Google laat bedrijven adverteren op basis van je email-adres

Google introduceert Customer Match, een tool waarmee bedrijven gericht kunnen adverteren op basis van je mailadres.

shutterstock_273240446

Met Customer Match laat Google adverteerders toe om gerichter dan ooit te werk te gaan. Met de hulp van e-mailadressen kunnen bedrijven je doelgerichte advertenties voorschotelen wanneer je gebruik maakt van de Google-diensten. Adverteerders krijgen natuurlijk geen toegang tot je mailadres, maar via Customer Match kunnen ze hun advertenties richten op gebruikers met bepaalde profielen. Wie ingelogd is met z’n Google-account en aan een specifiek profiel voldoen, krijgt vervolgens gerichte advertenties te zien.

Snorrenwax

De profielen stelt Google samen aan de hand van de info die het bedrijf over je heeft. Wie Gmail heeft, YouTube gebruikt, een Androidtelefoon heeft en af en toe de zoekmachine gebruikt denkt best niet te hard na over hoe accuraat dat profiel wel eens kan zijn, kwestie van geen slaap te verliezen.

Concreet is de volgende situatie denkbaar: jij koopt een pot snorrenwax bij een online winkel. Je maakt een account aan met je mailadres, waarna snorrenwax.com dat adres upload naar Customer Match. Via die dienst kan de website je nu een advertentie voor een baardkammetje voorschotelen terwijl je een week later vrolijk aan het Youtuben bent.

Goudmijn

Uniek is de functie niet: ook Facebook en Twitter schrikken er niet voor terug om gelijkaardige praktijken te hanteren. Google moet mee, aangezien de advertentiebusiness nog steeds verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van de omzet. Vorig jaar was AdWords, de advertentiedienst van Google, goed voor een omzet van 66 miljard dollar. 68 procent daarvan kwam via Googles eigen websites. Door de advertenties op die websites gerichter te maken verstevigt de zoek/advertentiegigant zijn positie.

Wat gebeurt er in de praktijk: je zal nog gerichtere advertenties tegenkomen. We betwijfelen dat daar vandaag de dag nog volk van schrikt. Houdt ten allen tijde in het achterhoofd dat niets echt gratis is, ook niet de gratis Google-diensten, en houd je adblocker paraat. Behalve op deze website natuurlijk.

shutterstock_273240446

Met Customer Match laat Google adverteerders toe om gerichter dan ooit te werk te gaan. Met de hulp van e-mailadressen kunnen bedrijven je doelgerichte advertenties voorschotelen wanneer je gebruik maakt van de Google-diensten. Adverteerders krijgen natuurlijk geen toegang tot je mailadres, maar via Customer Match kunnen ze hun advertenties richten op gebruikers met bepaalde profielen. Wie ingelogd is met z’n Google-account en aan een specifiek profiel voldoen, krijgt vervolgens gerichte advertenties te zien.

Snorrenwax

De profielen stelt Google samen aan de hand van de info die het bedrijf over je heeft. Wie Gmail heeft, YouTube gebruikt, een Androidtelefoon heeft en af en toe de zoekmachine gebruikt denkt best niet te hard na over hoe accuraat dat profiel wel eens kan zijn, kwestie van geen slaap te verliezen.

Concreet is de volgende situatie denkbaar: jij koopt een pot snorrenwax bij een online winkel. Je maakt een account aan met je mailadres, waarna snorrenwax.com dat adres upload naar Customer Match. Via die dienst kan de website je nu een advertentie voor een baardkammetje voorschotelen terwijl je een week later vrolijk aan het Youtuben bent.

Goudmijn

Uniek is de functie niet: ook Facebook en Twitter schrikken er niet voor terug om gelijkaardige praktijken te hanteren. Google moet mee, aangezien de advertentiebusiness nog steeds verantwoordelijk is voor het leeuwendeel van de omzet. Vorig jaar was AdWords, de advertentiedienst van Google, goed voor een omzet van 66 miljard dollar. 68 procent daarvan kwam via Googles eigen websites. Door de advertenties op die websites gerichter te maken verstevigt de zoek/advertentiegigant zijn positie.

Wat gebeurt er in de praktijk: je zal nog gerichtere advertenties tegenkomen. We betwijfelen dat daar vandaag de dag nog volk van schrikt. Houdt ten allen tijde in het achterhoofd dat niets echt gratis is, ook niet de gratis Google-diensten, en houd je adblocker paraat. Behalve op deze website natuurlijk.

advertentiesgooglemailprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!