschoven dat lijkt op SimCity, en kinderen iets moet bijbrengen over ecologie en verantwoord energiegebruik.
De robots houden je in de gaten via een Kinect-camera en registreren daarbij mimiek en de richting waarin je kijkt. Merkt een robot bij de tweede testopstelling dat de kinderen afgeleid zijn, dan zal het hen tot de orde roepen. Merkt het dat de kinderen niet goed weten wat te doen, dan kan het hen aanmoedigen en meer uitleg verschaffen. Wanneer de kinderen onderling praten om samen tot een beslissing te komen in het spel, dan zal de robot zich tactvol afzijdig houden.
Dit project zou een grote impact kunnen hebben in een klaslokaal, maar het staat nog niet erg ver. De onderzoekers gaven mee dat het voorlopig nog erg moeilijk is om mimiek correct af te lezen, waardoor de inbreng van de robot voorlopig beperkt blijft tot het uitleggen van het spel en het geven van feedback op basis van de acties van de speler.
Alfred: Siri voor de oudere generatie
Met Alfred willen onderzoekers een applicatie ontwikkelen die kan dienen als interactieve assistent voor ouderen. Die moet hen bijstaan als er een probleem is – bijvoorbeeld familie opbellen wanneer ze gevallen zijn en niet meer rechtgeraken. Daarnaast moet de app hen aan het bewegen krijgen. Een vroege versie van de applicatie bevat zo een Guitar Hero lookalike die ouderen aan het dansen moet krijgen.
Alfred moet er tevens voor zorgen dat oudere mensen niet in isolatie verzeild geraken. De app gaat daarom op zoek naar events en interessante gebeurtenissen in de buurt, op hun maat. In een later stadium zou de app nog kunnen uitgebreid worden met monitors die de gezondheid kunnen monitoren en bij problemen een arts waarschuwen.
De ontwikkelaars willen in eerste instantie de app vrijgeven op Android, eventueel met de funtie om een grote softwarematige ‘Alfred-knop’ op het scherm te plaatsen. Later kunnen ze eventueel partners zoeken om een specifieke smartphone op de markt te brengen die een fysieke knop bezit. Op de website vind je nog een leuk introductiefilmpje.
Grafeen: magisch materiaal
Grafeen is de tweedimensionale variant van grafiet. Wanneer je grafiet zou ontleden tot één enkele molecule, krijg je grafeen. Het materiaal is sterker dan diamant en de lichtste stof die we kunnen bewerken. Bovendien zou het elektriciteit beter kunnen geleiden dan koper. In de toekomst zou dit dus wel eens de mirakelstof kunnen worden die ons vele nieuwe toepassingen brengt. Deze stand stelde geen echt product voor, maar bracht eerder een inkijk in het huidige onderzoek. Zo weten we nu dat het onderzoeksteam in Machester bezig is met plooibare varianten van het materiaal om bijvoorbeeld hartslagmeters sterker en bruikbaarder te maken. Meer info over grafeen vind je hier.
ICT4Water: slim water(management)
Het ICT4Water-project bestaat niet uit één enkel onderzoek, maar behelst meerdere projecten die ons slimmer moeten doen omgaan met water. Aangezien drinkbaar water maar een klein deel uitmaakt van alle water op aarde, is het sowieso al een kostbaar goed. Toch gebruiken we elke dag meer water dan we echt nodig hebben. Deze 15 projecten, uit 22 landen, met 122 partners wereldwijde hebben als doel een slimmere toekomst te creëren. Helaas kregen we hier geen concrete voorbeelden te zien.
Easy-IMP: slimme kledij
Alles wordt tegenwoordig slimmer en onze kledij kan niet achterblijven. Easy-IMP wil op termijn al onze kleren voorzien van sensoren die onze gezondheidstoestand constant in de gaten kunnen houden. Daarnaast kan het in geval van problemen de gepaste stappen ondervinden. Naast deze vanzelfsprekende functie, moet het project echter ook rehabilitatie vergemakkelijken na ongevallen of andere moeilijkheden. Ook trainingsmogelijkheden behoren tot de geplande functies. De sensoren die we te zien kregen, waren echter nog te groot en onhandig om nu al van een bruikbaar product te kunnen spreken.
Europa is het beu dat er geld vloeit naar projecten die er uiteindelijk niet in slagen het grote publiek te bereiken. Om dergelijke tegenslagen in de toekomst te vermijden, moet ICT2015 meer dan ooit de link leggen tussen de verschillende projecten onderling, terwijl ook het publiek betrokken moet worden. Om iedereen makkelijk kennis te laten maken met nieuwe ideeën, werd voor het eerst een tentoonstelling voor het grote publiek georganiseerd.
Onder de noemer “What European ICT is doing for you” werd op het Praça do Comércio in Lissabon een paviljoen opgetrokken waarin vijf veelbelovende projecten te zien zijn. Zij werden uitgekozen door de Europese Commissie vanwege hun toepasbaarheid op het dagelijks leven en hun maatschappelijk belang.
Emote: empathische robots
Het Emote-project klinkt veelbelovend, maar staat nog in zijn kinderschoenen. Het idee is dat kinderen tussen 11 en 13 jaar kunnen leren onder begeleiding van een robot. Die moet opvangen hoe de kinderen reageren op de lessen en aan de hand van die emotionele feedback zal die dan aanmoedigen, of tot de orde roepen. Er waren twee testopstellingen die het project moesten kaderen.
Bij de eerste opstelling ga je rechtstreeks contact maken met de robot, terwijl je leert over bijvoorbeeld aardrijkskunde. In de test krijg je opdrachten die je moet uitvoeren op een kaart, bijvoorbeeld duid het dichtstbijzijnde metrostation aan bij plaats X, waarbij je uitleg en feedback krijgt van de robot. De tweede opstelling was meer gericht op interactie tussen meerdere personen. Je krijgt daarbij een spel voor de neus geschoven dat lijkt op SimCity, en kinderen iets moet bijbrengen over ecologie en verantwoord energiegebruik.
De robots houden je in de gaten via een Kinect-camera en registreren daarbij mimiek en de richting waarin je kijkt. Merkt een robot bij de tweede testopstelling dat de kinderen afgeleid zijn, dan zal het hen tot de orde roepen. Merkt het dat de kinderen niet goed weten wat te doen, dan kan het hen aanmoedigen en meer uitleg verschaffen. Wanneer de kinderen onderling praten om samen tot een beslissing te komen in het spel, dan zal de robot zich tactvol afzijdig houden.
Dit project zou een grote impact kunnen hebben in een klaslokaal, maar het staat nog niet erg ver. De onderzoekers gaven mee dat het voorlopig nog erg moeilijk is om mimiek correct af te lezen, waardoor de inbreng van de robot voorlopig beperkt blijft tot het uitleggen van het spel en het geven van feedback op basis van de acties van de speler.
Alfred: Siri voor de oudere generatie
Met Alfred willen onderzoekers een applicatie ontwikkelen die kan dienen als interactieve assistent voor ouderen. Die moet hen bijstaan als er een probleem is – bijvoorbeeld familie opbellen wanneer ze gevallen zijn en niet meer rechtgeraken. Daarnaast moet de app hen aan het bewegen krijgen. Een vroege versie van de applicatie bevat zo een Guitar Hero lookalike die ouderen aan het dansen moet krijgen.
Alfred moet er tevens voor zorgen dat oudere mensen niet in isolatie verzeild geraken. De app gaat daarom op zoek naar events en interessante gebeurtenissen in de buurt, op hun maat. In een later stadium zou de app nog kunnen uitgebreid worden met monitors die de gezondheid kunnen monitoren en bij problemen een arts waarschuwen.
De ontwikkelaars willen in eerste instantie de app vrijgeven op Android, eventueel met de funtie om een grote softwarematige ‘Alfred-knop’ op het scherm te plaatsen. Later kunnen ze eventueel partners zoeken om een specifieke smartphone op de markt te brengen die een fysieke knop bezit. Op de website vind je nog een leuk introductiefilmpje.
Grafeen: magisch materiaal
Grafeen is de tweedimensionale variant van grafiet. Wanneer je grafiet zou ontleden tot één enkele molecule, krijg je grafeen. Het materiaal is sterker dan diamant en de lichtste stof die we kunnen bewerken. Bovendien zou het elektriciteit beter kunnen geleiden dan koper. In de toekomst zou dit dus wel eens de mirakelstof kunnen worden die ons vele nieuwe toepassingen brengt. Deze stand stelde geen echt product voor, maar bracht eerder een inkijk in het huidige onderzoek. Zo weten we nu dat het onderzoeksteam in Machester bezig is met plooibare varianten van het materiaal om bijvoorbeeld hartslagmeters sterker en bruikbaarder te maken. Meer info over grafeen vind je hier.
ICT4Water: slim water(management)
Het ICT4Water-project bestaat niet uit één enkel onderzoek, maar behelst meerdere projecten die ons slimmer moeten doen omgaan met water. Aangezien drinkbaar water maar een klein deel uitmaakt van alle water op aarde, is het sowieso al een kostbaar goed. Toch gebruiken we elke dag meer water dan we echt nodig hebben. Deze 15 projecten, uit 22 landen, met 122 partners wereldwijde hebben als doel een slimmere toekomst te creëren. Helaas kregen we hier geen concrete voorbeelden te zien.
Easy-IMP: slimme kledij
Alles wordt tegenwoordig slimmer en onze kledij kan niet achterblijven. Easy-IMP wil op termijn al onze kleren voorzien van sensoren die onze gezondheidstoestand constant in de gaten kunnen houden. Daarnaast kan het in geval van problemen de gepaste stappen ondervinden. Naast deze vanzelfsprekende functie, moet het project echter ook rehabilitatie vergemakkelijken na ongevallen of andere moeilijkheden. Ook trainingsmogelijkheden behoren tot de geplande functies. De sensoren die we te zien kregen, waren echter nog te groot en onhandig om nu al van een bruikbaar product te kunnen spreken.