Test

Dit is een popup

Amazon hoopt tabletmarkt weer aan te zwengelen met goedkope dwerg

Na enkele minder geslaagde Fire-campagnes wil Amazon het nog eens proberen. Met een goedkope 6-inchtablet hoopt het zelfs de tabletmarkt weer op gang te krijgen.

De tabletmarkt stagneert en dat laat zich voelen. Apple zoekt het daarom in almaar hogere sferen, terwijl Amazon het net in de andere richting probeert. Naar alle waarschijnlijkheid zal de fruitteler in de loop van oktober een verse iPad Pro uit zijn serre halen. Daarmee richt Apple zich op de lucratieve bedrijfsmarkt. Ook Microsoft en Toshiba gaan die kanten uit met een Windows-tablet.

Amazon probeerde ook ooit om de hogere segmenten te bestormen met zijn Fire-reeks. Door vele problemen, zowel slechte hardware als slechte software, is dat er nooit echt van gekomen. Daarom proberen ze het nu aan de andere kant. Met een 6-inchmodel wil de online retailer volgens The Wall Street Journal een nieuwe tabletmarkt gaan aanspreken. De Fire HD 6 bevindt zich reeds in een gelijkaardig segment met een prijs van 99 dollar (die tijdens actiedagen geregeld daalt tot 79 dollar), maar het nieuwe toestel moet daar nog een flink stuk onder duiken.

Advertenties

De nieuwe tablet moet namelijk verkrijgbaar worden voor een prijs van 50 dollar. De strategie achter het toestel is eenvoudig: goedkope materialen en, waarschijnlijk net als bij de HD 6, zullen er constant advertenties op het scherm verschijnen. Amazon maakt minimale winsten op de verkoop van de hardware, maar het wil dit goedmaken door dit te koppelen aan zijn eigen online winkel – via de advertenties, videostreaming en e-readermogelijkheid. Ook werd er geld bespaart door het ontwikkelen en bouwen van de tablet uit te besteden aan goedkopere markten. Het zorgde ervoor, samen met de Fire-fiasco’s, dat er de voorbije maanden vele ontslagen vielen bij Amazon.

De koppeling met zijn eigen winkel maakt het toestel wel veel interessanter tegenover andere goedkope tablets die vrij verkrijgbaar zijn. Ook de goede naam van Amazon zal het toestel dan geen windeieren leggen om dergelijk goedkoop toestel te vertrouwen. Intensieve gebruikers zullen dus geen graten zien in het gadget (temeer omdat die gebruikers daar dan eerder een phablet voor verkiezen), maar voor instappers kan het wel eens interessant zijn. Wel wordt het afwachten of dit toestel kan doorbreken naast de Fire HD 6.

De tabletmarkt stagneert en dat laat zich voelen. Apple zoekt het daarom in almaar hogere sferen, terwijl Amazon het net in de andere richting probeert. Naar alle waarschijnlijkheid zal de fruitteler in de loop van oktober een verse iPad Pro uit zijn serre halen. Daarmee richt Apple zich op de lucratieve bedrijfsmarkt. Ook Microsoft en Toshiba gaan die kanten uit met een Windows-tablet.

Amazon probeerde ook ooit om de hogere segmenten te bestormen met zijn Fire-reeks. Door vele problemen, zowel slechte hardware als slechte software, is dat er nooit echt van gekomen. Daarom proberen ze het nu aan de andere kant. Met een 6-inchmodel wil de online retailer volgens The Wall Street Journal een nieuwe tabletmarkt gaan aanspreken. De Fire HD 6 bevindt zich reeds in een gelijkaardig segment met een prijs van 99 dollar (die tijdens actiedagen geregeld daalt tot 79 dollar), maar het nieuwe toestel moet daar nog een flink stuk onder duiken.

Advertenties

De nieuwe tablet moet namelijk verkrijgbaar worden voor een prijs van 50 dollar. De strategie achter het toestel is eenvoudig: goedkope materialen en, waarschijnlijk net als bij de HD 6, zullen er constant advertenties op het scherm verschijnen. Amazon maakt minimale winsten op de verkoop van de hardware, maar het wil dit goedmaken door dit te koppelen aan zijn eigen online winkel – via de advertenties, videostreaming en e-readermogelijkheid. Ook werd er geld bespaart door het ontwikkelen en bouwen van de tablet uit te besteden aan goedkopere markten. Het zorgde ervoor, samen met de Fire-fiasco’s, dat er de voorbije maanden vele ontslagen vielen bij Amazon.

De koppeling met zijn eigen winkel maakt het toestel wel veel interessanter tegenover andere goedkope tablets die vrij verkrijgbaar zijn. Ook de goede naam van Amazon zal het toestel dan geen windeieren leggen om dergelijk goedkoop toestel te vertrouwen. Intensieve gebruikers zullen dus geen graten zien in het gadget (temeer omdat die gebruikers daar dan eerder een phablet voor verkiezen), maar voor instappers kan het wel eens interessant zijn. Wel wordt het afwachten of dit toestel kan doorbreken naast de Fire HD 6.

amazonapplefireipad promicrosoftmobieltoshibawindows 10

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!